DBI problem med : i select statement
Fra : Torben Slaikjer

Dato : 04-07-02 14:49

Hej.

Jeg er ved at programmere en perl applikation som skal hente information fra
NDS (Novell's svar på AD, de kom bare først , Novell har en ODBC driver
der mapper objecter i NDS til SQL tabeller og den fungerer faktisk ganske
fornuftigt, bortset fra een ting:

Nogle af felterne hedder f.eks. 'ZEN:INV BIOS type', dvs. der et : i
feltnavnet, og når man så vil lave en select på dette felt, som
$sth=$dbh->prepare(q{select "ZEN:INV BIOS type" from Workstations});
opstår der en fejl. Det ser ud som om at :INV fjernes og erstattes af ?,
fejlen som kommer fra programmet er i hvert fald:
[Novell][ODBC Driver For eDirectory] ZEN? BIOS Type (SQL-S0000)(DBD:
st_prepare/SQLPrepare err=-1)

Er der nogle af jer hardcore DBI brugere, som har en ide om hvad der går
galt, og bedst af alt hvad man kan gøre ved det ??

Mvh.
Torben Slaikjer

Fra : Jesper Krogh Christe~

Dato : 05-07-02 09:05

Fra : Torben Slaikjer

Dato : 08-07-02 09:22

Hejsa,

Det var noget af det første jeg prøvede var forskellige (syge) former for
escape, og det virker desværre ikke.
Jeg har også prøvet med at sætte feltnavnet i [], {}, ' ' osv, men det giver
altid fejl, så grunden er noget helt andet.

/torben

Fra : Torben Slaikjer

Dato : 08-07-02 10:33

Hej med jer,

Efter en del læsning, har jeg fundet ud af hvad der går galt når man
anvender : i sin select statement.

Man kan bruge :navn som placeholder i sqludtryk, og så bruger bind_parameter
funktionen til at assigne værdier.
Det som sker i mit tilfælde, er at :INV opfattes som en variabel, der ikke
har nogen værdi, så udtrykket fejler.
I det hele taget er det slet ikke tilladt at have variable mellem SELECT og
FROM i en prepare statement, men det kunne jo være en stored procedure man
kaldte, og så giver det menig med substitution.

I version 0.30 af DBD:BC indført funktionen
$dbh->{odbc_ignore_named_placeholders}. Hvis man sætter værdien til 1,
bliver :variable ikke substitueret, på nær nogle få stykker (se perldoc
DBD:BC)

Og så skal det lige bemærkes at den DBD:BC driver der er med i
ActiveStates perl distribution, kun er version 0.28, så den indeholder ikke
den funktionalitet

/torben