w4 inst paa system med fat32 part
Fra : steen

Dato : 26-05-02 09:27

Hi all

disk 1

C: 800MB Primær fat32
E: 800MB Logisk hpfs
F: 4.8GB Logisk hpfs

disk 2

D: 1.6GB Primær fat16

¥nsket var at installere w4 på E:, med en intakt win98se på C:

Jeg havde lavet disketter der både kunne se og forstå fat32, store HDs
og med COPYFROMLOPPY, men for at lave plads til fat32 havde jeg slettet
<rm.*>, da jeg ikke troede de var strengt n¢dvendige for
installationen. Den gik bare ikke, den ville sgu have <rm.*> derfra.
(copyfromfloppy)

f:\tools\unimaint\dw a:

Volume in drive A is DISK 2
Directory of a:\*

ansicall.dll bkscalls.dll bmscalls.dll build.id bundle
bvhinit.dll bvscalls.dll cdboot.exe cdfs.ifs
cmd.exe
country.sys del.lst disk.num dos.sys
doscall1.dll
ea data. sf fat32.ifs fdisk.com fixvga.cmd
harderr.exe
hpfs.ifs kbdcalls.dll keyboard.dcp moucalls.dll
mouse.sys
msg.dll nampipes.dll nls.dll npxemltr.dll
os2cdrom.dmd
os2char.dll pointdd.sys quecalls.dll screen01.sys
sesmgr.dll
setvga.cmd sipanel1.dll sysinst1.exe sysinst2.exe
syslevel.os2
testcfg.sys viocalls.dll vtbl850.dcp

Sådan så min DISK2 ud, er der andet der kan undværes til
installationen..??

<fat32.ifs> fylder knapt 120KB, og her er der ca 60KB fri, så jeg er ca
60KB 'short'.

For lige at komme videre lidt hurtigt lavede jeg en tom <fat32.ifs>
istedet, kopierede <rm.*> over på disketten - samt formaterede C: til
fat16, men det var ikke det der var meningen fra starten.!

Jeg måtte for¢vrigt skifte <fdisk.com> ud undervejs, da versionen på
disketterne ikke kunne forliges med fat32 - i enden var dette så
ligegyldigt, da jeg ikke kunne få plads til <fat32.ifs> alligevel.

Er der en l¢sning..??
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Kaare Olsen

Dato : 29-05-02 19:31

In <3473511232@p999.f51.n234.z2.fidonet.org>, steen wrote:

> [...]
> disketterne ikke kunne forliges med fat32 - i enden var dette så
> ligegyldigt, da jeg ikke kunne få plads til <fat32.ifs> alligevel.

Jeg er ikke helt med på, hvad du egentlig prøver på, eller hvad der
gik/går galt. Vil OS/2 ikke kendes ved dit Erev, og er det årsagen til
at du forsøger dig med FAT32?

Hvis OS/2 ikke vil kendes ved dit Erev, skyldes det måske at Windows
opretter den partition som indeholder de logiske partitioner, med en anden
partitionstype end den OS/2s fdisk bruger.

OS/2 bruger "05", Windows noget andet jeg ikke lige kan huske. Typen kan
ændres i et partitionsredigeringsprogram - jeg har med succes gjort det
tidligere, men om det generelt er en god idé er jeg ikke så sikker på.

--
Regards, Kaare - <http://www.nightcall.dk/>

Fra : steen

Dato : 29-05-02 23:58

Kaare Olsen wrote in a message to steen:

KO> Jeg er ikke helt med på, hvad du egentlig pr¢ver på, eller hvad der

At installere w4, på et system med fat32 på C, og w4 skulle gerne kunne
se drevet fra starten, ellers passer drevbogstaverne jo ikke.

[cut]

L¢sning:

See "Installing OS/2 with FAT32 around":

http://www.os2voice.org/VNL/past_issues/VNL1000H/vnewsf4.

"Plan1" - bortset fra win ikke skal se os/2

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Kaare Olsen

Dato : 30-05-02 14:28

In <3478452480@p999.f51.n234.z2.fidonet.org>, steen wrote:

> At installere w4, på et system med fat32 på C, og w4 skulle gerne kunne
> se drevet fra starten, ellers passer drevbogstaverne jo ikke.

Aha! Det har jeg aldrig prøvet... Du fik det altså til at lykkes med
løsningen fra OS/2 Voice?

--
Regards, Kaare - <http://www.nightcall.dk/>

Fra : steen

Dato : 31-05-02 10:27

Kaare Olsen wrote in a message to steen:

KO> Aha! Det har jeg aldrig prøvet... Du fik det altså til at lykkes
KO> med løsningen fra OS/2 Voice?

Løsningen kom for sent. Som jeg skrev blev jeg nødt til i den
aktuelle situation at formatere C som fat16 (der lå kun win os'et) - og
så forfra. Problemet var at få plads til fat32.ifs på diskette2. Jeg
havde slettet <rm*> for at få plads, men den gik ikke - w4 ville have
dem med ved instalationen.

En eller anden lang aften skal jeg have lavet mig de nødvendige
disketter,ud fra Voice skriv'et.

Til eget brug er det ikke så vigtigt, men mit faderlige ophav, samt et
par andre ofre overvejer at prøve os/2 - men de vil jo stadig gerne se
deres win partitioner.

Har man plads/mulighed, er det nemmeste nok at lave en 'mindstmulig'
HPFS partition, som os/2 så vil se som C - og så rette til bagefter.

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Peter Jespersen

Dato : 30-05-02 09:45

steen wrote:

> Hi all
>
> disk 1
>
> C: 800MB Primær fat32
> E: 800MB Logisk hpfs
> F: 4.8GB Logisk hpfs
>
> disk 2
>
> D: 1.6GB Primær fat16
>
> ¥nsket var at installere w4 på E:, med en intakt win98se på C:

Partitionen skal oprettes af OS/2 fdisk (Det samme gælder som regl også med
LVM). DU kan godt smide OS/2 direkte ind på E, styresystemet selv har ingen
problemer, en del installationsprogrammer kan blive lidt forvirrende og
nogen igen har en path på C: hardcodet (Faldt over en python på det
tidspunkt der havde det sådan)....det kan så afhjælpes ved at skjule C for
OS/2 (Det mener jeg også at OS/2 Fdisk kan) hvorved system drevet så for
OS/2 bliver C: Boot op på startdisketterne og kør fdisk herfra, skjul
partitionen og boot op på dem igen...Hvis du så fik lyst til det kan du
smide FAT32 support ind. For at kompensere for dette kan du til sidst på
disken oprette en lille partition (300-600Mb), kun til dokumenter og FAT32.
Det at jeg har adskilt dokumenterne fra alt andet har reddet det hele for
mig flere gange og er et lille trick der virker fremragende hvis man har
flere styresystemer installeret, da FAT32 af en elelr anden sygelig grund
altid er understøttet.

Lige et Q, hvad er der blevet af D: ??
En udvidet partition optager en ID, ikke et drevbogstav...er der gået Karl
Marx i noget der eller er der en simpel forklaring ??

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Linux User # 148303

Fra : steen

Dato : 31-05-02 10:20

Peter Jespersen wrote in a message to steen:

> [...]

PJ> også med LVM). DU kan godt smide OS/2 direkte ind på E,
PJ> styresystemet selv har ingen problemer, en del

Og det er ikke bare lige.!

win skal kun se C og D. os/2 skal se det hele.

PJ> installationsprogrammer kan blive lidt forvirrende og nogen igen
PJ> har
PJ> en path på C: hardcodet

Og mit bankprogram skal have en <longfilename.file> på C - det var den
oprindelige grund til at formatere C som fat32, og give os/2 fat32
'forstand'

PJ> Lige et Q, hvad er der blevet af D: ??
PJ> En udvidet partition optager en ID, ikke et drevbogstav...er der
PJ> gået Karl Marx i noget der eller er der en simpel forklaring ??

Fysisk drev. (disk2 kalder jeg den ovenfor)

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/