Opgradering af NW-server til 100Mbit.
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 20-05-02 15:55

Hejsa,

Jeg kender nogen der har en Netware-server til at stå - koblet til nogle få
klienter med noget BNC har jeg fået fortalt (har endnu ikke set
installationen).

Hastigheden på netværket er imidlertid meget sløvt, så de overvejer at
opgradere til 100Mbit netværk, altså sætte nyt NIC i serveren/klienter, købe
en hub/switch osv. osv.

Er der problemer med at opgradere serveren på denne måde? Jeg har aldrig
rodet med netware før - har I links til gode sider hvor jeg kan læse hvordan
manøvren foretages, eller kan I hjælpe?

Bedste hilsner,

/Kasper

Fra : Erik Klausen

Dato : 20-05-02 21:30

On 20 maj 2002, you wrote in dk.edb.netware:

> [...]
> aldrig rodet med netware før - har I links til gode sider hvor jeg kan
> læse hvordan manøvren foretages, eller kan I hjælpe?

Der er ikke umiddelbart nogle problemer. Der er mange Netware-servere, der
kører 100 MBit .

Hvilken version er serveren?

Hvad tænker I på mht. netkort?

Proceduren for skift af netkort-driver afhænger af om man loader driveren
direkte i AUTOEXEC.NCF eller om man konfigurerer gennem INETCFG.

mvh.

Erik Klausen

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 21-05-02 20:24

> Der er ikke umiddelbart nogle problemer. Der er mange Netware-servere, der
> kører 100 MBit .

OK, super!

> Hvilken version er serveren?

3.52 - står på en ældre P133Mhz

> Hvad tænker I på mht. netkort?

Der sidder Kingston Combo i maskinen/maskinerne nu.... Det bliver enten
Kingston eller 3COM.

> Proceduren for skift af netkort-driver afhænger af om man loader driveren
> direkte i AUTOEXEC.NCF eller om man konfigurerer gennem INETCFG.

Jeg må indrømme, at jeg er totalt blank i Netware. Er det noget sted jeg kan
læse mig til hvordan jeg let og ubesværet kan foretage skiftet - eller
hvordan foreslår du/I at jeg griber opgaven an? :)

Mange hilsner,

/Kasper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-05-02 21:37

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@doek.dk> skrev :

>3.52 - står på en ældre P133Mhz

Sådan en version findes ikke -

prøv på en til netværket tilsluttet pc at gå ud i en dos prompt - og
skriv "syscon" kommer der et billede frem, er det en version
tidligere end 4.10 , altså en nok en 3.11 eller 3.12'er

får du besked om at "this utility is not supported with Netware 4.x
products ........." så er det en 4.11 eller 4.20'er

når du skriver en ældre P133'er som basis, tror jeg det er en 3.11
eller 3.12 (måske patchet op til 3.20)

>Jeg må indrømme, at jeg er totalt blank i Netware. Er det noget sted jeg kan
>læse mig til hvordan jeg let og ubesværet kan foretage skiftet - eller
>hvordan foreslår du/I at jeg griber opgaven an? :)

Hvis du er "helt blank" i Netware, og det er en produktions-maskine,
ville jeg finde mig en tekniker, der kan det pjat

Du kan forholdsvist nemt ende ude i hampen.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Erik Klausen

Dato : 22-05-02 16:32

On 21 maj 2002, you wrote in dk.edb.netware:

> Der sidder Kingston Combo i maskinen/maskinerne nu.... Det bliver
> enten Kingston eller 3COM.

Det er ikke utænkeligt at selve coax-nettet giver dem problemer. Et første
forsøg kunne derfor være at skifte til PDS-kabling, og bruge det
eksisterende korts TP port. Det kræver intet skift i serverens
konfiguration.

> Jeg må indrømme, at jeg er totalt blank i Netware. Er det noget sted
> jeg kan læse mig til hvordan jeg let og ubesværet kan foretage skiftet
> - eller hvordan foreslår du/I at jeg griber opgaven an? :)

Kan du ikke komme til serveren inden operationen? Det er sjovest hvis vi
kun skal skrive én vejledning...

> Hvis jeg vælger at smide håndklædet i ringen, har I så forslag til hvem
> man kan kontakte for en så simpel operation? Prisen er helt
> udslagsgivende, der er tale om en organisation der ikke har ret meget at
> rutte med. Maskinen står i Storkøbenhavn.

Ups! Fløjte, fløjte...
Jeg kender ikke de mindre firmaer i Københavnsområdet. Superusers
(www.superusers.dk) kender Netware, og Eterra og Maersk IT har vel en
afdeling derovre.

mvh. Erik Klausen

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-05-02 22:25

Hej igen, tak for dit svar!

> Kan du ikke komme til serveren inden operationen? Det er sjovest hvis vi
> kun skal skrive én vejledning...

:) - jo, det kan jeg godt en enkelt gang eller to. Er der noget information
jeg skal samle op som vil gøre det muligt at guide mig? Hvad og hvordan?

> Ups! Fløjte, fløjte...

? Noget jeg bør vide? :)

> Jeg kender ikke de mindre firmaer i Københavnsområdet. Superusers
> (www.superusers.dk) kender Netware, og Eterra og Maersk IT har vel en
> afdeling derovre.

Ok, tak!

Mange hilsner,

/Kasper

Fra : Erik Klausen

Dato : 25-05-02 10:45

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@doek.dk> wrote in

>:) - jo, det kan jeg godt en enkelt gang eller to. Er der noget
>:information
> jeg skal samle op som vil gøre det muligt at guide mig? Hvad og
> hvordan?

Først skriver du følgende på konsollen:

LOAD CONLOG
VERSION
CONFIG
UNLOAD CONLOG

Måske får du fejlmeldinger på nogle af kommandoerne; det er der ikke noget
at gøre ved. Der sker ikke noget grimt.

Derefter tager du en en kopi af:

sys:system\autoexec.ncf
sys:etc\netinfo.cfg hvis den findes.
sys:etc\console.log hvis den findes

og sender dem her. Bemærk at de to første filer kan indeholde passwords i
klar tekst; kig efter en kommando der hedder REMOTE eller RCONAG6 og slet
parametrene.

På konsollen skriver du kommandoen VERSION, og afskriver svaret.

Med venlig hilsen

Erik Klausen

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 27-05-02 18:55

Hej Erik,

Tak for dine instrukser - jeg vil se om det kan lade sig gøre at komme forbi
serveren for at udføre kommandoerne.

Mvh,

/Kasper

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-05-02 20:49

Erik Klausen <ekl@hjemmebedst.denmark> skrev :

>Der er ikke umiddelbart nogle problemer. Der er mange Netware-servere, der
>kører 100 MBit .

Jep til det sidste , men ikke Jep til det første - jeg ser ret ofte at
nye netkort er nogle bisser rent drivermæssigt, men det er jo ganske
afhængigt at server versionen.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 22-05-02 01:30

jan@stevns.net writes:

> Jep til det sidste , men ikke Jep til det første - jeg ser ret ofte at
> nye netkort er nogle bisser rent drivermæssigt, men det er jo ganske
> afhængigt at server versionen.

Jep. 3.x er jo ikke længere officielt supporteret af Novell, så det
kan være ganske svært at finde drivere til nyere hardware. Desuden
skal en 3.x'er ofte patches ganske meget op for at kunne køre med
nyere drivere. Jeg har dog installeret Netware 3.x på flere nyere
HP Netservere (med 100 Mbit HPTX netkort), og det var nogenlunde
nemt at få til at spille. Hvis man slet ingen Netware-erfaring har,
så kan man dog godt regne med at skulle bladre et par sider
igennem på Novells support-site.

--
-- Torben.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-05-02 05:53

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> skrev :

> [...]
>kan være ganske svært at finde drivere til nyere hardware. Desuden
>skal en 3.x'er ofte patches ganske meget op for at kunne køre med

Der er vel snart ikke flere kørende servere tilbage, der ikke er
pathet op til 3.20 ? de kræ dør jo aldrig...... :)

>Jeg har dog installeret Netware 3.x på flere nyere
>HP Netservere (med 100 Mbit HPTX netkort), og det var nogenlunde
>nemt at få til at spille.

Hvordan styrer du udenom msm/nbi problemerne ?

>Hvis man slet ingen Netware-erfaring har,
>så kan man dog godt regne med at skulle bladre et par sider
>igennem på Novells support-site.

Jeg ville slet ikke - hvis jeg var "grøn" pille ved en
produktions-server - men lade andre stå med øretæverne.

Selv om en 3.12/3.20'er er noget man laver med højre hånd (jeg er
kejthåndet) bundet fast bag ryggen - så er de nye netkort noget ged at
pille i - og det bliver endnu sjovere når vi når til de store diske,
og skal til at knække startfilerne op i to ;) Så ændres hårfarven
normalt....

Så er 4.11 og senere sgisme mere medgørlig

(Har selv både 3.20 og 4.11 (4.20) kørende i produktionen)

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-05-02 10:44

Hej igen,

Ja - det er ikke ligefrem med lettet sind jeg læser jeres svar :)

Jeg havde godt på fornemmelsen at det var noget særligt noget, men håbede da
omvendt også at det ikke var helt umuligt.

Serveren står så jeg kan have den offline i en dags tid eller so. Det er
blot et lille bitte kontor med 2 medarbejdere som bruger den til en
administrationsdatabase.

[...]

Mange tak for hjælpen

/Kasper

Fra : Torben Simonsen

Dato : 22-05-02 17:42

jan@stevns.net writes:

> Der er vel snart ikke flere kørende servere tilbage, der ikke er
> pathet op til 3.20 ?

Næh, alle mine kører i hvert fald 3.20. Det er bare ofte nødvendigt
at patche lidt yderligere, hvis man skal ha' nyere hardware til at
spille.

> de kræ dør jo aldrig...... :)

Nej, det må man sige. Det er stabil software. Oppetiden på mine er
ofte adskillige år. De er kun nede, når der skal rodes med hardware-
mæssige ting i dem.

> Hvordan styrer du udenom msm/nbi problemerne ?

Så vidt jeg husker, så løses de allesammen ved at installere pakken
"ODI33G" (se TID 2952834).

> [...]
> pille i - og det bliver endnu sjovere når vi når til de store diske,
> og skal til at knække startfilerne op i to ;) Så ændres hårfarven

Jeg havde senest stor "morskab" med at installere Arcserve (med en
HP Surestore DDS-streamer) på en HP Netserver med en splinterny
onboard SCSI-controller (som jeg ikke lige kan huske navnet på).
Det udviklede sig til noget af et projekt.

--
-- Torben.