Hastighed
Fra : Kursister

Dato : 18-04-02 08:32

Hvad er den egentlige hastighed for ISDN???

Man kobler som bekendt enten op via 64 kbit/s eller 128 kbit/s
(download-hastighed) men er dette så også uploadhastigheden?

Altså 64/64 eller 128/128. For mig at se er 128/128 en total linie på 256,
og kan det passe?

Bliver det ikke enten 64/64 (=128) eller 128/64 ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-02 08:57

"Kursister" <kursist@kursus.aabc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er den egentlige hastighed for ISDN???

64 kbit/s pr. kanal

> Man kobler som bekendt enten op via 64 kbit/s eller 128 kbit/s
> (download-hastighed) men er dette så også uploadhastigheden?

Ja

> Altså 64/64 eller 128/128. For mig at se er 128/128 en total linie på
256,
> og kan det passe?

Ja, totalt set kan du up/downloade 256 kbit pr sekund

> Bliver det ikke enten 64/64 (=128) eller 128/64 ?

Nej, det er noget vrøvl. Tænk på at ISDN er beregnet til telefoni

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Sørensen

Dato : 18-04-02 14:20

> [...]
> http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Hmmmmm DU kan vel ikke køre 128 op SAMTIDIG med at du køre 128 ned .
vh.
Sørensen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-04-02 14:33

"Sørensen" <no@i.dont> writes:

> Hmmmmm DU kan vel ikke køre 128 op SAMTIDIG med at du køre 128 ned .

Hvorfor ikke?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-02 14:36

"Sørensen" <no@i.dont> skrev i en meddelelse
> Hmmmmm DU kan vel ikke køre 128 op SAMTIDIG med at du køre 128 ned .

Jo, på ISDN-laget sker dette netop.
Det er derfor du fx kan snakke i munden med moster Anna samtidig med at
en anden snakker i munden med moster Berta

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Sørensen

Dato : 18-04-02 16:05

> [...]
> http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

I følge TDC ISDN-hotline kan du kun oploade 128 ELLER downloade 128 hvis du
vil gøre bege dele på en gang falder hastigheden til 64 hver vej.
Jeg bliver godt nok skuffet over dig Martin hvis jeg har ret

vh.
Sørensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-04-02 16:15

"Sørensen" wrote:

> I følge TDC ISDN-hotline kan du kun oploade 128 ELLER downloade 128 hvis du
> vil gøre bege dele på en gang falder hastigheden til 64 hver vej.
> Jeg bliver godt nok skuffet over dig Martin hvis jeg har ret

Det er desværre Hotline der ikke aner hvad de snakker om.
Og det er fra praktisk erfaring.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-04-02 00:42

> I følge TDC ISDN-hotline kan du kun oploade 128 ELLER downloade 128
hvis du
> vil gøre bege dele på en gang falder hastigheden til 64 hver vej.

ISDN-forbindelsen er 100% fuld duplex

> Jeg bliver godt nok skuffet over dig Martin hvis jeg har ret

Det kan jeg leve med....

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-02 22:05

> ISDN-forbindelsen er 100% fuld duplex

Og der er slet ikke nogen returpakker osv der gør, at man ikke kan uppe og
downloade med fuld hastighed?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 19-04-02 22:16

Bjarke Hansen wrote:

> Og der er slet ikke nogen returpakker osv der gør, at man ikke kan uppe og
> downloade med fuld hastighed?

Og du vil rigtig udstille din manglende forståelse af forskellen
mellem bit hastighed, som er total ligeglad med hvad indholdet
er, og down - opload, som bruger båndbredde til ACK'r ?

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-04-02 22:58

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc08690$0$61952$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og der er slet ikke nogen returpakker osv der gør, at man ikke kan
uppe og
> downloade med fuld hastighed?

ISDN-forbindelsen er 100% fuld duplex kredsløbskoblet forbindelse.
Hvad du kører af pakke-koblet trafik på højere lag ændrer ikke dette
faktum.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-02 23:24

> ISDN-forbindelsen er 100% fuld duplex kredsløbskoblet forbindelse.

Ja

> Hvad du kører af pakke-koblet trafik på højere lag ændrer ikke dette
> faktum.

Martin, jeg ved godt at du elsker ISDN, og nægter at få ADSL adgang til
nettet...

Men du siger jo i et tidligere indlæg, at man sagtens kan køre 128 kbit
SAMTIDIGT begge veje... med en internet forbindelse... Dette blive jo
transporteret af IP pakker, så det er jo ikke særligt rigtigt det du siger.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-04-02 09:22

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc098fe$0$76343$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Men du siger jo i et tidligere indlæg, at man sagtens kan køre 128
kbit
> SAMTIDIGT begge veje... med en internet forbindelse...

Hvor snakker jeg om en internetforbindelse?
Du er den første der nævner internet i denne tråd.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 15:08

> Hvor snakker jeg om en internetforbindelse?
> Du er den første der nævner internet i denne tråd.

Der er snakket om datahastighed fra indlæg 1

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-04-02 15:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message

> Der er snakket om datahastighed fra indlæg 1

Der blev kun nævnt ISDN. Intet om hvilken specifik anvendelse der var
tale om.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-04-02 23:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc17641$0$19233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Der er snakket om datahastighed fra indlæg 1

Ja for ISDN. ISDN har ingen svarpakker af nogen art.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-04-02 17:41

Bjarke Hansen wrote:

> Men du siger jo i et tidligere indlæg, at man sagtens kan køre 128 kbit
> SAMTIDIGT begge veje... med en internet forbindelse... Dette blive jo
> transporteret af IP pakker, så det er jo ikke særligt rigtigt det du siger.

Det er vist din viden om, hvad der sendes, der er problemet.

Datamængden begge veje er den samme, men når du ex. downloader,
bruger du noget upload til at godkende pakker, kaldet ACK'r.
Og det bruger naturligvis af den datamængde, der effektivt
kan uploades, men det er TCP/IP protokollen, ikke ISDN.

Og samme ved upload.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 18:02

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Det er vist din viden om, hvad der sendes, der er problemet.

Du er da rigtigt nok ude på skrammer.. Kan du blive ved med at sige, at
andre ikke ved hvad de taler om?

> [...]
> Og det bruger naturligvis af den datamængde, der effektivt
> kan uploades, men det er TCP/IP protokollen, ikke ISDN.

Ja, men jeg synes denne korrespondance er total latterlig.... Jeg tror helt
klart at spørgeren vil høre hvor hurtigt han kan kører på sin ISDN via
Internettet... Men selvfølgelig skal dette misforstås... ISDN er symetrisk,
men stadig kan I jo ikke sige at man kan downloade og uploade med samme
hastighed begge veje... Ved alt over nettet, foregår jo netop med disse
kontrolpakker, som du jo nævner som ACK. De kontrolpakker, gør jo at der
skal bruges båndbredde til disse pakker også.. Den helt samme snak kan jo
gøres med adsl...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-04-02 18:06

Bjarke Hansen wrote:

> Du er da rigtigt nok ude på skrammer.. Kan du blive ved med at sige, at
> andre ikke ved hvad de taler om?

Ja, og med sindsro, når du blander datamængder og indeholdet i
disse data sammen, så er det i denne sammenhæng vrøvl.

> Ja, men jeg synes denne korrespondance er total latterlig.... Jeg tror helt
> klart at spørgeren vil høre hvor hurtigt han kan kører på sin ISDN via
> Internettet... Men selvfølgelig skal dette misforstås...

Og det er bestemt ikke DIG, der misforstår noget ?

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-04-02 23:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3cc19efc$0$50872$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> klart at spørgeren vil høre hvor hurtigt han kan kører på sin ISDN via
> Internettet... Men selvfølgelig skal dette misforstås...

Bemærk denne gruppes navn...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 23:59

> Bemærk denne gruppes navn...

Øh, ja. Men skriveren(kursister) lagde klart op til at snakke speed på
Internet over ISDN.

Fra : Sørensen

Dato : 20-04-02 06:02

> [...]
> http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Takker for De mange svar ,nu har jeg haft ISDN i 10 år og kun troet at man
havde 128 båndbredde totalt.

I dag køre jeg ADSL over ISDN og kan vel egentlig være ligeglad, men nu
trode jeg lige jeg havede fundet noget som ham Martin ikke vidste .

Ærgeligt at der ikke findes et godt tilbud på ISDN med fri forbrug, så kunne
jeg godt "nøjes" med ISDN.

vh.
Sørensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 20-04-02 08:18

"Sørensen" wrote:

> Ærgeligt at der ikke findes et godt tilbud på ISDN med fri forbrug, så kunne
> jeg godt "nøjes" med ISDN.

Jeg ved ikke om det er et godt tilbud,
men jeg har pro@cces ISDN til 500 kr / mdr + moms,
med frit forbrug.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Sørensen

Dato : 20-04-02 09:42

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om det er et godt tilbud,
> [...]

Det syntes jeg ikke da jeg nu giver 200+moms om måneden for 256/128 ADSL ved
TDC med fri forbrug.

vh.
Sørensen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 20-04-02 10:25

"> Det syntes jeg ikke da jeg nu giver 200+moms om måneden for 256/128
ADSL ved
> TDC med fri forbrug.

200+moms = 250/md ?? - har du specialaftale ?

Fra : Sørensen

Dato : 20-04-02 11:21

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "> Det syntes jeg ikke da jeg nu giver 200+moms om måneden for 256/128
> ADSL ved
>
> 200+moms = 250/md ?? - har du specialaftale ?

Næe, før gav jeg 189 md for ISDN med favoritaftale, nu giver jeg 464 md for
bredbånd på ISDN...forskel :220+moms

vh. Sørensen.

Fra : Sørensen

Dato : 20-04-02 11:35

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "> Det syntes jeg ikke da jeg nu giver 200+moms om måneden for 256/128
> ADSL ved
>
> 200+moms = 250/md ?? - har du specialaftale ?

Nej men det var hvist også en regnefejl.... før gav jeg 189 md for ISDN med
favoritaftale, nu giver jeg 489 md for
bredbånd på ISDN...forskel :240+moms

vh. Sørensen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-04-02 09:23

> Ærgeligt at der ikke findes et godt tilbud på ISDN med fri forbrug, så
kunne
> jeg godt "nøjes" med ISDN.

For et teleselskab er ISDN meget uøkonomisk at tilbyde med frit forbrug.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Knud

Dato : 20-04-02 09:50

Hej

Lidt "OT" men alligevel kan jeg ikke lade være med at nævne at med ISDN
kan køre med kompression og alt efter indhold giver det faktisk en
ganske god tranfer rate.
Når jeg henter news får jeg ca. 20 kByte/sek på en 1 ISDN linie,
Blandede WEB sider ligger også i det område, zip filer o.lign er
selvfølgelig på ca. 64 kbit dvs. 7,5 kByte/sek.
Men ikke så tosset specielt hvis det er sat op via en router.
Ok, ingen server e.lign. men hastighedsmæssigt slet ikke dårligt.

Knud

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-04-02 11:09

Knud <knud-ch@post1.tele.dk> writes:

> [...]
> Blandede WEB sider ligger også i det område, zip filer o.lign er
> selvfølgelig på ca. 64 kbit dvs. 7,5 kByte/sek.

Er du sikker på, at komprimeringen ligger i ISDN? Når først du
begynder at rode med TCP/IP kan komprimeringen ske mange steder, også
i de programstumper der skal holde styr på din downloadhastighed.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-04-02 11:20

"Thomas Bjorn Andersen" <tbanews@gen-v.net> skrev i en meddelelse
> Er du sikker på, at komprimeringen ligger i ISDN?

Det gør den ikke, den ligger på et højere lag. Nærmest som en del af
PPP-laget.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Knud

Dato : 20-04-02 21:06

Nej den ligger på PPP nivaue, men det afgørende er at eks. at en 256/128 ADSL
linie behøver ikke at være meget hurtigere.
Ærgerligt at kompression ikke anvendes på ADSL.

Knud