"Noncontiguous communication"
Fra : Test

Dato : 31-03-02 16:54

Begreper

Sherry (1996) bruker termene "distance education" og "distance learning" i
sin definisjon og sier at disse begrepene har vært brukt om hverandre av
mange forskere. Hun trekker ut følgende innhold i disse begrepene:

· atskillelsen mellom lærer og student (learner) i rom og/eller tid,

· voluntær kontroll over læringen fra studentens side.

· "Noncontiguous communication"

Jeg er litt usikker på innholdet i begrepet "noncontiguous communication";
atskillelse dekkes av det første punktet i listen, så her må det kanskje
dreie seg om en "kontaktløshet" som innebærer noe mer enn atskillelse.
Begrepet inneholder kanskje en konnotasjon som tar hensyn til hvordan
teknologien begrenser muligheten for menneskelig interaksjon: Det er mediet
som står i sentrum (bruk av e-post, brev og annen teknologi).
Moses (1995) trekker fram en rekke mulige implikasjoner ved bruk av
teknologi. Han drøfter blant annet begrensninger i kommunikasjonssignaler
for i tilstrekkelig grad å kunne underbygge meninger og holdninger hos
deltakerne. Er det noen sammenheng mellom dette og "noncontiguous
communication"?

mvh

Terje Holte

Fra : itgrafen

Dato : 31-03-02 18:08

"Test" skrev d. 31-03-02 16:54 dette indlæg :
> Begreper

´klip...........

> [...]
> for i tilstrekkelig grad å kunne underbygge meninger og holdninger hos
> deltakerne. Er det noen sammenheng mellom dette og "noncontiguous

Hej Terje

Jeg tror måske at begrebet dækker den ikke kontinuerlige kommunikation,
som netop er medie/teknologibestemt.
Den non verbale, i denne sammenhæng, non skriftlige kommunikation.
Taktil og olfaktoriske kommunikation.
Som jo af gode grunde er totalt udelukket fra fjernlæringsmediet. (Hvis
det da ikke indeholder videosekvenser eller direkte konferencer, og selv
der får man ikke det hele med. Og slet ikke de olfaktoriske
kommunikationsmidler)
Ligeledes kunne det måske også dække over den geografiske faktor, eleven
kan skifte miljø i læring, og dermed også oplevelse af
læringssituationen.

bare en tanke

Dorthe

http://www.kandu.dk/