Novell Netware fejl i win2k og winXP på da~
Fra : Thomas Petersen

Dato : 25-03-02 13:26

Der er muligvis en fejl i Windows 2000 Pro DK mm.

Fejlen omfatter:
Windows 2000 Pro DK
Windows 2000 Pro DK med SP1
Windows 2000 Pro DK med SP2
Windows XP Pro DK

muligvis også Windows XP Home DK (ikke testet)

Fejlen ligger i den indbyggede Netware service "Client Service for Netware"
og gør at login scriptet melder fejl når den prøver at mappe drevene.
Fejlmeddelsen ser således ud:

4b2
Følgende drevtilknytningshandling kunne ikke udføres
"ROOT S=:SERVER\VOL1:\USERS\USER"

Jeg kan sige at der ikke er noget i vejen med selve map kommandoen, for den
virker fint med f.eks en engelsk windows. Men jeg har selvfølgelig også
prøvet at skrive map kommandoen på alle mulige tænkelige MS og NDS måder.
Jeg arbejder sammen med en meget erfaren Netware mand på Århus Universistet,
så vi har prøvet alt !

For at understøtte min teori med at det kun er den danske den er gal med,
fandt jeg nogle andre sprog af win2k frem. Resulatet ses her:

Windows 2000 Pro UK
Windows XP Pro UK
Windows 2000 Pro DK FEJL
Windows 2000 Pro DK with SP1 FEJL
Windows 2000 Pro DK with SP2 FEJL
Windows XP Pro DK
Windows 2000 Server Polsk with SP1
Windows 2000 Pro Turkisk with SP1
Windows 2000 Pro Ungarsk with SP1

Til dem der selv har lyst til at afprøve deres windows, kræver det en novell
server, men har man det er dette fremgangs måden:

Vælg "Egenskaber" for din LAN forbindelse og vælg "Tilføj" "Klient" "Client
Service for Netware". Når den er installeret popper der et vindue op med
Netware logon indstillingerne og her indtastes det pågælende TREE og
CONTEXT. Sæt også flueben i "Kør logon script". Nej til at genstarte. Til
sidst skal der oprettes en lokal bruger i windows, hvor brugernavnet er det
samme som på Netware serveren. Nu må der genstartes !! (Du bestemmer
selvfølgelig selv hvor mange du vil genstarte, men én er minimum.) Herefter
logger man ind på windows (og Netware) og der skulle nu komme et dos vindue
frem som viser login scriptet. Hvis man ikke kan nå at se
resulatet kører man cmd.exe (Dos) og kører nwscript.exe. Der kan være andre
fejl, men dette dokument handler kun om dem hvor der står "4b2" (se
ovenfor).

Denne test er lavet med en Netware 4.11 server, men det skulle undre mig
hvis det har noget med serveren at gøre.

Note om installation af fremmedsproget windows:
For at installere en fremmedsproget version af windows kræver det
selvfølgelig lidt træning. En vigtig ting man skal huske er at tilføje et
dansk eller engelsk tastatur inde i kontrolpanelet, for ellers får man svært
ved at logge ind.
Når login billedet kommer kan man bruge ALT+SHIFT til at skifte sprog !!.
Husk også at lave din bruger til lokal administrator mens du kan, for det
kan godt være svært at stave til Administrator på turkisk :)

Løsning:
Den optimale løsning ville selvfølgelig være en patch/update som fikser det,
men jeg ved ikke hvor realistisk det er. Hvis man VIL have en dansk sproget
Windows, kan man også installere den danske Multilanguage Pack til den
pågælende version af Windows. Dette gøres ved at installere Windows på
engelsk, og derefter installere Language Pack'en. Language Pack'en er ikke
bare stavekontrol og den slags, den ændre alt fra "Denne computer", dialog
bokse, Internet Explorer og Stifinder så de snakker dansk.!

Thomas K. Petersen
Århus Tandlægeskole
EDB - Sektionen
Århus Universitet
8000 Århus C

Fra : Bengt Bolinder

Dato : 25-03-02 17:39

Du skriver "ROOT S=:SERVER\VOL1:\USERS\USER"

syntax er altså MAP ROOT S: = SERVER\VOL1:\USERS\USER

Prøv om det hjælper.

Mvh
Bengt Bolinder

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 31-03-02 10:12

Jeg kender kun til fejl i Netware 5.1 sp3, følgende skal patches:
Timesync nlm, løser prob med at tiden ikke sync'er imellem serverne (konf.
sources)
Filesys.nlm, i word, excel osv. vil det ikek altid være muligt at overskrive
et dokument
NDPS, Spoolsv.exe fejl i windows 2000 husk patch'en og skal patch'es

Den mest kritiske er TCPIP, mange vil opleve ved SP3 at man får "the
specified server could not be located" derfor opgrader til nyeste TCPIP på
serveren.

/Kasper