ISDN: Fax og tlf på samme port, hvordan ?
Fra : flemming

Dato : 09-03-02 10:59

Hej

Jeg har følgende behov:

port 1: 1 firmanummer og firmafaxnummer (hjemmefirmakontor) til 1 tlf. stik.
port 2: 1 hjemmeprivat nummer til 2 tlf stik.

Spørgsmål:

- Kan må på en eller anden måde sætte en form for ekstra boks op på tlf.
stik på port 1 som spreder signal til henholdsvis faxmaskinen og til
firmatelefonen ? F.eks. et han 3 polet stik til at sætte i tlf stik og så 2
udgang med 2 stk hun 3 polede stik ?

Spørgsmål 2:

- Hvordan opsætter man port 1 bedst, så der kan faxes og ringes på samme tid
? Er det noget med prioritet 1 til firmanummer og prioritet 2 til faxnummer
+
port 2: prioritet 1 til privatnummer og prioritet 2 til firmanummer ?
Eller ???

Jeg er lidt forvirret. Er der nogen der har nogle gode erfaringer med
ovenstående ?

mvh
Flemming
fvestergaard@sol.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-03-02 11:15

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> skrev i en meddelelse
> - Kan må på en eller anden måde sætte en form for ekstra boks op på
tlf.
> stik på port 1 som spreder signal til henholdsvis faxmaskinen og til
> firmatelefonen ?

Ikke noget der virker særlig godt.
Mit råd: Få endnu et nummer og en ekstra ab-adapter eller en
ISDN-telefon til arbejdet

> - Hvordan opsætter man port 1 bedst, så der kan faxes og ringes på
samme tid

Det kan man ikke. Der er jo kun 1 fysisk port

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 12:57

> tlf.
>
> Ikke noget der virker særlig godt.
> Mit råd: Få endnu et nummer og en ekstra ab-adapter eller en
> ISDN-telefon til arbejdet

Lyder som om at ISDN telefon er nemmeste løsning...

Så ISDN telefon i ISDN stik på NT boks
og så fax på analog ab port 1
og alm privat tlf på analog ab port 2

Jeg tænkte ikke over at man kan programmere ISDN porten til et nummer....

Men det kræver så en ISDN ledning gennem huset til isdn telefonen....

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 13:07

> Så ISDN telefon i ISDN stik på NT boks
> og så fax på analog ab port 1
> og alm privat tlf på analog ab port 2

Ja

> Men det kræver så en ISDN ledning gennem huset til isdn telefonen....

Alm netværkskabel. Træk et par stykker med det samme så du også har til
et netværk

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-02 12:22

> "flemming" <fvestergaard@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja

> Alm netværkskabel. Træk et par stykker med det samme så du også har til
> et netværk

NEJ Martin Højriis Kristensen - der er du gal på den, for at få et x-tra
ISDN stik skal du lave S-bus, det trækker du med alm tlf kabel, der bruges 2
par(4 ledninger).
Et tlf kabel er ikke parsnoet til forskel for et netværkskabel, som er
parsnoet, men med forskelligt viklinger, så hver ledning ikke bliver lige
lange. Til en netværks forbinelse bruges der 4 par (8 ledninger)

Flemming hvad er det for en NT boks du har ?

mvh. SB

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-04-02 14:16

"S. Borring" <news.inet.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
x-tra
> ISDN stik skal du lave S-bus, det trækker du med alm tlf kabel, der

Men, der er allerede en sådan i NT-boksen, og ellers kan man lave den
for enden af netværkskablet.
CAT5 kan sagtens bruges til ISDN-signaler.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Sørensen

Dato : 23-04-02 15:15

> [...]
> lange. Til en netværks forbinelse bruges der 4 par (8 ledninger)
>
> Flemming hvad er det for en NT boks du har ?

De tlf.-kabler man bruger i dag ER parsnoet og jeg tror ikke du skal prøve
at lave 200 meter s-bus af fladkabel.
Og husk slut-modstanden.

vh.
Sørensen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-02 18:44

> [...]
>
> vh.
> Sørensen.
>
> Nej de er IKKE parsnoet på samme måde som et cat 5 kabel, men en s-bus
forbindelse må ligesom netværk heller ikke være over 100 meter

mvh. SB

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-02 18:55

> Nej de er IKKE parsnoet på samme måde som et cat 5 kabel, men en s-bus
> forbindelse må ligesom netværk heller ikke være over 100 meter

Cat5 kan sagtens bruges til telefonkabel.
En s-bus kan være 200 m lang uden problemer, og op til 1000 meter hvis
man laver en p2p s-bus

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-04-02 20:16

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Cat5 kan sagtens bruges til telefonkabel.
> En s-bus kan være 200 m lang uden problemer, og op til 1000 meter hvis
> man laver en p2p s-bus

p2p?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-02 20:22

"Thomas Bjorn Andersen" <tbanews@gen-v.net> skrev i en meddelelse
> p2p?

Punkt til punkt

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-04-02 20:36

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Thomas Bjorn Andersen" <tbanews@gen-v.net> skrev i en meddelelse
> hvis
>
> Punkt til punkt

Ah, tak for forklaringen.

Som det fremgår af nedenstående aner jeg ikke et klap om ISDN.

S-bus er "ledningen" fra NT boksen til ISDN udstyret? Så det du siger
er, at hvis man kun har een ISDN enhed kan man bruge op til 1000 meter
kabel fra NT boksen til ISDN udstyret?

Thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-04-02 20:50

Thomas Bjorn Andersen <tbanews@gen-v.net> writes:

> Ah, tak for forklaringen.
>
> Som det fremgår af nedenstående aner jeg ikke et klap om ISDN.

[..]

Ho ho, jeg faldt lige over
http://www.oreilly.com/reference/dictionary/terms/B/Basic-Rate_Interface.htm
og resten af siderne, som jeg egenligt synes giver en udemærket
forklaring på de fleste ISDN udtryk.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-02 21:10

Punkt til punkt, er fra tlf. fordelleren til NT

S-Bus er fra NT til x-tra ISDN stik

Der ER forskel om man bruger cat 5 eller tlf kabel til ISDN, det er det vi
her taler om, og IKKE PSTN.

mvh. SB

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-04-02 21:23

"S. Borring" <news.inet.tele.dk> writes:

> Punkt til punkt, er fra tlf. fordelleren til NT

Telefonfordeleren? Nej, nu må du altså holde op med at hive så mange
nye udtryk ind i det. Jeg bliver helt forvirret. Hvad er en
telefonfordeler helt præcist? Er det de der multi-stik man kan købe,
så man kan have flere ISDN enheder på?

> S-Bus er fra NT til x-tra ISDN stik

Hvorfor ekstra stik?

> Der ER forskel om man bruger cat 5 eller tlf kabel til ISDN, det er det vi
> her taler om, og IKKE PSTN.

Tjoh, men var det ikke netop s-bus som Martin nævnte kunne være op til
1000 meter? Som jeg læser O'Reillys ISDN sider, så kan kablet (U
interfacet) mellem teleselskabets ISDN switch og kundens NT boks være
op til 5½ kilometer.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-02 21:27

> [...]
> 1000 meter? Som jeg læser O'Reillys ISDN sider, så kan kablet (U
> interfacet) mellem teleselskabets ISDN switch og kundens NT boks være

Korrekt

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-02 17:57

> [...]
>
> Telefonfordeleren? Nej, nu må du altså holde op med at hive så mange
> nye udtryk ind i det. Jeg bliver helt forvirret. Hvad er en

Det er den boks eller runde dåse der sider på huset.

mvh. SB

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-02 21:26

> Punkt til punkt, er fra tlf. fordelleren til NT
> S-Bus er fra NT til x-tra ISDN stik

Kan du ikke quote så man kan se hvad du svarer på?
Der er noget der hedder en punkt til punkt s-bus. Hvis du ikke ved hvad
det er så sig det, så skal jeg forsøge at forklare.

> Der ER forskel om man bruger cat 5 eller tlf kabel til ISDN, det er
det vi
> her taler om, og IKKE PSTN.

Og jeg fastholder at både ISDN og PSTN sagtens kan køre over cat5

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-02 10:59

> [...]
> Der er noget der hedder en punkt til punkt s-bus. Hvis du ikke ved hvad
> det er så sig det, så skal jeg forsøge at forklare.

ok det må du gerne

> det vi
>
> Og jeg fastholder at både ISDN og PSTN sagtens kan køre over cat5

jeg skal prøve og se om jeg kan få fat i noget omkring det, men der er
forskel på viklinger i et cat 5 kabel, det er der ikke i et TDC tlf kabel.

mvh. SB

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-02 17:40

> ok det må du gerne

Det er en bus med kun en terminal. Der må bruges op til 1000 meter cat5
kabel med kun et stik
Timing i NT-boksen sættes til Adaptiv

Hvad mener du med forskel på viklinger?
Tænker du på balancering?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : BeeJay

Dato : 25-04-02 17:46

KLIP

> Hvad mener du med forskel på viklinger?

Gad vide om vor ven er ved at lave en spole..?

> Tænker du på balancering?

Mon ikke der menes antallet af kordeller..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-02 17:55

> [...]
> Tænker du på balancering?

> Nej det er den måde de er parsonet på, nogle er hvad kan man stramt snoet
andre slap, et kabel på 100 meter bliver par 1 ca 98m, par 2 100 par 3 102
etc.

mvh. SB

Fra : flemming

Dato : 10-03-02 13:12

> ISDN-telefon til arbejdet

Vedr. ISDN telefon.

Kan jeg få en ISDN telefon der er trådløs, så jeg ikke behøver at trække en
ledning fra TDC NTab boksens ISDN stik gennem hele huset ?
F.eks. ved at der tilkobles en ISDN base, der tilsluttes NTab boksens ISDN
stik. Og så en trådløs telefon ?

Eller ?

mvh
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-03-02 13:24

> [...]

Ja

> F.eks. ved at der tilkobles en ISDN base, der tilsluttes NTab boksens

Ja, se fx på Siemens og Ascom Eurit 133 (tror jeg den hed)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Sørensen

Dato : 10-03-02 07:03

> [...]
> Eller ???
>
> Jeg er lidt forvirret. Er der nogen der har nogle gode erfaringer med

Køb et ekstra lasat modem så har du 2 ekstra porte, De kamn findes billigt
i den blå avis.
vn
h.
Sørensen