Marplan
Fra : Lene

Dato : 24-02-02 21:33

Jeg er en kvinde på 45 år,der i 20 år har indtaget antidrepresivmedicin
mærket MARPLAN.
Har læst en del om den, og må desværre ikke indtage fødemidler indeholdende
stoffet Tyramin= stærk ost, marinede-røgede ting,bananer,vindruer, rødvin.
desuden er jeg udelukket fra en masse andet medicin grundet Marplan.
Jeg kan ikke undvære antidrepresiver,men har muligheden for at skifte til
"lykkepillen",
( Min Psykriater ser gerne dette skift,grundet Marplan næsten ikke bruges
mere)
MIT STORE PROPLEM: Kan jeg klare den pause på 14 dage, der skal gå uden
piller, før jeg må starte på nyt præparat,og Marplan er ude af kroppen.
Er du(var) Marplan -bruger, så del dine erfaringer med mig

Fra : Line Illum

Dato : 25-02-02 11:13

Kære Lene.
Jeg tillader mig at svare på dit indlæg, omend jeg ikke kan svare på dit
spørgsmål.
Efter at have læst såvel dit indlæg som dét, umiddelbart før dit, må jeg
sige, at jeg er rystet over, hvor mange virkelig kede af det mennesker, der
egentlig går rundt, uden at vi ved det. Ligeledes ryster det mig, at I går
SÅ LÆNGE????? Jeg forstår udmærket godt, at det kan være svært at se en
udvej, og at en depression kan være så overvældende, at alt synes umuligt,
men hvorfor holde fast ved en enkelt metode, fx. psykiatri eller psykologi,
for slet ikke at snakke om en enkelt behandler???? Hvorfor ikke prøve hver
eneste mulighed, etableret lægevidenskab såvel som alternativ, indtil I
endelig rammer dén, der virker for Jer??? Depression er ikke menneskeartens
naturlige tilstand, - en depression er opstået og kan derfor fjernes igen.
Spørgsmålet er bare, hvilken metode, der er den rigtige.......
Antidepressiv medicin er jo ikke en kur, det er blot en måde at bilde dig
ind, at du har det fint og godt kan fungere i din hverdag, og på denne måde
bliver årsagen til depressionen jo ved at spøge et sted i baggrunden omend
knap så synlig????
Idet jeg inderligt håber bedring for dig,
mange hilsner
Line.
www.illuminee.dk

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 25-02-02 17:01

Line Illum skrev:
> Jeg tillader mig at svare på dit indlæg, omend jeg ikke kan svare på dit
> spørgsmål.

Jeg tillader mig at svare på dit indlæg, omend jeg heller ikke kan svare på
Lenes spørgsmål, men i den grad iriteres over flere af dine udokumenterede
udgydelser. [Så til Lene må jeg beklage; du får nok lige så lidt ud af at
læse dette indlæg som du formentlig gjorde da du læste Fr. Illums.]

> Efter at have læst såvel dit indlæg som dét, umiddelbart før dit, må jeg
> sige, at jeg er rystet over, hvor mange virkelig kede af det mennesker,
> [...]

Efter at have læst dit indlæg må jeg skrive, at jeg er rystet over at nogen
kan være og opføre sig så snæversynede og udvise så småtbegavet og
uovervejet adfærd.

> Ligeledes ryster det mig, at I går SÅ LÆNGE?????

Ligeledes ryster det mig, at du da i det mindste ikke kan holde nallerne væk
fra tastaturet.

> Jeg forstår udmærket godt, at det kan være svært at se en
> udvej, og at en depression kan være så overvældende, at alt synes umuligt,

Jeg er faktisk overbevist om at at du IKKE forstår særligt meget af Lenes -
og mange andres - problem.

> [...]
> eneste mulighed, etableret lægevidenskab såvel som alternativ, indtil I
> endelig rammer dén, der virker for Jer???

Men ikke desto mindre kan du åbenbart ikke lade være med at stille
adskillige forvirrende spørgsmål, og ikke ét eneste svar på noget som
helst.

> Depression er ikke menneskeartens naturlige tilstand, - en depression
> er opstået og kan derfor fjernes igen.

Det, du her skriver er i mange tilfælde 100% forkert. Du bør sætte dig
væsentligt bedre ind i tingene, før du så skråsikkert fremfører "fakta" uden
bare et minimum af behørig dokumentation.

> [...]
måde
> bliver årsagen til depressionen jo ved at spøge et sted i baggrunden omend

Endnu mere sludder og vrøvl.
Er du bekendt med funktionen af det menneskelige (og helt naturlige!)
signalstof "serotonin"?
Ved du hvordan man har det, hvis man (fra naturens hånd!) mangler dette
signalstof?

> Idet jeg inderligt håber bedring for dig,

Gør du?

> www.illuminee.dk

Nåååh!!! Det var et indlæg, du skrev for at skabe opmærksomhed om et
bestemt website. Jeg har ikke tænkt mig at besøge det, for hvis det der
skulle vise sig, at du har økonomiske interesser i "alternativ behandling"
af
depressioner, og her benyttede lejligheden til at reklamere for det,
ville jeg VIRKELIG blive vred.

Mvh
Jonas

Fra : FS

Dato : 26-02-02 00:15

> ville jeg VIRKELIG blive vred.
>
> Mvh
> Jonas

Rolig nu !!!

Fra : Line Illum

Dato : 26-02-02 09:06

Hej Jonas.
Der er mange ting i denne verden, jeg ikke forstår, der iblandt hvordan jeg
i dén grad kan have provokeret dig til dén vrede, du giver udtryk for i dit
indlæg. Men jeg kan love dig for, at jeg forstår serotonins indvirkning på
hjernens funktion,- så meget, som videnskaben nu kan dokumentere, og jeg
undrer mig over, at du angriber min tese om menneskeartens naturlige
tilstand og om depressionens opståen med en serotonin-teori, der er knap 50
år gammel, og som nyere forskning forlængst er skredet forbi??? Lad mig
citere Poul Videbech, psykiater: "Det er imidlertid ret let at indse, at
depression ikke kun kan være et spørgsmål om serotoninmængden i
hjernen"........og......"I moderne psykiatri er man derfor gået bort fra
denne simple, biokemiske forståelsesmodel. Man ser nu snarere depressionen
som udtryk for uheldigt samspil mellem et sårbart individ og forskellige
uheldige livsomstændigheder."
Du har naturligvis ret i, at serotonin er en væsentlig faktor og
formodentlig ligger implicit i ordene "et sårbart individ", men det er ikke
den eneste, og dét er her, mine overvejelser sætter ind. Hvorfor lider idag
800.000 danskere af en eller anden form for depression, et tal, der er
vanvittigt stigende indenfor de sidste 20 år??? Hvordan kan vi i vores
velfærdssamfund, der giver os flere muligheder, økonomiske såvel som
udviklingsmæssige, end nogen sinde før, tillade, at så mange mennesker har
det dårligt??? Hvor er det, den glipper???? Hvis du spørger mig - og det gør
du jo sikkert ikke , tror jeg den ligger i vores interpersonelle
relationer, vores måde at omgås og behandle hinanden, samt i vores stadig
reducerede følelse af identitet, af et sikkert tilhørsforhold i et trygt og
sikkert netværk. Stadigt flere mennesker begår selvmord, stadigt flere
mennesker besøger psykologer, psykiatere, læger, alternative behandlere,
medier, clairvoyanter eller hvad ved jeg, for at få svar på en masse
spørgsmål eller tilstande, som forvirrer dem. Hvorfor???? Fordi det er
blevet mere legalt??? Måske, men ikke kun. Også fordi behovet for
menneskelig kontakt og forståelse er blevet større i takt med at selve
kontakten og forståelsen er blevet mindre.
Og så tilbage, Jonas, til dit vrede indlæg - et glimrende trick i denne
proces. Hvis du havde skrevet et uinteressant, upersonligt lille indlæg,
havde jeg sandsynligvis ikke gidet bruge hele min tirsdag morgen på at svare
dig, men i og med du rettede et frontalt angreb på mit indlæg, på min viden
OG på min person, fik du en pæn, velovervejet og informatioinsrig respons,
endda med oplæg til yderligere overvejelse. Hvilket bringer mig til din
voldsomme kritik af min åbne og spørgsmålsfulde formulering. Jeg bryder mig
ikke om mennesker, der påstår at vide alt, som påstår at kende til den
eneste gyldige sandhed, som tror, de har et færdig-klar-parat-svar på
alting. Langt hellere ser jeg en åben, saglig diskussion, hvor forskellige
mennesker fremfører deres synspunkter og åbner mulighed for videre debat -
derfor spørgsmålene. Sådan lærer vi til stadighed mere og mere, ikke blot om
emnet, men også om hinanden. Og ærligt talt synes jeg, det er på tide, at
der - i ikke-videnskabelige kredse - tales åbent om dette store, tabuerede
område, således at ikke-depressive kan opnå en dybere og mere empatisk
forståelse for depressive personers situation, og således, at de, der gerne
vil tale ud om deres depression, kan fortælle og lære og andre, hvordan det
ser ud indefra - noget, man ikke lærer ved blot at studere psykiske
tilstande. Disse nyhedsgrupper er en oplagt mulighed, fordi man kan være så
anonym, som man nu har lyst til, og jeg tror måske, du skulle overveje din
fremtoning, hvis du har samme intention, nemlig at skabe forståelse for dét,
du ved noget om, for ærligt talt er et indlæg som dit lidt af en
debat-dræber. Hvilket måske også var din egentlige intention?????
Afslutningsvis vil jeg gerne svare på din sidste spydspids,- om jeg har
økonomisk interesse i alternativ behandling??? Hvis du dermed mener, om jeg
praktiserer alternativ behandling, er svaret: Ja! Men jeg har ikke økonomisk
interesse i disse nyhedsgrupper, for som bekendt betaler folk ikke for
hverken indlæg eller svar, og den mulige reklame, du peger på, kan du sige
dig selv er temmelig sparsom, idet folk i disse nyhedsgrupper kommer fra
hele landet, og med det udbud af alternative behandlere, der findes overalt,
rejser man ikke langt for behandling. Man bruger hellere internettet,
debatfora, nyhedsgrupper osv. til at få gode råd, svar, snakket ud eller
bare sludret, og det er som bekendt GANSKE GRATIS. Jeg er her for at lære
noget om mennesker, om deres situation set indefra, få inspiration, nye
overvejelser, gode råd, erfaringer fra andre osv., videregive, hvad jeg har
lært og erfaret, og derigennem medvirke til en generel vidensforøgelse.
Hvorfor er du her??????
Mange hilsner,
Line.

Fra : Elisabeth Zanabi

Dato : 26-02-02 11:24

On Tue, 26 Feb 2002 09:06:26 +0100, "Line Illum"
<line.illum@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>som udtryk for uheldigt samspil mellem et sårbart individ og forskellige

Hva gjør et individ sårbart? Det kan være indre faktorer, som f.eks
forstyrrelser i signalsubstansene i hjernen. Hvorfor er det slik at
enkelte av oss kan gjennomgå store traumer som barn o.l uten å bli
deprimert eller psykisk syk?

Nevrofysiologer spør seg også om hva som kom først, årsaken eller
virkningen. Høna eller egget. Det er _påvist_ at deprimerte
mennesker har forstyrrelser i serotoninnivået i hjernen. Så er
spørsmålet om det er en endogen kjemisk forstyrrelse eller om det er
en ytre årsak (belastning) som har ført til denne kjemiske
forstyrrelse. Uanett har det også blitt bevist at medisiner som
gjenoppretter denne kjemiske balanse, hjelper deprimerte mennesker til
å fungere bedre.

Kjemien påvirker definitivt hjernen. Når visse medikamenter eller
narkotiske stoffer kan forårsake virkelighetsforvrengninger, er det
sannsynlig at naturlige kjemiske stoffer i hjernen har mye å si for
virkelighetsoppfattelsen.

Jeg tror ikke man kan støtte seg på nevrofysiologien alene, ei heller
psykoanalytiske teorier, samfunnet eller sosiologiske faktorer, o.l.
Det er et samspill.

--
"Konvensjonalisme er ikke moral.
Selvgodhet er ikke religion.

el-z@frisurf.no
ICQ nr. 22247805

Fra : Line Illum

Dato : 26-02-02 11:50

Hej Elisabeth.
Du skrev:

Jeg tror ikke man kan støtte seg på nevrofysiologien alene, ei heller
> psykoanalytiske teorier, samfunnet eller sosiologiske faktorer, o.l.
> Det er et samspill.

Jeg tror, du har fuldstændig ret
Mange hilsner,
Line.
(Skønt iøvrigt at se et Brontë-citat!)

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-02-02 09:42

"Lene" <klemes@post12.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lene

Selvom heller ikke jeg kender Marplan, vil jeg prøve at svare dig.

> [...]
> stoffet Tyramin= stærk ost, marinede-røgede ting,bananer,vindruer, rødvin.
> desuden er jeg udelukket fra en masse andet medicin grundet Marplan.

Som sagt kender jeg ikke præperatet, men har læst mig til at der er tale om
et af de såkaldte MAO-hæmmende stoffer.

> [...]
> MIT STORE PROPLEM: Kan jeg klare den pause på 14 dage, der skal gå uden
> piller, før jeg må starte på nyt præparat,og Marplan er ude af kroppen.

Jeg har ligeledes læst (se www.apoteket.dk under medicinhåndbogen) at
virkningen ophører ca. 14 dage efter at man er stoppet med medicinen.
Spørgsmålet er om du kan klare den periode indtil den anden medicin begynder
at virke. Ofte går der op til en måned før man har en reel virkning af
"lykkepiller". Jeg synes bestemt det er et forsøg værd. Der er langt færre
bivirkninger ved sidsatnævnte medicin.

> Er du(var) Marplan -bruger, så del dine erfaringer med mig

Nej, det er jeg som sagt ikke, men tilgengæld bruger af fontex i perioder
med god effekt.
I øvrigt er du velkommen til at skrive til mig på min privte mail adresse,
hvis du har brug for lidt flere erfarings-udgydelser angående lykkepiller.
(Det skal lige nævnes, at jeg hverken, er "kvaksalver", kan læse tarokkort
eller tyde drømme, men er bare et andet menneske i sammen båd.

Mvh og tanker

Renate