Min søn døde
Fra : www.CRAZYNIGHT.dk

Dato : 15-11-01 07:17

Min elskede søn, Magnus, døde kort før sin 3 års fødselsdag af leukemi på
Århus Sygehus. Vi og deltagerne til begravelsen havde stor glæde af følgende
afsnit vi skrev i folderen til gæsterne :

*****************************************'
Forklaringen på Magnus' død
(Følgende er som VI ser det og er ingenlunde udtryk for den endegyldige
sandhed - meget vil stå for evigt ubesvaret)

Magnus' sygdom forløb i 3 etaper. Optakten er i februar måned, hvor Magnus
får feber og ondt i benene. Efter løbende undersøgelser og sygeperioder til
og med april måned, sendes Magnus til Odense Universitetshospital for at få
foretaget en rygmarvsundersøgelse. Denne påviser at Magnus har leukæmi - af
den mest agressive type, AML, som har 50% chance for helbredelse. Leukæmi er
en kræftsygdom der forhindrer marven i at producere de for immunforsvaret
nødvendige blodlegemer.

Første etape starter 1. maj, præcis 6 mdr. før hans død, med den første
kemokur på Skejby Sygehus. Fra maj til august klarer Magnus kuren mere end
perfekt. Ofte kommer lægerne med næsten ufatteligt gode nyheder - eks. har
Magnus en meget sjælden kromosomændring der gør, at kræften afslører sig
selv og chancen for helbredelse stiger. Magnus er hjemme i de tre bedste
solskinsuger og er bare i topform. Overlægen siger i starten "Magnus vil nok
ikke dø af selve leukæmien, men de påvirkninger hans krop vil blive udsat
for under kuren" - og det blev sådan.

Anden etape begynder sidst i august, hvor Magnus desværre får ny kræft i
rygmarven som ellers havde været rask helt fra starten. Under behandlingen,
som mirakuløst fjerner kræften igen på 2 (to) dage, er Magnus så uheldig at
pådrage sig meningitis - da han bliver så syg af meningitten at de udsætter
den resterende del af kuren, får kræften desværre mulighed for at blomstre
frem igen og den efterfølgende kemokur, meningitten og medfølgende
komplikationer, tager desværre meget hårdt på Magnus. Vi oplever at han
taler langsomt og vrøvler, tror han bliver angrebet af usynlige ting, får en
ekstrem sult, bliver skeløjet osv. Dette er perioden der (nu set i
bakspejlet) nok er afgørende for at han ikke overlevede. Nedad går det
nemlig herfra både fysisk og psykisk for ham.

Tredie etape starter onsdag d. 24. oktober hvor Magnus om natten overføres
til intensiv afdeling med 35 grader temp. og puls på 48. I de efterfølgende
dage får Magnus lungebetændelse, vand i lungerne, kramper, ustabil
puls/blodtryk osv. Han kæmper bravt, men bliver tirsdag d. 30. oktober lagt
i respirator fordi han ikke længere har kræfter til at trække vejret selv.
Omkring samme tidspunkt begynder hans lever og nyre at svigte, hans blod
duer ikke mere og torsdag morgen vælger vi - i samråd med lægerne - at der
ikke er anden udvej end at slukke for Magnus' respirator.

Det er vigtigt for os at præcisere at intet kunne have været mere perfekt
når nu det ikke KUNNE være anderledes - vi fortryder intet, vi er ikke bitre
og vi ved at mange har gjort mere end normalt for at hjælpe deres Magnus. Vi
sender vores dybeste tak til alle de involverede i Magnus' sygdom - læger,
sygeplejersker, venner, familie og alle der indgik i Magnus' liv og
dagligdag. Speciel tak til personalet på A4/A5 der har udvist en ekspertise
de færreste har fantasi til at forestille sig. Vi er stærke og kommer også
gennem denne store sorg - vi er meget åbne og vil gerne snakke med jer om
det hele, I skal bare selv komme til os - vi har ikke brug for ro, trøst,
sorggrupper eller lign, men glade oplevelser og jeres bekræftelse af at
Magnus var et specielt barn der bragte lys også i jeres liv. Magnus' død er
ikke et tabu for os! Hjælp os med at bære hans lys videre.

På familiens vegne

Håber I kunne bruge det til noget!

:] Have a smiley day
Kenneth Lund Petersen, koordinator
Tlf. : 70 22 43 57

www.JACKBOX.dk - Alt om livets fester
www.bryllup.dk - Danmarks officielle bryllupsportal
www.crazynight.dk - Polterabends og firmafester
www.konfirmation.dk - Alt for konfirmanden og forældrene

Fra : Helle Nielsen

Dato : 15-11-01 08:48

Hej.

Hvor gør det ondt at læse denne mail...hvor må det være forfærdentligt at
miste sit barn...dér fik jeg lige noget at tænke over.
Jeg er dybt rørt og ønsker jer al held og lykke i fremtiden - flot og modigt
skrevet!

Kærlig hilsen Helle

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-12-01 20:45

> [...]
> Århus Sygehus. Vi og deltagerne til begravelsen havde stor glæde af
følgende
> afsnit vi skrev i folderen til gæsterne :

Kan huske du for lang tid siden skrev et indlæg om, hvordan du og din kone
kunne kommunikere når hun skulle indlægges med Magnus og har meget tit tænkt
på jer... Blev meget ked af det da jeg åbnede denne NG for første gang og
det første mit øje fangede var denne tråd. Håber i kommer stærkt igennem
det. Hvor var det godt i skrev det brev i folderen.

Rinnie Ilsøe

Fra : G.A.

Dato : 27-02-02 12:46

Jeg har netop læst indlægget og sidder tilbage med en kæmpeklump i halsen,
både af sorg på jeres vegne og verdens, der går glip af endnu et dejligt
barn, men også af glæde fordi der er blevet gjort så meget for Magnus (og
jer) og jeg har da til tider taget mig til hovedet over det danske
sygehusvæsen. Det er rart at vide at ikke alle stede er ramt af dårlig
service og uoplagt personale. (Ikke at jeg bebrejder personerne, for de gør
sgu hvad de kan og mere til, men systemet bør nok revideres rigtigt
grundigt, så borgere der kommer i berøring med sygehuse/lægefaglige
personer, får den samme "gode oplevelse" I fik.)

Bare lidt til eftertanke. Jeg ved det er nogle måneder senere, men følelsen
sidder der vel stadig som ny, for alle som først læser det nu.

Held og lykke videre i jeres liv.

Mange søde hilsner
Gabriella