/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Montere USB datapen i knoppix
Fra : e.c
Vist : 714 gange
50 point
Dato : 31-01-07 09:42

Det er egentlig pussigt.
Når Knoppix kører som live CD monteres alt ekstern grej af sig selv.
Men efter installation af Knoppix skal det monteres særskilt.
Mit problem er en Kingston DataTraveler som jeg ikke kan finde og slet ikke montere.
Jeg kan godt se at Knoppix nok er mere omfattende, og måske derfor er mere manuel.

Ubuntu som jeg også har prøvet accepterer også alt.

Eyvind (som drømmer om et liv i Linux)

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 60 point
Dato : 31-01-07 10:17

hejsa
fra konsollen (terminal) kør denne kommando først
sudo mount /dev/sda1 /mnt/usbflash -o users,umask=000
or if already mounted: sudo mount /dev/sda1 /mnt/usbflash -o remount,rw,users,umask=000

derefter denne
Add the following line to /etc/fstab
/dev/sda1 /mnt/usbflash vfat noauto,users,exec,noatime,umask=000 0 0

http://www.knoppix.net/forum/viewtopic.php?t=23371&highlight=mount+usb+key

lidt andet på dansk
http://tyge.sslug.dk/knoppix/knx5/usbknoppixhowto.pdf

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 11:11

Det lykkedes ikke rigtigt.
Men jeg prøvede lige:
Start med knoppix CD og lod den rulle færdigt.
sætter USB kortlæser i
start > filer og dukumenter > skrivebord > og kortlæseren viser sig
Den kan monteres og den grønne pil viser sig
Der kan læses og hvis jeg ændrer rettighederne kan der også skrives
Nemt.
Men pendrive gik ind på samme måde.

Start af installeret knoppix / debian............. med kortlæser i
den viser sig men kan ikke røres/læses
pendriv viser sig slet ikke (jeg tør ikke skrive til den for det er en U3 med programmer)

Utroligt at et installeret program virker dårligere end samme program som live CD

I øvrigt er denne Knoppix god til at kigge ind i harddiske, og fra melding i stand til at brænde data ud på CD

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 31-01-07 15:25

Tak for svaret dk. Men nu dropper jeg den Knoppix som installation foreløbig.
Men det er stadig en god redningsplanke.