/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse for unge under 15 år
Fra : bassenborg
Vist : 3260 gange
50 point
Dato : 29-01-07 11:56

Min dreng på 14 år arbejder hos et firma med rengøring og diverse.
Han vil gerne have et andet arbejde.
Er der noget opsigelse nogen af vejene for unge under 15 år, eller kan han bare stoppe fra dag til dag?

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 29-01-07 12:10

Kontakt en fagforening inden for rengøringsområdet, de ved alt om det.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-01-07 12:16

Findes der en kontrakt for ansættelsen, så fremgår det evt. her.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 29-01-07 12:27

Hvis der er skrevet en kontrakt, så fremgår det af denne.

Men du kan rette henvendelse til Jobpatruljen

http://www.jobpatruljen.dk/

En meget nyttig side til forældre, børn og unge.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-01-07 12:27

Nej, der er ingen kontrakt.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 29-01-07 12:29

Hvis du er i tvivl mht. fagforbund, kan du ringe til Fagbevægelsens Hotline 8024 1010.
Husk i øvrigt at få "hold" i junior's feriepenge

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 29-01-07 12:36

Arbejder han mere end 8 timer om ugen? Og/eller har han en ansættelseskontrakt? Hvis ja, så må det fremgå dér...

Citat
Lov om ansættelsesbeviser siger, at alle, der arbejder over 8 timer om ugen i mere end en måned, har krav på et ansættelsesbevis (§ 1), der beskriver arbejdet, medarbejderrettigheder mv. (§ 2). Et sådant ansættelsesbevis skal være skriftligt i form af en decideret ansættelseskontrakt, et ansættelsesbrev eller et eller flere andre dokumenter indeholdende tilsvarende oplysninger.

Ifølge arbejdsmiljølovens § 59, stk. 6 er arbejdsgiveren endvidere forpligtet til, når han
ansætter unge under 15 år, eller som er omfattet af undervisningspligten, at gøre de unges
forældre eller værge bekendt med beskæftigelsen, herunder arbejdstidens længde, samt de
ulykkes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med arbejdet og de foranstaltninger,
der er truffet vedrørende sikkerhed og sundhed.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-01-07 12:40

Han arbejder max. 7 timer om ugen.
Jeg har skrevet til jobpatruljen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-07 15:32

Er der nogen der tager hensyn til arbejdsgiveren i alt det her??

Tænk over hvilken situation det bringer ham i, hvis han mister en medarbejder uden at have mulighed for at fylde pladsen med en anden gennem et fornuftigt varsel

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 29-01-07 17:24

Nu er det ligesom medarbejderen det drejer sig om her.
Jeg har før skiftet arbejdsplads fra dag til dag også selvom de råber og skriger.
Hvis ikke man bliver behandlet ordentligt så er der kun en ting at gøre og det er at finde noget andet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-07 17:47

Citat
Kortoververden

Dato : 29-01-07 15:32

--------------------------------------------------------------------------------
Er der nogen der tager hensyn til arbejdsgiveren i alt det her??

Tænk over hvilken situation det bringer ham i, hvis han mister en medarbejder uden at have mulighed for at fylde pladsen med en anden gennem et fornuftigt varsel

Hvor ofte er det så lige arbejdsgiveren tager hensyn til de ansatte !!!!!!!

Du kan også blive fyret og stå i den situation ikke at kunne få et nyt job, men tager arbejdsgiveren hensyn til det !!!!!!!!!

Her drejer det sig om en dreng på 14 år. Han arbejder ca. 7 timer om ugen.

Jeg tror han vil kunne sige op fra den ene dag til den anden.

Men bassenborg du som forælder kan jo tale på din søns vegne (hvis han vil ha' det)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-07 18:04

Hvorfor er det altid at arbejdsgiveren er udlagt som et dumt svin??

Arbejdsgiveren kan ikke skaffe sig af med ansatte fra dag til dag, man har krav på et fornuftigt varsel, så man kan finde et andet job, på samme måde bør man vel tilbyde sin arbejdsgiver etfornuftigt varsel så han/hun kan skaffe ny arbejdskraft..... i øvrigt er der ikke nævnt noget om at knægten bliver behandlet dårligt, blot at der er et andet job han hellere vil have.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 29-01-07 18:16

Opsigelsesvarsel er noget der er indarbejdet i diverse overenskomster og er der ikke oprettet overenskomst er der heller ingen opsigelsesvarsel, medmindre det er skrevet ind i ansættelseskontrakten som der ikke er nogen i det her tilfælde da arbejdstiden er under 8 timer pr. uge.
Uden nogen form skriftlig aftale kan det hurtig blive en stakket frist. - Både for arbejdsgiver og arbejdstager.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-07 18:22

Så lad os straffe de slemme mennesker der giver os arbejde og betaler vores løn.. de fortjener ingen fair behandling, for de er jo kun ude på at snyde os, og det gælder alle uden undtagelse

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 29-01-07 18:31

Hvorfor dog det?
Der er da ingen der maler fanden på væggen over noget og der er ingen grund til at generalisere.
Det er ikke kun arbejdsgiver der kan straffes også medarbejderen har pligter og rettigheder.
Dem der bliver snydt som regel de helt unge der ikke kender deres rettigheder og det er en dårlig indgangsvinkel til arbejdsmarkedet. Jeg kender mange gode arbejdsgivere der har styr på tingende, men kender også nogle der hele tiden har bevæget sig i gråzonen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-07 18:34

Lad dog den 14 årige knægt lære at tage et ansvar fra starten og ikke bare smutte når der er noget andet han hellere vil, det er sådan set det der er pointen.

Medmindre selvfølgelig at der er tale om at han bliver dårligt behandlet, me ndet er der ikke noget der indikerer indtil videre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-07 18:38

Citat
Kortoververden

Dato : 29-01-07 18:22

--------------------------------------------------------------------------------
Så lad os straffe de slemme mennesker der giver os arbejde og betaler vores løn.. de fortjener ingen fair behandling, for de er jo kun ude på at snyde os, og det gælder alle uden undtagelse

Det er da store ord du bruger!!!!!!!!!

Her er tale om en dreng på 14 år, som har et fritidsjob. Han er ansat uden kontrakt, så han kan da holde op med at arbejde der, når det passer ham.
Det skulle vel ikke være så besværligt for arbejdsgiveren at få en ny til at gøre rent 7 timer om ugen. Men men men, det kommer vel også an på hvad han vil betale.
For mig at se er det børnearbejde, han betaler for.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-07 18:44

Jamen man skal jo prøve sig frem, før man finder den rigtige hylde.

Så jeg synes at han tager et ansvar.

Han har nu prøvet rengøring + forefaldende arbejde. Det var så ikke noget for ham. Det kan jo også være at arbejdsgiveren sparer på udgifterne ved at lade en 14 årig arbejde.

Den 14 årige "knægt" udvikler sig jo.

Hurra for at han har fundet ud af, at han hellere vil arbejde med noget andet.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-01-07 22:09

Det eneste je gsiger er:

GIv dog arbejdsgiveren en fair chance for at finde en ny

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-07 22:27

Citat
Kortoververden

Dato : 29-01-07 22:09

--------------------------------------------------------------------------------
Det eneste je gsiger er:

GIv dog arbejdsgiveren en fair chance for at finde en ny

Jeg ved ikke helt hvad du tænker på !!!!!

En ny ansat på 14 år !!!!!!

Det skulle vel ikke være så svært!!!!!!!

Tror du selv at bassenborgs søn er den eneste der vil/ville have det job

Fortæl mig så lige hvorfor det er arbejdsgiveren, der skal have mulighed for at finde en afløser, for den ansatte, der ikke har lyst til at være der.

Ja og afløseren skal helst være fundet før den ansatte siger op!!!!!!!!!!!!

Hvor mange eksempler har du på at den ansatte har haft mulighed for at finde et andet job, fordi arbejdsgiveren ikke ville have ham/hende mere, og opsige ham/hende før det nye job var fundet.

Jeg forstår slet ikke at du kan tage så meget på vej for et job på 7 timer om ugen.

Men du udnytter måske selv de unge i dit eget firma.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-01-07 02:49

Til ans
"Kortoverværden" må vel få lov til at have sine egene meninger om denne sag.
Jeg synes du tager mere på vej en "kortoverværden".Det er vel ingen der har sagt noget om at udnytte unge. Han får vel den løn han og arbejdsgiveren er enige om.
Jeg synes at hvis han har pli, så siger han op en uges tid før han skal slutte.Men han kan slutte på dagen uden at arbejdsgiveren kan gøre noget.
alimak

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-01-07 07:34

Alimak, du har tildels ret - men det tyder på, at denne debat er kørt lidt af sporet:

Citat
Min dreng på 14 år arbejder hos et firma med rengøring og diverse.
Han vil gerne have et andet arbejde.
Er der noget opsigelse nogen af vejene for unge under 15 år, eller kan han bare stoppe fra dag til dag?

Så det er et spørgsmål om hvilke regler der gælder, men kontoverden kommer hurtigt på banen med sin kommentar:

Citat
Er der nogen der tager hensyn til arbejdsgiveren i alt det her??

Tænk over hvilken situation det bringer ham i, hvis han mister en medarbejder uden at have mulighed for at fylde pladsen med en anden gennem et fornuftigt varsel

Og til det kan man kun sige, selvfølgelig bør begge parter opføre sig på den pæne måde, det kræver gensidig respekt.

Men vi kender ikke årsagen til ønsket, om at stoppe.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 30-01-07 15:28

Jeg har fået dette svar fra "Jobpatruljen":

Hvis din søn er ansat under en overenskomst, vil det stå heri, hvad opsigelsesvarslet er. I modsat fald - og hvis der ikke er aftalt varsel med arbejdsgiver - har han ikke noget opsigelsesvarsel, og kan i princippet sige op fra dag til dag.

Jeg siger derfor tak til dig, Ans, for forslag og link.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 30-01-07 15:28

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-07 15:45

Selv tak.

Gem siden fra jobpatruljen. Jeg har haft glæde af den mange gange.

Held og lykke med sønnes job fremover.