/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
HP printer tilsluttet router
Fra : o.v.n.
Vist : 862 gange
400 point
Dato : 26-01-07 12:52

Jeg er absolut nybegynder med Linux, har endnu ikke instaleret noget, men prøvekører Ubuntu fra CD skuffen, jeg kan ikke finde ud af at tilslutte min printer, er der nogen som kan hjælpe ? Når jeg i Windows klikker på Egenskaber or vælger porte, står der: IP_1 Standard TDC/IP Port HP Photosmart C3100 series, kan det virke under Linux?
Jeg forsøgte at hjælpe en bruger her på Kandu med at instalere, her kan i læse om hvordan fremgangsmåden er i Windows: http://www.kandu.dk/Spg96908.aspx#1053940 jeg kan ikke finde ud af guiden på Ubuntu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-01-07 15:16

Jeg har lige prøvet:
Steder > netværksservere > dobbeltklik på windows netværk > nu står netværksgruppenavnet > fil > tilslut server > naviger netværket > nu viste min bærbare sig på ubuntu skærmen > med dobbeltklik på den bærbare > alle delte filer viser sig.
Det er så muligt din printer viser sig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 00:34

Er lige nu på nettet med Ubuntu-Firefox, det kører bare, bort set fra alle de røde streger (engelsk stavekontrol) jeg var ude for at sætte kaffe over, så den startede på engelsk, det gør nu ikke så meget, keyboard har jeg ændret til dansk, men det lykkes ikke at finde min printer
jeg har forsøgt, som du skrev e.c, nul og nothing viste sig, jeg er ellers klar til at instalere, synes virkelig godt om Ubuntu, jeg har også Kubuntu og har prøvet den fra CD skuffen, jeg synes den er lidt mere rodet at finde rundt med, jeg har også 7 CDer med Suse10.2 liggende klar til brænding, men først skal jeg have min printer til at virke hvor er i, alle Linux folkene, hvis det her lykkes, bliver Bill og alle hans bløde venner sendt hen hvor pebberet gror

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 00:53

Nu kan jeg se netværket men
Citat
Sorry, couldn't display all the contents of "Windows Network: ip_192.168.0.1".
please help me!

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-07 01:02

jeg er forvirret..........

er det i ubuntu eller windows den skal installeres ??

How to add a printer
Go to System -> Administration -> Printing.
Choose "Add printer".
A "Add printer wizard" should start and tell you what to do.

[edit]How to print on remote Ubuntu machine from another Ubuntu machine
Make sure your local printer is well configured.
Server ip address: 192.168.0.1
Client ip address: 192.168.0.23

snuppet her
http://easylinux.info/wiki/Ubuntu_dapper#How_to_add_a_printer

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-07 01:09
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 01:12

Forvirret? Jeg skriver at det er Ubuntu jeg ikke kan printe fra, den er instaleret i Windows, men jeg overvejer at smide Bill Gates på porten, hvis det lykkes at printe, så instalere jeg Linux, men hvilken er ikke afgjort endnu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 01:15

Tak tak, nu strømmer hjælpen ind, jeg forsøger lige den første guide

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 01:51

Jeg er ikke så begavet som jeg gerne ville være skal jeg først konfigurere server, med alle de indtastninger der står i linket ? Jeg har prøvet ad flere veje men der ingen steder der står noget om * Server ip address:
* Client ip address:
Ikke de forsøg jeg har lavet indtil nu, jeg har forsøgt både Local printer og Network printer
og ender ved Description, det må være navnet på printeren, og Location gætter på det må være hvor printeren skal findes, altså på netværket, men intet virker, og jeg er ikke så god til engelsk at jeg vil til at stave mig gennem hele siden der bliver linket til, der må være en derude som ved hvordan jeg kører den guide, slutter for idag men vender tilbage og forsøger igen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-01-07 22:03

kan du se hvilken ip adrese din printer har ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 22:30

Jeg kan ikke se hvilken IP adresse printeren har, men jeg ved fra manualen (Windows) at der skal oprettes/henvises til en port/ IP adresse IP_192.168.0.1 altså routeren og printeren kan ikke "ses" nogen steder, print skal henvise til at det den port det foregår på, har du læst hvordan jeg satte op i Windows XP: http://www.kandu.dk/Spg96908.aspx#1053940

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 400 point
Dato : 28-01-07 22:40

jeg har forsøgt at finde noget på dansk men det er ikke nemt.....

Ja, jeg har læst dit link....

prøv at vælge ip adressen på din router og vælg så HP JetDirect og ip adressen og vælg så printer

add new printer -> network printer. select HP JetDirect first, just type in the IP address and select the printer from a list. Ok

nogen mener der skal installeres extra drivere til printeren
som hentes her http://hplip.sourceforge.net/downloads.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 23:09

Hej det vil jeg forsøge-senere jeg bruger Windows nu, på den bærbare, dk-hvilken Linux vil du anbefale til instalation? jeg har Knoppix, Kubuntu, Ubuntu og Suse liggende klar til brug

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-01-07 23:22

Jeg lytter også spændt DK
På hvilken Linux der er bedst..............................altså for en der er svag i Engelsk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-07 23:27

Nemli´ e.c

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-01-07 00:26

tjaa. skal det bare være som client, eller skal den også fungere som server ??

jeg ville nok selv vælge Debian, men vil nok også prøve/teste de forskellige dis.
http://www.us.debian.org/

Redhat har været min store favorit http://www.redhat.com/ da det er derigennem jeg har lært
en hel del om Linux. lige for tiden holder jeg det nogenlunde vedlige med
SME server http://smeserver.org/ som "kun" er server til domain controller og web/mail i hovedtræk

fordelen med uanset hvilken dis. du vælger så har du Mysql databse med. (istedet for access)

men uanset hvilken der vælges, og der skal laves noget i consollen (terminal) skal det foregå på
engelsk, og man skal nok også have flair for at kunne redigere direkte i div. filer.
I modsætning til Microblød kan man stort set redigre i næsten alle filer direkte.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-07 01:34

dk- nu er du lige ved at tage modet fra mig, men kun lige ved, helt dum er jeg ikke, det er vel ikke være end da jeg startede med computer og Windows 95,
Citat
og man skal nok også have flair for at kunne redigere direkte i div. filer.
I modsætning til Microblød kan man stort set redigre i næsten alle filer direkte.
SKAL man eller KAN man, det er der stor forskel på! Jeg skal såmænd kun bruge computeren til internet surf og e-mail,billedbehandling og skrive breve/dokumenter+regneark i OpenOffice som jeg kender allerede og til sidst men ikke mindst: Udskrive det færdige resultat, jeg kan blive nødt til at købe en printer mere eller reparere min gamle HP 3820 og sætte den direkte til computeren, ville bare gerne bruge den fælles printer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-01-07 01:36

Der er arbejdsdag i morgen så ikke flere forsøg nu, vender tilbage engang efter midnat mandag

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-02-07 12:20

Tak for svaret dk. tak for dine indlæg, det er ikke lykkedes for mig endnu, men et af dine forslag er sandsynligvis måden af gøre det på, hvis det kan lade sig gøre, løsningen for nu er en printer direkte tilsluttet Ubuntu cmputeren