/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
Slette eller genavende faktura?
Fra : LisBJensen
Vist : 704 gange
50 point
Dato : 09-01-03 19:42

Der er blvet oprette en faktura som er blevet bogført med en værsi til 0 kr.
Kan man slette fakruraen? eller kan man genanvende fakturanummeret?
Hvordan gøres dette nemmest?

Lia

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 09-01-03 20:05

I god bogføringsskik er det uacceptabelt at slette fejl. Disse skal i stedet for rettes/modregnes i de respektive konti. Rettelsen skal indholde henvisning/forklaring til fejlen og hvordan den er rettet. Fejl udskrivninger skal arkiveres for at dokumentere at nummereing er fortløbende.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 50 point
Dato : 09-01-03 22:20

Hej LisBJensen;

Helt som "Master_of_Kefir" skriver så må man ikke slette fejl i et regnskab. Selvom det er en faktura til Kr. 0,-
Det vil give manglende data - og både en kritisk revisor som T&S vil stille spørgsmål til bogføring generelt.

Du kan heller ikke gen-bruge nummeret, da der i systemet allerede er oplysninger, hvor Fakturanummer er indgangsnøglen. Prøver du vil du fejl i bogføringen.

/MVH Smitty

PS: Har ikke glemt dit andet spørgsmål, og er snart klar med et svar.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 12-01-03 18:06

Hej Ke'fir
Det er jeg godt klar over, det med den gode skik, men i netop dette tilfælde ville det være rart at kunne have genbrugt fakturanummeret, når der nu ikke var noget beløb på.

Godkendelse af svar
Fra : LisBJensen

Dato : 12-01-03 18:08

Tak for svaret Smitty. Fordi du gav svaret på den sidste og ikkre mindst væsenligste del.

Hilsen Lis