/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Indekanin vil ud
Fra : Nordsted1
Vist : 3944 gange
210 point
Dato : 24-01-07 08:35

Jeg har en meget tam indekanin

Da jeg købte ham, spurgte jeg hvor varmt det skulle være for at han måtte komme i haven, beskeden var + 15 grader.

Han har lige fra i sommer fået lov til at bestemme om han ville være inde eller ude om dagen, om natten er han inde i stuen.

Nu er det jo blevet frostvejr, og jeg kan ikke li' at han vil ud hvis han nu skulle blive for kold.

Normalt "banker" han på døren når han vil ind, men det er mest for at få noget at spise. Det gør han flere gange om dagen, han banker også på døren når han vil ud igen, og hvis jeg ikke lige bemærker det, har han da omløb nok i hovedet til at stampe i gulvet

Mit spørgsmål: Er sådan en nimse klog nok til at banke på hvis det bliver for koldt for ham, eller skal jeg skynde mig at indfange ham

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-07 10:04

Det kaniner har sværest ved at tåle, er pludselige temperaturskift.

Så får de meget let lungebetændelse.

Så udenfor om dagen og indenfor om natten i et opvarmet hus er en rigtig dårlig ide med de lave temperaturer der er udenfor nu.
Der sker det, at når de kommer ude fra kulden og ind i varmen, bliver deres pels fugtig inde ved huden, og det bliver de altså syge af.

Kaniner kan sagtens være udendørs hele året, når bare de har en "lun" hule, sted med tørvejr og læ, så tilpasser de sig vejrets skiften.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 10:13

Jamen jeg ved godt det med den store temperaturforskel. Og lige siden i sommer, har han selv fået lov at bestemme om han vil være ude eller inde, vi har jo ikke haft det rigtigt koldt før nu.

Nu hvor det er blevet frostvejr, er jeg bare i tvivl om han kan være ude bare lidt, han sidder der og kikker på døren hele tiden, og ser noget så trist ud og jeg skal fadme passe på han ikke springer ud sammen med hunden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 10:16

Er der ikke en kaninkyndig der kan fortælle mig, om en nimse har omløb nok til at finde ud af, at nu er det tid til at komme ind i varmen igen??

Jeg syntes jo selv han er en rasende kløgtig/udspekuleret fyr, men tør ikke bare lade det komme an på en prøve.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 10:40

Ja, jeg sidder så her og venter på det bliver forår http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=24326 eller må jeg komme ud bare fem minutter??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 24-01-07 11:40

Ja han ser sgu noget slukøret ud, den lille fyr.

Men jeg fandt lige lidt på nettet:

Citat
Kaniner har det bedst udendørs. Kaniner i naturen er tilpasset et liv, hvor de skal kunne tåle kulde, derimod tåler kaniner dårligt høje temperaturer. I naturen vil kaniner på varme dage opholde sig i deres huler under jorden. Temperaturer på over 27 °C kan give kaninen hedeslag

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=675/sprog=1/grp=4/menu=3/

Citat
Også kaniner, der bor indendørs, kan have fornøjelse af en løbegård. Men sørg for at
holde øje med vejret, og tag kaninen ind igen, hvis det slår om. Pludselige temperaturskift
er nemlig farlige for kaniner - især temperaturskift med fugt, der kan give lungebetændelse.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=9181

Citat
PS Når (hvis) det bliver rigtig koldt udenfor, skal I være varsomme med at tage kaninen ind i varmen... Den kan få forkølelse af det voldsomme temperaturskift. Brug evt en kølig udestue, enten til at lufte kaninen i, eller til at stille buret i, så temperaturskiftet ikke bliver så voldsomt

http://www.newbie.dk/webservices/forum/forumlaes.php?fid=lundhus5d735ab1000eb136b12f07456be9f505&bid=41

Citat
Alle kaniner, uanset race, vil trives i så luksuøse omgivelser, som du vil
give dem. Man skal bare ikke sætte dem ud, når det er midt om vinteren.
Vær også opmærksom på, at det ikke trækker inde i deres hus. Og at der et
steder i indhegningen, hvor der er læ, læ+skygge, og skygge uden læ. (Skønt
på en varm dag at være i skyggen, og der er mulighed for en lille brise
indimellem.)

Hvis temperaturen falder meget pludseligt om vinteren, bør man tage dem ind
på et frostfrit sted. Tager man dem ind i stuen, skal man vente helt til
foråret med at sætte dem ud igen. Kaniner bryder sig ikke om pludselige
temperaturskift.

http://groups.google.com/group/dk.fritid.dyr/tree/browse_frm/month/2003-06/93a174bb439636bb?rnum=141&_done=%2Fgroup%2Fdk.fritid.dyr%2Fbrowse_frm%2Fmonth%2F2003-06%3F

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 12:23

Som jeg skrev før, så er han en kløgtig lille en, og da han ikke ville tro på hvad jeg sagde, har han selv læst dine indlæg Dova, han sad da i hvert tilfælde ved pc'en men måske han er ved at oprette en datingside, et eller andet skal tiden jo gå med til det bliver varmere i vejret.

Når man har f.eks marsvin gående ude hele året, har jeg læst et sted på nettet, at man kan tage dyret ind max 15 min. om dagen, men ikke om jeg kan finde noget tilsvarende for kaniner,(bare omvendt) og jeg tør ikke løbe nogen risiko

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=24335

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=24336

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=24337

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-07 13:12

Ja, han er da sød, det er vist en dværgvædder.

Min datter har to kaniner, en lille hvid hermelin og så en hvid med sort, med lidt "punkerfrisure".

Hermelinen har altid gået i et bur i et udhus, dengang vi fik hende, mens den anden var indekanin.

Men nu har hun så taget dem indenfor her i efteråret, og i dyrehandlen sagde de, at så skulle hun ikke sætte dem ud igen før det er lige så varmt udenfor som den temperatur de har inde, da de ellers let kunne blive syge.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 13:45

Min datter har tre indetøzer, de var meget ude i sommer, men kom ind hver aften og i dårligt vejr, vi tager dem ind, for at have noget fornøjelse af dem, det har man ikke så meget, når de sidder i et bur udenfor, men ham her, han har selv bestemt farten, han går løs i stuen, og banker på døren når han vil ud, det har han så været det meste af dagen, han er kun lige kommet ind for at tjekke madskålen og så ellers ud igen,

Jeg tør ikke løbe nogen risiko, så jeg beholder ham inde, selv om det er svært at overse/hører at han vil ud. Så nu bliver hunden nok vigtig over at han må noget kaninen ikke må

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-07 19:51

Ja, Bertram og jeg er jo nød til at accepterer svaret, selv om vi havde håbet på der var en kaninejer der havde en kanin på samme måde som jeg, sådan med en kattelem e.lign så nimsen selv kunne bestemme.og ville sige, at kaniner selv ville gå ind hvis de blev kolde, men så kløgtige er de åbenbart heller ikke

Bertram er nu ikke meget for at accepterer at han ikke må komme ud, udspekuleret som han er, har han fundet ud af, at når jeg snupper jakken (for at komme ud og ryge) så går døren op, han ligger simpelthen på lur

Kommentar
Fra : Mariaowo

Dato : 06-03-08 11:39

Har en kæmpe kanin som også er yderst snu, han prøver at bryde ud af buret hver gang jeg giver ham salat/andet, Meen han er nu sat i fængsel til det bliver varmere i vejert, så det ud på altanen og bo
Fængsel fordi han æder mine tynde ledninger i stuen så han skylder mig 2 headsæt, julelys og trådløs tlf.
Nå ik fordi det lige havde så meget med sagen at gøre, ville bare lige dele det

Kommentar
Fra : Mariaowo

Dato : 06-03-08 11:41

og ja han elsker også at være ude på altanen i kulde.