/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Trådløst netkort og win 2000!?
Fra : ÅrhusC
Vist : 917 gange
60 point
Dato : 23-01-07 23:51

Jeg benytter win 2000 pro SP4 og har nu installeret et trådløst kort, som via den medfølgende software er sat op til at opnå forb til min router. det lader till at der er hul igennem til routeren, men jeg kan ikke opnå forb til internettet ved hjælp af min browser.
Det virker som om styresystemet ikke fanger min trådløse forbindelse.
Jeg har sammenlignet opsætningen af forbindelsen med en maskine som fungerer upåklageligt på netværket og kører xp og oplysningerne er de samme.
Nogle der ved, hvordan jeg indstiller win 2000 til at fange mit netværk?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 24-01-07 02:13

Omkring trådløst netværk er der en forksel mellem Win2000 og WinXP.
Ved Win2000 skal du installere producentens netværks driver og management utility for at kunne foretage de rette indstillinger for trådløs forbindelse.
WinXP er udvidet på netværksområdet til at have en standard driver/interface som er specifikt rettet mod trådløse netværk.

Når du har installeret den rette driver for Win2000, så skal du kontrollere om der er tildelt et IP nummer til netkortet. I en kommando prompt skriver du IPCONFIG og du vil så få oplyst det IP nummer som netkortet er tildelt, eller det trådløse netkorts utitlity kan som regel vise detaljer vedr. IP numre etc.

Hvis IP nummeret er 0.0.0.0 eller ikke starter med 192.168.x.x så er der noget som tyder på at netkortet ikke får forbindelse med den trådløse router.

Utitlity programmet kan godt stadig vise at den kan se routeren, selv om systemet ikke kan nå frem til at der kan sendes data/tildeles et IP nummer.
Hvis din router er sat op til at skulle benytte kryptering på din trådløse forbindelse, så forsøg evt. at undlade dette indtil du kan se at der tildeles et IP nummer til din Win2000 PC.

Derefter så er det et spørgsmål om at finde de rette indstillinger for at få krypteringen til at virke (Hint: denne del kan faktisk godt drille en hel del - især hvis netikort og router er enten af forskelligt fabrikat, eller netkortet er af ældre fabrikations dato end routeren, da der hele tiden udvikles og tilføjes detaljer omkring kryptering af trådløse forbindelser).

Ellers så fortæl os lidt mere om hvad du ser i management programmets forskellige fane blade.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 24-01-07 12:29

Hej igen og indtil videre tak for hjælpen,

Jeg tjekkede egenskaberne for forbindelsen og kan se, at felterne i feltet hent automatisk ip-adresse stod tomme.
Herefter har jeg deaktiveret mine sikkerhedsindstillinger på min router (Trendnet TEW 430 APB - mit usb kort er også Trendnet: TEW-424UB og nyere end routeren.
Efter at have deaktiveret sikkerhedsindstillingerne kan jeg godt komme på nettet, men under egenskaberne for forbindelsen fremgår stadig ingen oplysninger.
Når jeg under startmenuen i punktet kør taster ipconfig vises kommandoprompten kun i et splitsekund!

Mange hilsner

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-01-07 12:47

Hvis du bruger du MAC adresse tilladelse og WEP kryptering
Prøv at deaktiver disse to sikkerhedsfunktioner så router og dit trådløse kort lige kan snakke sammen.
Og så kan låse af igen bagefter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-01-07 12:51

Hvad er det for en netværksadapter - indbygget eller hvad hedder den.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-07 12:59

Der er normalt ikke nogen problemer med W2K og wireless.
W2K har ikke så mange indbyggede drivere som XP og opsætninger foregår manuelt ellers ingen forskel.

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 24-01-07 13:28

jeg kører defaultindstilling på routeren lige nu så alt der er lige adgang mellem pc og router.
Netværksadapter - mener du det trådløse kort? - i så fald Trendnet: TEW-424UB, som skrevet ovenfor

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-01-07 13:46

Ok det så jeg ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-07 13:55

Den er da kompatibel med W2K og der er formentlig installations cd med.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 24-01-07 16:04

Godt at du fik hul igennem.
For at se hvad der står på særmen i forbindelse med IPCONFIG, så skriver du i stedet CMD i linien med "Kør:". CMD åbner et kommando prompt vindue, og der inde kan du skrive IPCONFIG - og få resultatet at se.
Kommando prompt vindue kan også findes via Start -> Programmer -> Tilbehør -> Kommando prompt (en sort ikon).

Så er der opgaven med at få kryteringen til at virke igen! Mere om det senere.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 30-01-07 21:00

hej igen,

Når jeg aktiverer min kryptering - anvender wpa-psk og tkip-kryptering kan jeg ikke opnå en ipadresse fra routeren...

Nogen bud på en løsning - som stadig sikrer mig et højt sikkerhedsniveau?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 30-01-07 21:04

På Windows 2000 kan du ikke anvende bedre end WEP (altså ikke WPA) Hvilket du evt. kan supplere med macfiltrering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-07 21:12
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-01-07 21:43

Forslag:
Afbryd for internettet.
Luk adgangen til routeren op (ingen kryptering)
Vis navnet.
Lad din Bærbare søge og når routeren er fundet,
krypter routeren straks
den bærbare bliver nu bedt om en kryptering
I routeren kan du nu se MAC -adressen på den bærbare
tast eller clon denne adresse og luk af for alt andet end denne Mac-adresse
Nu kan du lukke op for internettet

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 30-01-07 22:22

e.c - du skriver ikke at jeg skal ændre til wep - er du enig med BjarneD i at jeg skal ændre opsætningen til wep?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-01-07 22:33

Jeg mener at det kommer an på din adapter og medfølgende program.
Men hvis BjarneD siger at det ikke kan lade sig gøre med andet en Wep i win 2000 så kan man nok ikke.
Men du kan da bruge Wep 128bit hex og Mac adresse lås ........................og så er du rimeligt beskyttet. Har du bankforbindelse - så benyt diskette til adgangen.
Største risiko er ikke via trådløs men alm. surfen på internettet.

Her bruger vi Wep 64 og Mac begrænsning.
Jeg har lavet et par test og ikke fundet nogen uvedkommende inde på vores adgang til nettet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-07 22:34

Detbehøver han ikk eat være enig i for det er en af de ting der ændre tpå XP i forhold til W2K at den kan kryptere bedre, men det er ikk enoget problem.
Jeg kører selv med wep og macfiltrering som e.c beskriver på min win2000 og det kører findt uden ubudne besøgende.
macfiltreringen er sådan set nok.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-07 22:38

2 gamle nørder på slap line

http://www.bjarne-d.dk/geek.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-01-07 22:38

Ja for der er kun et netkort/adapter som har denne Mac-adresse på tolv tegn 1- F

Godkendelse af svar
Fra : ÅrhusC

Dato : 01-02-07 21:46

Takker for svarene folkens - det springende punkt blev sikkerhedsniveau og indstilling af dette og der hjalp det at vide at win 2000 ikke kan køre med wpa.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-07 21:58

???**