/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
El-installationer
#NavnPoint
transor 8633
rotw 8412
3773 5803
michaelho.. 4960
Hejdu58 4795
pallebhan.. 4530
Benjamin... 4528
viskinge 4235
pbp_et 3141
10  Bassebo 2677
Snydt af elektrikeren
Fra : THGA
Vist : 1624 gange
80 point
Dato : 23-01-07 14:15

Hej.

Jeg havde for nylig besøg af en elektriker, som jeg i forvejen havde fået tlf. tilbud fra (max.1000,-).
Jeg fik efterfølgende en regning på 2.600,-. Hvordan undgår jeg at betale for meget?

Sendte nedenstående mail til elektriker firmaet:

Jeg har flere gange lagt besked hos jer om at blive ringet op.
Desværre har jeg ikke hørt fra jer.

Jeg bestilte jer til en mindre el-rep. d. 3.jan.
Ved bestilling pr. tlf. fik jeg oplyst at prisen ville være min. 500,- men max. 1.000,- for et mindre besøg (kl.17.30).
Elektrikeren ankom, fandt fejlen (defekt lampe fatning) og gik igen.
Jeg havde ellers både ny fatning og el kabel men det blev ikke monteret. Det ville jeg ellers have sat pris på.
Han tilbyd at I kunne komme igen dagen efter. Det bestilte jeg dog ikke.
Jeg er uforstående overfor det nævnte timetal på jeres faktura (3 timer). Elektrikeren var hos os under 1 time.
Da jeg ikke har hørt tilbage fra jer, har jeg valgt at indbetale det nævnte max. beløb.

Jeg betragter hermed sagen som værende afsluttet.

 
 
Kommentar
Fra : e.c


Dato : 23-01-07 14:27

Er din regning specificeret ud.

Men er groft at tage penge for tid som ikke er brugt til afhjælpning af problemet.

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 23-01-07 14:32


Du har betalt de 1.000 kr, slut færdig, hvis der bliver yderligere problemer med den elektriker ville jeg gå videre med det, det er simpelthen åger at tage så mange penge for næsten ingenting

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 23-01-07 14:35

Hvor langt har han kørt ?

I dag er det desværre normal at tage en timepris (dog mindre en en arbejdstimeløn) for kørsel. Til dækning af tabt arbejdstid samt betaling af bil/brændstof



Kommentar
Fra : THGA


Dato : 23-01-07 14:39

Regningen er udspecificeret, men han var der som nævnt kun 1 time, og jeg havde jo fået tlf. tilbud.
Jeg ved ikke hvor langt han har kørt, men deres firma ligger 6-7 km fra mit hus.
Firmaet selv nævner at det går til inkasso hvis jeg ikke betaler.

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 23-01-07 14:45

Hvis der kun er 7km. Så kan han tillade sig at tage 30 min for kørsel + time + reservedele.

timeløn 450,- = 675,- + reservedele.

Men ved du at han kun har været der 1 time, så skal der jo kun stå én time på regningen.

Så må det jo være en fejl......... (med vilje eller ej ??)

Selvfølgelig skal du ikke betale regningen, før du har haft telefonisk kontakt med firmaet.



Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-01-07 15:16

Her kan du læse om hvilke steder man henvender sig.
http://www.forbrug.dk/klage/instans/naevn/54/

Kommentar
Fra : THGA


Dato : 23-01-07 15:26

BjarneD - har forsøgt. Desværre tager dette klagenævn kun sager med uoverensstemmelser for over 2000 + moms. Da mit beløb er 2600 og jeg samtidig har betalt de 1000,- kommer dette desværre under.
Men tak for tippet.

THGA



Kommentar
Fra : e.c


Dato : 23-01-07 15:37

Men du kan fortælle om elektrikeren - så vi ved hvem der ikke skal ringes til.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-01-07 15:43

Ja lad os vide hvem det er.

Jeg har ofte tænkt på, at man burde udgive en slags gabestok for firmaer der snyder private eller yder for ringe service.
Bagatelgrænsen er alt for høj i forhold til en almindelig families indtægter, men de vil vel bekæme noget sådan t med superadvokater så det går nok ikke med mindre man har beviser.

Kommentar
Fra : THGA


Dato : 23-01-07 16:07

De hedder: O. SCHWENGER´S EFTF. A/S, Rødovre.
Er dog stadig uforstående overfor hvis det er mig der har bevisførelsen...


Kommentar
Fra : buch78


Dato : 23-01-07 16:15

undskyld mig. men er det ikke normalt at det koster kassen uden for normalt arbejdstid..
jeg arbejder indenfor industrien og det mindste jeg kan få for ved et udkald er for 4 timer..

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 23-01-07 16:29

Godt navn til en hjemmeside.

>>>>>>>>>>>>>>> GABESTOKKEN <<<<<<<<<<<<<<<<<<

Man skal bare ikke påstå noget, uden at kunne bevise det.
Men det er tilladt at stille mange spørgsmål.
Firmaer bør have mulighed for at rette sig.
Hvornår er oplysninger troværdige.

Det var lige et par tanker omkring sådan en hjemmeside.

www.gabestokken.dk ser ud til at være ledig.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-01-07 16:44

Citat
Domain: gabestokken.dk
DNS: gabestokken.dk
Registered: 1999-05-25
Expires: 2007-06-30
Registration period: 5 years
VID: no
Status: Active

Nameservers
Hostname: ns.uni2.net
Hostname: ns2.uni2.net


Opkøbt, men ikke i brug

Kommentar
Fra : Olesen-50


Dato : 23-01-07 16:45


Der er jo i forvejen denne side, men der skal det have været indenom forbrug først

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/firmatjek/#S

Kommentar
Fra : Olesen-50


Dato : 23-01-07 16:46


Læg det som tip på kandu, hvor du fortæller om din dårlige behandling, fortæl derefter firmaet om kandu.... det er garanteret noget der virker

Kommentar
Fra : bjarnebr


Dato : 23-01-07 16:54

Hej THGA
Jeg ville prøve at kontakte TEKNIQ Installatørernes organisation
Paul Bergsøesvej 6 2600 Glostrup Telefon 4343 6000
Telefax 4343 2103, men det er meget normalt at beregne 3-4 timer til udkald om aftenen.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : olarsen


Dato : 23-01-07 16:54

Her det elfirma en politik om at minimumsfakturere 3 timer? Det burde de jo nok have sagt da du forespurgte, og det er tivertifald mere end 1000,- kr.
Jeg har selv arbejdet i et elfirma, som minimumsfakturerede 3/4 time. En kunde ringede ind og klage over at jeg havde fundet en fejl på hans installation efter 10 min. arbejde, men blev faktureret for 3/4 time.!!! Han havde selv brugt flere timer og adskellige sikringer á 5,- kr/stk. inden han ringede.



mv ol


Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-01-07 16:55

Forbrugerstyrelsens firmatjek er skam fin nok, men det er kun firmaer der ikke har efterkommet Forbrugerankenævnets afgørelser og der er mange der slet ikke kommer så vidt enten fordi beløbet ikke er højt nok eller fordi de ikke magter at anke på den måde.
I mange tilfælde burde det slet ikke være nødvendigt at skulle klage til andre end firmaet selv.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-01-07 16:57

Ingen har da ret til at fakturere private for mere end faktisk tid inklusive transport og evt. værkstedsarbejde.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 23-01-07 17:16

Glemte lige: Med mindre der er et fastprissystem som kunden er gjort bekendt med.
Her er der jo aftalt en maksimum pris, der som udgangspunkt er gældende og skal der ske mere end aftalt skal dette forelægges kunden når prisen overstiger det aftalte væsentligt.

Det kunne jo være at ham der udførte arbejdet har haft andre ærinder som du "skal" betale for.



Kommentar
Fra : LarsJylland


Dato : 23-01-07 17:25

Der er en himmelvid forskel på om vi taler om planlagt el-arbejde eller vagtudkald, dette fremgår ikke af THGA's beretning.

Ved alm. arbejde er prisen alt for høj, men ved vagtudkald er denne meget almindelig.

man skal lige erindre at montøren er gået hjem, klædt om, og måske sidder sammen med familien.
Før han er fremme hos kunden i arbejdstøjet, er der gået noget tid som skal betales, det samme den anden vej.

Mange gange vil minimumsprisen være 2 timer + 2 timers overtid, hertil lægges et evt. vagtgebyr samt bil.

Prisen ved et vagtudkald lyder nogenlunde fornuftig, dog er det helt uacceptabelt at han har fejlinformeret kunden mht. prisen.

Hilsen Jyden

Kommentar
Fra : Ysseven


Dato : 23-01-07 17:45

Efter de "nye" inkassoregler skal et bestridt krav først en tur i retten, der skal have afsagt dom, før den komme ind til fogeden.

Det koster ikke gratis for firmaet, med mindre de får dom på din påståede gæld. Hvis du derimod får medhold af dommeren, så hænger elektrikeren på den!

Og du har jo betalt det, som du mente, var det aftalte maksimum (og mere end rimelig/rigelig?) samtidig med at du brokkede dig over prisen, ikk'? Det er en indsigelse.

I princippet er en mundtlig aftale lige så bindende som en skriftlig, men den er bare så svær at bevise... Du kender ikke til andre tilfælde med samme elektriker, vel? Det kunne jo underbygge din påstand, hvis du skulle komme i retten.

Jeg ville vente og se. Tror nemlig ikke, at der sker mere, ud fra det, som du beskriver her.



Kommentar
Fra : refi


Dato : 23-01-07 18:05

De har en dårlig sag......

Det er DIG der skal bevise at du er blevet "lovet" det for højst 1000.-
Det er DIG der skal bevise at han IKKE behøvede at komme efter "normal" arbejdstid.
Det er DIG der skal bevise at prisen (hvis du kan bevise det første) gjalt EFTER fyraften

Lader du regningen gå i retten risikerer du at beløbet ender på 5000.-

Så med mindre du HAR beviser på noget af det - ville jeg betale og finde en anden næste gang....

Kommentar
Fra : refi


Dato : 23-01-07 18:05

De = du......

Så fine er vi heller ikke......

Kommentar
Fra : Ysseven


Dato : 23-01-07 18:09

Selvfølgelig kommer det an på sagens detaljer - men ud fra det oplyste ville jeg stdig vente!



Kommentar
Fra : lassethorsted


Dato : 23-01-07 18:48

Nu er jeg selv håndværker (og tidligere selvstændig) og jeg kan til dels godt forstå dig... men også elektrikkeren. Du skal være opmærksom på at du betaler timeløn for kørslen fra elektrikkeren forlader en anden kunde til han er færdig hos dig. Dvs. hvis han eksembelt vis har kørt 1 time fra forrige kunde til din bopæl betaler du også for denne time. Mange tager oven i også et "opstartsgebyr" på ca. 300-400 kr. Ingen kan jo leve af at kører rundt og løse småproblemer dagen lang.

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 23-01-07 19:07

Nej lassethorsted jeg har også kørt som montør til både privat og firmakunder. (storkøkken)
Ham der boede 100 km. væk betalte for kørsel dertil og hende der boede tæt på betalte for dertil.

En regning på det beløb for at lave ingenting.................det er tæt på røveri.
Han skal også lige finde fejlen, og der skal betales for ekspertbistand..........ja ellers var der jo ikke ringet til elektrikeren, men derfor behøver denne ekspert ikke at tage R.... på alm. mennesker.

Alle elektrikere råber op om, at man skal holde fingrene for sig selv - hvorefter de samme eletrikere kører ud og tager overpris.

Og hvem er det som hyler, når der kommer håndværkere fra østen til en billigere pris.

De lidt for "dygtige" håndværkere, skyder sig selv i foden.

Eyvind.


Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 23-01-07 22:13

Har selv haft et lignende tilfælde med en mekaniker der pludselig kostede det dobbelte af det aftalte, jeg betalte, bruger ham aldrig mere og fortaller vidt og bredt om mit tilfælde og hvem mekanikeren er!! Har sidenhen mødt flere der har dårlig erfaring med det værksted..

Pointen er, du behøver ikke være så vattet som jeg og bare betale.. Men, hvis man på en pæn måde gør opmærksom på at man vil lade det gå videre, evt til aviser, tv eller bare mundtligt til dem man kender og møder.. Så vil nogle selvstændige/erhvervsdrivende vågne op.

Personligt tager jeg kun den timeløn kunden får arbejde for, evt kørsel er kun en lille del.

Det er desværre jo ikke det første tilfælde man hører om

- Anden

Kommentar
Fra : LarsJylland


Dato : 24-01-07 11:28

THGA

Det kunne være sjov med lidt mere historik om denne sag, du udbeder dig tilsyneladende et telefonisk overslag på en enkel sag, som så løber løbsk.

Sidder og tænker på om det måske kan skyldes, at prisen dækker arbejdet som udført i normal arbejdstid, og får den udført som vagtudkald?

Blot en tanke.

Hilsen/Jyden

Kommentar
Fra : Spetsnaz25


Dato : 24-01-07 12:34

Direktøren for den pågældende virksomhed hedder Leif Jacobsen og er ingen ringere end formanden for ELFO i København.



Kommentar
Fra : pguldager


Dato : 26-01-07 21:13

Hej THGA.

Du skrev at din regning er udspecificeret.

Er det ikke muligt for dig at scanne regningen ind, og ligge den op et sted så vi kan se den?

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 26-01-07 21:26


Du kan oploade billedet hertil

http://www.peecee.dk/

Kommentar
Fra : THGA


Dato : 29-01-07 13:23

Jeg finder regningen og prøver at scanne den.

THGA

Kommentar
Fra : hawaii7


Dato : 29-01-07 13:40

Hvor mange år skal dette spørgsmål være uafsluttet?????????????????
Du har da fået svar nok.


Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Stouenberg


Dato : 29-01-07 15:09

Så så Hawaii - din lyseslukker...

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 29-01-07 15:15

THGA - vi er også nogle som følger med og er spændt på hvad der sker.

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 29-01-07 15:36


THGA.. Har du fået noget respons på din mail ??

Kommentar
Fra : THGA


Dato : 29-01-07 16:16

Nordsted - jeg synes der har været fin respons fra brugerne af "Kandu".
Desværre har der ikke været nogle forslag der løser mit problem. Har siden hen forsøgt at kontakte el-firmaet igen, men er ikke blevet ringet tilbage.
"Hawai" kan have ret i at emnet skal lukkes.

Har ikke prøvet dette site før. Skal jeg bare lukke det og give pointene til en bruger der er kommet med et fornuftigt svar?

THGA

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 29-01-07 16:24


Ja, hvis du syntes du har fået et fornuft/brugbart svar kan du accepterer svaret.

Hvis du syntes svarerne har været helt hen i vejret, kan du annullerer dit spørgsmål

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 29-01-07 16:44

Ingen svar der har været brugbare = annuller
Du kan afslutte ved = at vælge en kommentar/indlæg
Du kan holde spørgsmålet åbent lige så længe du vil.

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 29-01-07 16:47



Men vi husker alle >>>>>> O. SCHWENGER´S EFTF. A/S, Rødovre<<<<<<

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 29-01-07 16:56

...formand for ELFO!

Kommentar
Fra : e.c


Dato : 29-01-07 19:02

Denne sætning kunne så passende være hans motto:
I skal gøre som jeg siger, og ikke som jeg gør...................

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177281
Tips : 31960
Nyheder : 719565
Indlæg : 6406938
Brugere : 218861

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste