/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Flytteafregning
Fra : tanja86
Vist : 4693 gange
20 point
Dato : 19-01-07 21:53

Kan en håndværker tage hvad som helst for et stykke arbejde i forbindelse med fraflytning?

Vi har lige modtaget en flytteafregning på over 32.000, heraf en malerregning på 27.500. Vi underskrev ikke flyttesynsrapporten, og vi bad om at få tilsendt et tilbud på det, de mente, der skulle gøres, men den modtog vi aldrig. Hvordan sikrer man sig, at maleren ikke tager 3000 kr. i timen og maler med guldmaling?!?

Er Boligretten virkelig vores eneste mulighed for at gøre indsigelse mod denne - i vores øjne - helt overdrevne regning?

Det er en privat udlejet lejlighed på 94 kvm inkl. fællesarealer. Vi har boet der ca. to et halvt år og har passet godt på den.

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 30 point
Dato : 19-01-07 22:44

DET ER UTROLIG DYRT AT FÅ MALET EN LEJLIGHED.

EN 2 VÆREÆSES PÅ CA 50 M2, LØBER NEMT OP PÅ 15,000,- NÅR ALLE VÆGGE OG TRÆVÆRK SKAL MALES, DET TAGER EN MALER 3-4 DAGE, DET ER CA. 375,- KR I TIMEN INCL. MATERIALER OG KØRSEL, DET ER DER VEL INGEN DER GØR BILLIGERE, HVIS IKKE MAN GØR DET SELV.

VEDKOMMENDE HAVDE KUN BOET DER I 7 MÅNEDER,
MEN HAVDE RØGET SOM EN SKORSTEN, HVILKET EN LEJLIGHED HURTIGT BÆRER PRÆG AF.

YDERLIGERE KOMMER NYE GULVTÆPPER TIL AT KOSTE 4000,- KR, SÅ DU KAN SE, NÅR EN FLYTTER FRA CA. 50 M2 KOMMER DET OP OVER 19,000,- KR, DERTIL KOMMER SÅ DET, DER ER ØDELAGT,
RINGKLOKKE,UDENDØRS LAMPE, MANGLENDE RENGØRING OG LIGNENDE.

SÅ 32000,- FOR 94 M2 KAN IKKE VÆRE HELT UBLU, EFTER 2 1/2 ÅR.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 19-01-07 23:39

Hejsa

Hos Danmarks Lejerforening kan du gratis stille spørgsmål i deres brevkasse....

http://www.dklf.dk/

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-01-07 23:58

Du kan bede udlejer om kopi af fakturaer på det udførte arbejde. Udlejer skal kunne dokumentere de afholdte udgifter, hvis han vil gøre krav på at du betaler det.

Lige et par spørgsmål, for du giver ikke så mange oplysninger:
- hvornår er du fraflyttet (afleveret nøgler)?
- hvornår er flytteafregningen modtaget?
- hvilken stand var lejligheden i, da du flyttede ind?
- hvad siger lejekontrakten om fraflytning og vedligeholdelsespligt?

Hvis du har boet i en kommune der har et huslejenævn, er der her du i første omgang skal klage til.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 20-01-07 01:09

Citat
YDERLIGERE KOMMER NYE GULVTÆPPER TIL AT KOSTE 4000,- KR

Jeg har endnu aldrig hørt om at udlejer har lagt gulvtæpper i lejligheden, og at man også skal vedligeholde dem.

Om regningen er for høj kommer meget an på om det er alm vedligehioldelse som maling mm eller om det er andet mislighold som ødelagte køkkenskabe osv

Hvad siger din flytterapport som du lavede sammen med udlejer ? Der skal jo være en opgørelse over hvor meget der skal gøres i stand.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 20-01-07 13:19

Du skal hevende dig hos huslejenævnet eller boligretten med regningen.
Men selv om du ikke har skrevet under på flyttesynsrapporten kan du godt komme
til at betale det hele eller mindre.
Når du får regningen så spørg den nye lejer om du må komme ind og se om det arbejde
er gjort som regningen omtaler.
Det anbefales at fotografere sin lejlighed igennem når den er tom og inden nøglerne
afleveres og også ved indflytning.
Hold ud.Der er mange bolighajer rundt omkring og de ser så uskyldige ud
mvh
Teas

Godkendelse af svar
Fra : tanja86

Dato : 22-01-07 23:00

Tak for dit svar. Jeg ved godt, det koster penge at sætte en lejlighed i stand, men 27.500 kun for maling er meget - også når man sammenligner med dit eksempel.

Kommentar
Fra : tanja86

Dato : 22-01-07 23:18

Citat
Du kan bede udlejer om kopi af fakturaer på det udførte arbejde. Udlejer skal kunne dokumentere de afholdte udgifter, hvis han vil gøre krav på at du betaler det.

Lige et par spørgsmål, for du giver ikke så mange oplysninger:
- hvornår er du fraflyttet (afleveret nøgler)?
- hvornår er flytteafregningen modtaget?
- hvilken stand var lejligheden i, da du flyttede ind?
- hvad siger lejekontrakten om fraflytning og vedligeholdelsespligt?

Okay, jeg har altså ikke lige fattet det der point-system... Jeg skal nok læse op på det

Vi fik en faktura, hvor der bare stod 'Maling af lejlighed', så vi har tænkt os at bede om en specifikation. Vi afleverede nøgler den 11.12., fakturaen fra maleren er fra den 19.12. og vi fik regningen den 19.1. Lejligheden var nyistandsat (altså det var den jo ikke i virkeligheden, hvilket vi dokumenterede og gjorde opmærksom på), men ifølge lejekontrakten kan udlejer åbenbart selv vælge håndværkere, hvis han kalder lejligheden nyistandsat. Vi har virkelig været gode ved den lejlighed, og vi afleverede den superrengjort med polyfillaede vægge og det hele. Det der nok gør mig ekstra sur er, at vi i det sidste halve år ikke kunne bruge soveværelset, fordi der var svamp, og det regnede ind.

Jeg tror bare ikke, jeg forstår, at man slet ikke har mulighed for at gøre indsigelse mod prisen for istandsættelsen, men kun indholdet. Der kan jo være stor forskel på prisen, selvom man er enig om, at der skal fx males vægge...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 23-01-07 00:05

Først og fremmest, overvej at kontakt LLo eller en advokat til at hjælpe dig.

Nu kan jeg ikke se hele forløbet ud fra de oplysninger du giver, men der er en mulighed for, at du kan undlade at betale for istandsættelsen, men du skal nok reagere hurtigt.

Lejelovens § 98, stk. 2 anfører følgende:
"Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt."

Spørgsmålet er, om flyttesynsrapporten kan anses for, at være et krav i henhold til loven... der skal du nok have en advokat eller LLO på banen.

Kommentar
Fra : Seigoth

Dato : 25-01-08 09:44

@ Tanja86:

Uden at love noget, så er jeg NÆSTEN sikker på at du ikke skal betale noget som helst, da udlejers krav er fremkommet for sent (kommer dog lidt an på hvordan de to tilsendte breve er formuleret).

Skriv evt. en mail til mig på verwohlt ( a ) gmail . com , så skal jeg nok hjælpe dig videre med det. Har tidligere arbejdet for Lejernes LO.

/ Martin!

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-01-08 13:05

Kunne da godt tænke mig at høre hvad tanja fandt ud af. Nu er det 1 år siden