/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Begravelses hjælp
Fra : disken
Vist : 2816 gange
100 point
Dato : 19-01-07 17:53

Hej
Ville gerne høre om i kender til beløbet, det Offentlige yder/ giver i tilskud til en begravelse.
Og hvad der skal være iorden før man søger.
Har PT ingen papirer, da de først skal tilsendes mig.
Får Pension, med 100% tillæg.

Har sendt en besked til min Kommune, men forventer ikke svar de næste par dage.

Jeg kunne heller ikke se/ læse mig til eventuelle tilskud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 17:57

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/begravelser/tilskud/

hvis afdøde også var medlem af sygeforsikringen "danmark" kan der være yderligere tilskud

Kommentar
Fra : clou

Dato : 19-01-07 18:15

Det offentlige giver 1500,- kr. i tilskud, hvis vedkommende er født inden 1957, sådan er det i "min" kommune (Esbjerg).

Det der gives udover det, afhænger af afdødes økonomi!

Clou

Kommentar
Fra : disken

Dato : 19-01-07 18:24

Det er hvad der kaldes et simpel BO
med billigeste begravelse, uden dikke-dar.
Har set på de priser... http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/begravelser/tilskud/
men sgu da ikke lige til at tænke på NU, derfor spørgsmålet...?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 19-01-07 18:27

Glemte LIGE, kan alle i familien søge det, eller gælder kun for en person.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 18:37

Det er til dækning af begravelsesudgifterne beløbet udbetalets

Beløbet er højst 8.400 kr., hvis det er en person over 18 år, der skal begraves, og bortfalder helt, hvis formuen i boet er større end øvre formuegrænse.

Hvis afdøde er født før 1. april 1957 udbetaler kommunen dog altid minimum 1.050 kr. uanset boets størrelse.

Men det kommer iflg. linket også an indkomsten for afdøde, og det var en med ægtefælle, eller enlig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 18:40

Det sidste jeg fik skrevet, blev noget rodet,.... men det afhænger også af afdødes evt. formue, og om det var en enlig eller om det var en part i et ægteskab

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 19-01-07 18:59

Jeg har selv lige talt med bedemanden.

Følgende gælder for enlige - er ikke klar over reglerne for par.

man får mindst 1050 kr.

Har den afdøde under 14400, får man 8500 kr.

Har den afdøde over 144600 kr mister man en krone for hver krone man har mere.

Dvs. har den døde 144601, får man 8499 kr.

Har afdøde 34000 får man "kun" 1050 kr.

Det der skal bruges er en kontoopgørelse fra afdødes bank, fra den dag vedkommende døde.
Samt alle kvitteringer på hvad begravelsen har kostet.

Man skal være opmærksom på, at begravelsens omkostninger også gælder "gravkaffe". evt. leje af lokaler, kaffe, mad mm. Det er helt lovligt at få afdødes formuebeløb ned ved at invitere hele gravfølget på middag på en restaurant på begravelsesdagen. Bare kvitteringerne er med.

Men hvem er død? umiddelbart lyder det for mig som om det er ingen endnu?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 19:07

Citat
Hvis afdøde er født før 1. april 1957 udbetaler kommunen dog altid minimum 1.050 kr. uanset boets størrelse

Så vidt jeg kan læse mig til, gælder de kr. 1.050,00 som minimumsbeløb kun for folk født før 1. april 1957

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 19:08

Disken beløbet kan først søges efter afholdelse af alle udgifterne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-07 19:23

disken, hvad mener du med dit spørgsmål !!!!!!!

Citat
disken

Dato : 19-01-07 18:27

--------------------------------------------------------------------------------
Glemte LIGE, kan alle i familien søge det, eller gælder kun for en person.

Der kan, hvis omstændighederne tillader det ydes et tilskud til en begravelse.

Hvad mener du med om alle i familien kan søge eller om det kun gælder for en person !!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 19:25

ans, det er besvaret kl. 18.37

Citat
Det er til dækning af begravelsesudgifterne beløbet udbetalets

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-07 19:38

Nordsted1 så kan du måske også lige svar på diskens vegne

Citat
Glemte LIGE, kan alle i familien søge det, eller gælder kun for en person.

Det behøver så du ikke.

disken

Der må være en i familien, der tager sig af boet. Det er den person, der skal søge.
Men det kommer jo ikke an på de efterladtes formue. Kun den formue, der evt. var/er i boet.

I skifteretten kan man så vælge om man vil vedgå sig arv og gæld eller ej.

Siger du ja må du selv betale de ekstraomkostninger der er udover det tilskud der gives.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 19:40

ans, jeg svarede ikke yderlige, da jeg antager disken for et menneske der godt kan forstå mit svar

Kommentar
Fra : clou

Dato : 19-01-07 19:58

Du spørger om alle i familien kan søge....................... Der gives "kun" 1 tilskud til den afdøde, det er ikke Jeres økonomi det kommer an på, men kun den afdødes formue.

Clou

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-07 20:13

disken, det er selvfølgelig den, der sørger for begravelsen, der søger om tilskuddet.
Jeg mener, at det er en af de ting, som bedemanden tager sig af.
Den, der sørger for begravelsen kan være hvemsomhelst -i familien- en ven- eller en nabo.

Hvis den afdødes bo er "uden midler" altså under 34000 kr i 2007, så bliver boet udlagt til den, der har stået for begravelsen. Møbler og lignende bliver ikke regnet for ret meget. Og begravelsesudgifterne trækkes fra først. Boudlægget foregår i Skifteretten.
Det vil sige, at den, der har stået for begravelsen overtager alle værdier i boet og man skal ikke betale andre regninger end den til bedemanden. Og så skal man sørge for rydning af lejligheden... Jeg går ud fra, at når boet er uden midler, så er der heller ikke hus eller bil eller lignende. DIN indtægt har ingen betydning.

INGEN arvinger arver noget. Ingen regninger bliver betalt. Er der tale om et dødsfald, der lige er sket, så vil der IKKE skulle betales f.eks. husleje eller istandsættelse af den fraflyttede lejlighed.

Kik grundigt på dette link. Der står det hele:

http://familieadvokaten.dk/Emner/821.html

Det er altsammen noget, du får besked på i skifteretten. Når DU har ordnet begravelse, talt med bedemand osv, så er det dig, der bliver indkaldt til møde i Skifteretten.

Jeg håber, at det hele går lettere for dig end du lige nu tror. Det ER svært at stå med alle de ting, man skal ordne og tage stilling til, når nogen dør.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-07 20:24

Ja ja Nordsted1 du svarede, men ikke på det jeg spurgrte disken om, men det var jo heller ikke dig jeg spurgte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-07 20:30

Ans... så var det nok derfor jeg ikke svarede

Og nu er det spørgsmål vel også blevet besvaret på så mange forskellige måder, at disken har fået svar

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 19-01-07 21:34

Det er den nærmeste arving, der bliver indkaldt til skifteretten.
Og uanset hvem der sørger for begravelsen, er det ALLE arvinger der arver boet.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-01-07 04:14

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-01-07 04:16

SGU--------en SKAM at selbmord er ULOBLIGT

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-01-07 04:18

marerit.dk

Ski fameli_________nu igen

SIEG HEIL__________________________

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-01-07 08:26

Citat
Det er den nærmeste arving, der bliver indkaldt til skifteretten.
Og uanset hvem der sørger for begravelsen, er det ALLE arvinger der arver boet.

Det er så ikke rigtig, jeg fik det hele her:
http://www.kandu.dk/Spg95912.aspx
En bankbog med 19500,00 kr. gav ca. 2700,00 kr. i begravelseshjælp.

dr.dem

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 20-01-07 10:28

Kik dog på mit link:

http://familieadvokaten.dk/Emner/821.html

Selv et plejehjem kan få et bo udlagt... også selv om der er tvangsarvinger, hvis de ikke har kontakt med deres pårørende.
Det ER den der tager sig af begravelse og bedemand, der overtager boet.

Jeg prøvede det selv for 2½ år siden. Og godtnok var det min mor, men der var andre tvangsarvinger, dels min søster og dels børn efter de søstre der er døde for år siden.

INGEN af dem fik nogen penge. Ingen af dem havde haft kontakt til min mor de sidste år. Min søster ønskede IKKE at deltage i begravelsen -og da slet ikke i forberedelserne.
Boet blev udlagt til MIG alene. Der stod 41.000 på hendes konto. Boet blev beregnet til 2000 kr. Regningen til bedemanden lød på 18.000 Rest 25.000 fik jeg udbetalt mod at rydde lejligheden. INGEN andre arvinger havde krav på noget.

Hvis der havde været over de 32000 tilbage, så skulle der have været kørt skifteretssag. Og inden vi arvinger havde fået noget, var alle regninger blevet betalt. Regningerne var f.eks. leje af lejligheden i to mdr efter dødsfaldet. Istandsættelse af en MEGET misligeholdt lejlighed. Indskud til en plejehjemsbolig. Gardiner til samme. Flytning af møbler fra lejlighed til plejehjem. Flytning af møbler TILBAGE til lejligheden efter hendes død. --Hun døde få dage før hun skulle udskrives til plejehjem.

Der var ikke blevet andet end gæld tilbage..

Nåja, og ang. det oprindelige spørgsmål: Hun fik begravelseshjælp på 1050 kr. Det var noget, der indgik i bedemandens regnskab.

Og JA, dr.dem. Du har vist også fået boet udlagt, ikke?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-01-07 10:42

Citat
Og JA, dr.dem. Du har vist også fået boet udlagt, ikke?

Jeps, men i første omgang fik jeg kun 1050,00 som bedemanden havde skrevet til kommunen til hjælp, men skifteretten sagde at jeg skulle søge mere, da boet var lig 0 efter begravelsen derfor fik jeg 1700,00 mere. Så det man skal nok ikke lytte til bedemanden men selv søge på kommunen.

dr.dem

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 19:39

Har set på lidt af hvert, og intet giver mening.

Det er ''simpel bo'' tror jeg retten kalder sådant.

Men ??? var, kan hvert medlem af familien søge hjælpen.
Kom ikke og sig jeg lige skal nærlæse NU, HVAD jeg gør, SENERE....
Eller som der bliber skrevet, bedemanden der ''hytter sig og sine''

Jeg har afstået fra at møde op i retten, der kommer en
skrivelse fra en advokat, så jeg går ud fra ''den er på det rene''.

Vil for god orden skyld tilføje, at der ikke er stridigheder.

Men bare et spørgsmål om personlig begrabelses hjælp.

Jeg er klar ober at bede - manden skal have SIT,
men kan jeg søge PERSONLIG begravelses hjælp.
Ud over det der ''åbentbart skal gives''

Har haft andet på sindet så PARDON...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-01-07 19:52

Citat
men kan jeg søge PERSONLIG begravelses hjælp.

Du kan ikke hos kommunen få de udgifter dækket ind, men du kan på boets vegne, hvis udgifterne er udlagt til dig søge. Men det er i afdødes sag du skal søge.

Du ken ikke få et personligt tillæg i din egen sag til dækning af de udgifter, der er/bliver i forbindelse med begravelsen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-07 20:19

Efter begravelsen kommer der en regning.

Af den regning kan den person som står for begravelsen, få et tilskud fra kommunen.

Hvis det er et simpelt bo som du skriver, kan der maximalt ydes et tilskud fra kommunen på kr.
8.400 kr. men det afhænger af om der er formue hos afdøde, ikke de efterladte

Er afdøde også medlem af sygesikringen "danmark" i enten gruppe 1 eller 2 kan personen der står for begravelsesregnskabet også få tilskud derfra

Godkendelse af svar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 20:31

Tak for svaret Birgitta.

OG FUK_______ jeg ser, som en kat - der er natteblind.

Har været turen igennem et pa r gange, men læser stadig
Mvh

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 20:32

Og TAK til alle andre

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-01-07 21:18

Det var godt du fik trykket på linket! Der står det hele!
Jeg ved ikke, hvem der er død for dig, men det er i den sammenhæng ligegyldigt.
Jeg håber for dig, at der står en smule penge på afdødes konto. For så er det DEM, der bliver brugt til begravelsen.

Når dødsfaldet er blevet meldt til skifteretten så får du et brev, hvor der står hvad du skal gøre. Bl.a. en fuldmagt til at få udleveret oplysninger fra afdødes bank. Og først derefter kan du se, om der er så meget underskud som du frygter.

Jeg håber, at det går som hos mig, at der alligevel er et lille overskud.
De fleste mennesker får jo penge ind på en konto hver måned. Og når der ikke skal betales nogensomhelst gæld -udover bedemanden, så KAN der blive lidt overskud.

Held og lykke med det...
Og forresten tak for accepten af mit svar.

Har du nogen spørgsmål, så skriv bare.
Som sagt var jeg turen igennem for et par år siden.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 23:05

En af gangen, har været gennem flere BAGEOVNE

Citat
Når dødsfaldet er blevet meldt til skifteretten så får du et brev, hvor der står hvad du skal gøre. Bl.a. en fuldmagt til at få udleveret oplysninger fra afdødes bank. Og først derefter kan du se, om der er så meget underskud som du frygter.

Kan ikke lige se det NU, men det var simpel BO
Og INTET AT HENTE = det skal betals for at få ud.
offentligt ALTSÅ, o det var min far__

___min MØGKAT EJER/ arvermit hus / MED INDBO === MUS OG rotter på
loftet / køkkenet

Men som skrevet skulle det være i orden, jeg
vil ikke ofre penge for at KOMME AF MED PENGE = trnasport

Men spørgsmålet er meget LIDT belyst, da
man IKKE ORKER / KAN OVERKOMME DET...

Håber ????

TAKKER
Alle

Min måde at være på

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-07 15:17

Helt ok...

Hvis han har nået at bruge pensionen for januar selv om han var syg, så er der jo nok ikke noget. Og hvis du ikke mener, at boet er noget værd, så er det bedre at lade skifteretten tage sig af det.

Jeg syntes da også at det var HÅRDT!!!!! at sørge for rydning af min mors lejligheder. Og det kostede 4-500 kr. For hun havde da nogenlunde pæne møbler men gamle og mest ragelse. Og de ting, der var nogen der kunne bruge, de blev selvfølgelig fjernet først.

Men i min situation VAR der jo altså lidt penge til at dække udgifterne. Så jeg havde ikke noget i klemme.

Den morgen min mor døde, da ringede jeg til min storesøster og spurgte, om HUN ville tage sig af bedemand og begravelse... Hvis hun havde sagt ja, så var jeg rendt fra det hele og taget på ferie langt væk med min hund. Og vi var først kommet tilbage lææænge efter begravelse og skifteret.

---Nu var der ikke andre....... og et eller andet sted skylder man jo sine forældre, synes man...
Men strengt ER det...
Selv her 2½ år efter bliver jeg helt hed i øjnene ved at tænke tilbage på den tid...

Det skal du også være forberedt på, -at sorgen ikke sådan liige bliver mindre om en uge eller en måned.. Det tager tid..... Men det BLIVER bedre!!!!!!!!!!
Knus til dig.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-01-07 02:43

Birgitta_____
IFØLGE MIN S*STER___

Ville bare sige/skrive, der kunne ikke opnåes hjælp,
da formuen var for stor...........
Men når det skal opgøres som simpelt BO ???
Og min søster / har ? søgt hjælpen, men kan ikke FÅ DET.
________

Altså må min Far have en ukendt formue, eller min søster snyder mig.
Had jeg ikke tror-------eller....!
-------

Eller er det bare mig der ikke VED en pind MERE
end da jeg fik en ski__ mail om samme......
-----
Syntes bare den er lidt lusket, da jeg ikke har modtaget svar fra min kommune,
da de ikke har modtaget noget endnu.

CITAT

Til Steen Martinsen.

Du har mailet til Rebild Rådhus ang. Din far der er død, vi har endnu ikke modtaget dødsanmeldelse fra begravelsesmyndigheden.

Når vi modtager denne, samt ansøgning om begravelseshjælp, vil sagen blive behandlet.

Nedenstående link til ansøgning om begravelseshjælp

http://www.borger.dk/util/popup/serviceredir?serviceid=8933&kommuneid=0

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-07 15:42

Jeg forstår det sådan, at der endnu ikke har været møde i skifteretten?

se her:

1) Din far dør.

2) Nogen (dig?) holder møde med bedemanden om anmeldelse af dødsfaldet og forberedelser til begravelsen.

3) Når Skifteretten har fået besked om dødsfaldet (fra bedemanden) så sender de et brev til nogen (dig?) med en indkaldelse til møde i skifteretten. Der er kun EN person, der får indkaldelsen. Til det møde skal medbringes forskellige ting. Blandt andet en "proformaopgørelse" fra din fars bank. Skifteretten giver tilladelse til at du får den opgørelse i din fars bank. Kik en gang til i det brev, du har fået fra skifteretten. Måske har du overset noget. Der skulle gerne være en liste over, hvad du skal medbringe til mødet.
-- Bliv ikke forvirret. Tag EN ting af gangen. Mange af tingene er sikkert ikke aktuelle i din fars tilfælde. Jeg har listen her:

"Testamente" (sikkert ikke aktuelt)
"Ægtepagt" (heller ikke aktuelt, hvis din far levede alene)
"Adoptionsbevilling" (nok heller ikke aktuel)
"Separations/skilsmissepapirer" (hvis din mor og far er skilt, så ligger papirerne måske i din fars hjem. Hvis du ikke kan finde dem, så er det bare ærgerligt! Det er ikke alt, du KAN finde!)
"Oplysninger om arvingers navn, adresse og cpr.nr. (ja, du må lave en liste over dine søskende. Hvis du ikke kan huske cpr. nr. så skriver du bare navn og adresse.)
"Oplysninger om begravelsesudgifter" (-du skal aflevere en regning fra bedemanden. Hvis der OVERHOVEDET er en krone i boet, så går pengene først og fremmest til dækning af begravelsen!!!)

"Kontoudtog, bankbøger" (det er det, der hedder en "proformaopgørelse", som du kan hente i din fars bank. Tag skrivelsen fra skifteretten med.

Og så er der nogle ting med værdipapirer, fast ejendom osv, som nok heller ikke er relevant.
"Seneste lønseddel" (Det kan være en pensionsmeddelse, hvis din far var pensionist)
"Oplysninger om gæld" (ikke så vigtig hvis din far ikke har hus eller større formue. Hvis han havde gæld er pengene tabt.)
"Andre relevante oplysninger" (Tjah...)

Men fortæl mig lige: Hvor længe siden er det, at din far døde? Og er begravelsen overstået? Og hvornår er mødet i skifteretten?

Bgravelseshjælpens størrelse er afhængig af hvor mange penge, der er i BOET (proformaopgørelsen). Så I SKAL altså have fat i de oplysninger fra banken. Ingen af jer kan søge om begravelseshjælp før I har de oplysninger.

Se på det skema, som du har sat et link til: Det er AFDØDES formue, der spørges om. IKKE din. Og IKKE din søsters.

Ved mødet i skifteretten fik jeg overdraget de penge, der stod på min mors konto. Plus alle ting i hjemmet. Og skulle kun betale bedemanden. Og rydning af lejligheden. IKKE istandsættelse. IKKE andre arvinger. IKKE husleje.
Min mor var folkepensionist uden anden indtægt, så hun var bestemt ikke rig... Men der var nok til at dække begravelsen.

Hvis du har overladt alle forpligtelser til din søster, så er det også hende, der modtager de penge, der måske står på din fars konto. Men så er det også hende, der skal betale bedemand og rydning af lejligheden.

Kommunen skriver jo bare, at de ikke har fået besked fra Skifteretten endnu. ---Og Skifteretten venter på bankopgørelsen fra JER...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-01-07 21:00

ØJEBLIK_____

Tror det er TOTALT omvendt orden.
Hvis jeg LIGE må vende tilbage om et par timer.
Hvis der skulle være mangler:::
Fik mail fra ?? far er død.
Så har jeg siden fåer at vide, at han gik væk den 9-1-2007
Derfor - det undrer mig denne lange tid.

Men IFØLGE min ''søster'' havde kan for mange PENGE/ FORMUE, - til at der kunne søges ? - dette, så der ved ikke HVAD...?
Har skrevet til MIN Kommune, og de vil vende tilbage, OK.
Men NÅR DER STÅR AT FAR´S FURMUE - er for stor, !!!!???
DET ER DEN, JEG IKKE FATTER, og søster har søgt ?!!
Men har fået AFSLAG, grundet ???
Derfor føler jeg mig lidt =)/)&#&) .....
Men afventer lidt papirer fra ''en eller anden'' hader at få det over en FUk mail...
Og jeg kan altså ikke se en eneste af disse ord, jeg skriver,,,
Du hører lige nærmere...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-01-07 21:03

TAKKER......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-01-07 21:41

Nå, men så er det din søster, der har stået for begravelsen, ikke? Og hende, der har lagt penge ud.
Hvis der har været under 34000 i boet efter din far, så får hun boet udlagt mod at hun påtager sig udgifterne omkring begravelsen ---og rydning af boet.

Hvis din far var født før 1 april 1957, så vil der blive udbetalt 1050 kr som bliver trukket fra bedemandens regning.

Tilskud til begravelsen vil jo ikke blive udbetalt som penge til de efterladte. De vil blive modregnet i bedemandens regning.
Hvis du har haft udgifter i forbindelse med begravelsen, så skal du møde op i skifteretten og stille dine krav der.

Boet kan godt have været for stort til at der kunne udbetales andet end minimumsbeløbet, men alligevel ikke stort nok til at der er noget at arve, altså over 34000.

HVIS der havde været mere end 34000 i boet, så ville regningerne blive betalt først. Her tænker jeg på gæld som husleje, el, vand, istandsættelse af lejlighed, og hvad der ellers kunne være af gæld.....
Så var boet måske endt med et minus...
Sådan kunne det nemt være gået med min mors bo...

Puha... mange tanker... Det bliver rart, når du kan lægge det bag dig...

Hvornår er mødet i skifteretten??