/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Netværk
Fra : sdam
Vist : 533 gange
500 point
Dato : 12-01-07 15:05

Jeg har bare noget her som jeg overhovedet ikke kan få til at fungerer her - overhovedet ikke - så derfor hjælp...
Jeg prøver at gengive handlingsforløbet "indtil videre" i punktform.

Det drejer sig om noget ganske almindeligt netværk (med kabel) mellem 2 PC'er.

Der er 2 forskellige e-mailadresser, hvor den første (1) altid har været den det har været husets eneste adresse på husets eneste PC'er.
Så køber jeg en pc'er mere og opretter en e-mailadresse mere (2), hvor det så er meningen, at disse to ting skal gå op i en højere enhed - altså udenom adresse 1!
Begge adresser er oprettet hos TDC.
Det går gennem en HUB (hvilket vel er en selvfølge og irellevant lige her).
Som det er nu går begge mailadresser i min mailboks, og det er jo netop her problemet ligger begravet.
Den der nu kan forklare mig det - så en amatør kan forstå det - fortjener mere end som de points som det næsten kan være værd.

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-01-07 15:11

som jeg forstår vil du have mail1 på den ene mask.
og 2 på den anden er det rigtigt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 15:12

Der er flere måder at gøre det på og her er en af dem.
Jeg går ud fra at det er Outlook Expres du bruger.

PC1
Der oprettes en identitet
Hovedidentiteten deaktiveres.
Identitet navn og med pasword xxxxx
Her lægges den ene mail

PC2
Der oprettes en identitet
Hovedidentiteten deaktiveres.
Identitet navn og med pasword xxxxx
Her lægges den anden mail

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-07 15:12

bruger du outlook express skal du i meddelelsesregler sørge for at adresse 1 ikke henter fra server til adresse 2 - og omvendt.

på den måde får du mail ind hvor du skal

min erfaring er at den overordnede identitet (som du måske har på adresse 1) - skal slettes efter den er oprettet igen under ny idenditet

er det hvad du mener ???

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 12-01-07 15:23

Hej 1133

Akurat..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 15:24

Filer
identiteter
tilføj ny identitet
Da i har hver sin comp. behøver du ikke kræve adgangskode.

Og så væk med hovedidentiteten

filer
identiteter
administrer identiteter
Overordnede identiteter...................fjern

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-01-07 15:29

så opretter du bare mail 1 på mask. 1
den anden på nr 2 mask.
længere skulle en ikke gerne være

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 15:29

Mirit - hvis du lige laver en opskrift på meddelelsesreglerne til postfordeling.

------- sendt i byen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 15:29

Hvis man opretter to mailadresser hos TDC vil de blive hentet samtidig på bare den ene og i det tilfælde skal du kave postregler hvis du vil fordele de to adresser til 2 forskellige maskiner.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-07 15:36
Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 510 point
Dato : 12-01-07 15:37

hov meddelelsesreglerne kommer her - den smuttede

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5684

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-01-07 15:41

Man kan ikke få to PC'er til at virke på en HUB, så mon ikke det er en router du har, med 4 udgange (LAN)??

vh ol

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-01-07 15:42

hov kom lige i tanke om du evt skal have to konto nr.
kan ikke lige huske om jeg havde det da jeg bugte det
i fordomstid men så er det bare ned i tdc butik
efter en net basis cd (er gratis) også oprette mail
med dens konto nr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 15:43

Citat
Man kan ikke få to PC'er til at virke på en HUB

Jo, hvis man har to IP adresser hvilket er standard på mange forbindelser.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-07 15:48

Citat
hov kom lige i tanke om du evt skal have to konto nr.
.... ikke nødvendigt hvis det drejer sig om to mailadresser fra samme udbyder - altså den ene er oprettet som underkonto til den anden

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-01-07 15:50

Det jeg mener er at du ikke får en IP adresse fra HUB'en

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 15:57

olarsen
Citat
Det jeg mener er at du ikke får en IP adresse fra HUB'en

Nej det gør man ikke og ej heller fra en switch, men det behøves heller ikke da man normalt tildeles 2 dynamiske via internetudbyderens gateway.

En router vil kunne tildele et stort antal IP ud fra bare een ISP tildelt, men hvis man ser bort fra at en router med NAT/firewall vil beskytte bedre så er det altså ikke nødvendigt hvis der tildeles 2 IP fra udbyderen, men så vidt jeg kan forstå er det underordnet her hvor problemet alene er fordelingen af mailkonti hvilket kan gøres med meddelelsesregler, og problemet åbenbart ikke handler om at få begge på nettet.

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 12-01-07 16:17

det var måske en mulighed at der blev brugt det samme internet kundenummer og adgangskode på begge PC, i så tilfælde ville den PC der først logger på hente mail på begge mailadresser. de 2 skal være forskellige for at det kan virke.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-01-07 16:18

Yes boss, det var også bare en lille koment på en HUB, min ISP har nu kun givet mig een IP, men sådan er der jo så meget, nok om det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 16:24

Nu beskriver miritdk's link altså udmærket hvordan man laver det med meddelelsesregler.
Ulempen ved den metode er at man ikke kan forhindre, at brugeren af den anden PC henter mails hvis han/hun skulle få lyst.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-07 17:53

Citat
Ulempen ved den metode er at man ikke kan forhindre, at brugeren af den anden PC henter mails hvis han/hun skulle få lyst.
... der kan sættes adgangskoder på i hver sin ende hvis det endelig skal være.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 18:01

Det må du vist forklare nærmere!
Jeg går ud fra at det stadig er TDC mailkonto vi omtaler.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 18:42

Man kan ikke hente/kigge mails uden password, hverken på webmail eller via Outlook / Express eller andre mailservice-programmer.

En mailkonto kan desuden lukkes inde i en identitet (Outlook Express).

Jeg går ud fra at hver mail-adresse har hvert sit password...............ellers umuligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 19:06

TDC's mailadresser oprettes under samme password - alle de 5 der er til rådighed for hver konto.
Begrænsningen med identiteter er så vidt jeg kan se kun interessant når man anvender samme maskine.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 19:10

Ja det har du ret i........................... så har jeg ingen løsning på to comp. Med mindre man lader den ene videresende til eks. gmail og videre til den anden comp.
Det er næsten sådan jeg gør.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 19:15

Man kunne jo oprette et domæne og købe billigst mulige web/mailhotel og så er der jo frit spil.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-01-07 21:32

Ja - for 9kr. om måneden har jeg en hjemmeside / egen mail med videresend til en gratis gmail som lader som den er min egen mail og det hentes/bringes via Outlook Express da gmail er en pop3 mail.
Det fungerer samtidig som webmail og google (gmail) sorterer skrammel for mig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-01-07 11:25

Nå... lige nu har jeg en fremmed pc sat til med kabel og før jeg afslutter og leverer tilbage vil jeg lige sige

da der ikke blev brugt OE gjorde jeg et forsøg med at lave meddelelsesregler der svarede til mine hvor jeg på min lod være som skulle være og på den anden maskine valgte en ny adresse og satte den til at bruge den som standard.

I første omgang ville den ikke hente - men på min egen maskine kunne jeg se der var mail der skulle hentes. Det undlod jeg.

Havde egentlig givet op men fik ideen at sætte min standard identitet ind på den anden maskine - men sætte den nye som standard - og så kom der liv i mailen og den henter fint mails ind.

Med adgangskode på begge hentes intet ned forkert.

Jeg har nu slettet den identitet der hører til på min maskine på den anden maskine og den henter stadig mails uden problemer

altså - meddelelsesregler hvor A ikke henter fra serveren til B - og B ikke henter fra serveren til A burde - og gør her lige nu - holde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-01-07 11:33

Du har stadig ikke forklaret hvordan du sætter password på en TDC konto, endda i begge ender!

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 15-01-07 21:51

Tak for svaret miritdk.
Det her fungerer efter hensigten, så det er at anbefale....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-01-07 23:08

godt - og velbekomme