/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tekniske beregninger på altan
Fra : pc-rotten
Vist : 2365 gange
40 point
Dato : 11-01-07 23:34

Hej
Ifbm. ombygning af hus skal jeg have monteret en altan på gavlen.
For at gøre konstruktionen så let og sikker som muligt, vil jeg gerne have hjælp til at lave dimensionsberegninger på jernprofilerne.

Kort beskrivelse af projektet.
Altanen måler 3500 X 5500 mm og skal bruges på 1. sal ca. 5 m over jordoverflade.
Jeg forestiller mig altan skal opbygges i IPE og HEB profiler samt firkant rør (S235).
På gavlen monteres fladjern som er boltet igennem mur og inde i først gulv bjælke.
Fladjernet er forsynet med gevind huller hvori IPE bjælker (L ca. 3500) monteres.
I den anden ende af IPE bjælkerne boltes HEB bjæken på (L ca. 5500), som ligger på langs med gavlen ca 3,5 m. ude.
HEB bjælken understøttes af firkantrør(L ca. 5000), som sættes med en afstand på ca. 3 m.
Der støbes en "fod" til hver firkantrør nede i jorden.
Oven på IPE bjælkerne monteres (50X100mm) trykimp. træ.
Oven på dem igen monteres terressebræder (22x100mm)
Jeg regner med at konstruktionen skal kunne bære ca. 2000 kg

Jeg har som skrevet står brug for hjælp til dimension af jernprofiler og "betonfod".
Hvis du har forbedringsforslag eller bare kritik, så skriv det her.
Er der nogle der ved om altanen skal godkendes og i såfald af hvem?

Vh Lars

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 11-01-07 23:46

En altan på ca. nitten kvardratmeter, i 5 metershøjde, slipper du ikke for at søge om hos teksnisk for hos Teknisk Forvaltning.
Der vil også blive nabohøring.

Bjørn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-07 08:36

Og mon ikkr du skal kunne fremvise en beregning fra en anerkendt statiker???

Et forslag kunne være www.consize.dk

Kommentar
Fra : me67

Dato : 12-01-07 11:31

Hvis jeg var dig ville jeg nok tage kontakt til en rådgivende ingeniør
for at få lavet de beregninger så du er sikker på det ikke går galt pga.
forkerte beregninger.

Og hvis du som skrevet ovenfor skal omkring Teknisk forvirring alligevel
har jeg også på fornemmelsen at en evt. godkendelse af dit projekt går
lidt lettere igennem når det er fagfolk som har beregnet dimensionerne.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-07 11:35

Helt korrekt skal ingeniøren være anerkendt statiker!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-07 14:05

Man kan ikke sætte krav om en anerkendt statiker til sådan en simpel sag. Det kan enhver bygningsingeniør, som ikke har glemt sin børnelærdom klare.

Men du kommer ikke uden om en kvalificeret fagmand til beregningen, og han skal for din skyld også have en professionel rådgiveransvarsforsikring.

du får det ikke gjor gratis her hos kandu.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-07 14:07

Vælg et mindre rådgivende firma. De store har for travlt for tiden og vil ikke røre sådan noget uden et klækkeligt honorar. De store har også nogle generalomkostninger, som ikke står mål med denne opgave.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-01-07 14:21

Derfor pegede jeg på Carsten (consize)

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 12-01-07 16:07

Som konstruktionsingeniør vil jeg også mene at altanen skal beregnes....

3773, hvad er der med ham Carsten? Og nej, der skal ikke være anerkendt statiker på sådan en sag! Ej heller vil der være krav om det - medmindre kommunen er useriøs. Kommunesammenlægningen vil forhåbentlig betyde mere effektive og seriøse byggesagsbehandlere (som igen giver mere arbejde til mit fag....)

Men hvis jeg læser dit indlæg korrekt vil du bolte helt ind til gulvbjælkerne. Jeg vil mene at fladstålet skal boltes til formuren med f.eks. HUS-skruer eller klæbeankre.

Selve altanen ville jeg nok lave i U-profiler. "Nedsænket" mellem U-profilerne vil jeg benyttes T-profiler som bærer dine brædder.

I stedet for firkantrør (RHS) ned til terræn kunne du overveje at lave skråbånd så altanen hænger på facaden - her skal du så til gengæld ind og have fat på mere end formuren!

Kommentar
Fra : pc-rotten

Dato : 13-01-07 00:48

Tak for de mange svar..
For lige at besvare nogle af dem...
Jeg har fået godkent arealet på altanen hos teknisk forvirring, godt nok kun 15 M2, men hvem hænger sig i detaljer. Jeg har haft en arkitekt til at tegne huset fra kælder til top. Han kan dog ikke komme med beregninger på altanen, derfor efterspørger jeg dem her.
Men jeg kan forstå på det I skriver, at jeg skal tage kontakt til et rådgivningsfirma, er der nogle der er bedre end andre? Har i nogle erfaring med et firma der er specielt godt/ eftertraktet.

Til Fisherprice: Skide god ide med U-profilet og T-profilen, det betyder at højden på selve den bærende konstruktion formodelig bliver mindre og der ved syner lettere ende den er. Kanon ide.

Mht. fastgørelsen af fladstålet på ydersiden af gavlen, så monterede jeg på bagsiden af gulvbjælken da jeg havde brækket gulvet op, et fladstål 6x150x4500 hvorpå jeg påsvejst 10 stk. m 30 bolte. Borede hul i indermur, ydermur og bjælker udfor boltene.
Formålet med fladstålet er "bare" og holde selve altanen i lodret position, selve vægten skal optages i de firkantprofiler jeg vil sætte under H-bjælken, som støbes ned i jorden.

Mht. skråbånd tror jeg ikke det kan lade sig gøre når altanen er i den størrelse.

Et andet problem er at firkantrørerne skal sættes op ud til en grusvej, hvor der dagligt er trafik. Min bekymring går på, hvad vil der ske, hvis en stolpe påkøres? Nogle gode ideer til en stærk konstruktion der kan stoppe en bil med ca. 30 km/t ?

Vh Lars og igen tak for alle de fine svar.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 15-01-07 17:34

Store sten stopper biler, men det er ikke rart for dem i bilen. Firkantrør og efterfølgende en altan i hovedet heller ikke rart.
Du kan måske også få fat i en "Engel" stor flytbart beton autoværn.

Bjørn

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 15-01-07 19:47

Jeg mener nu fortsat såfremt der er tale om formur af tegl fastholdt med murbindere at du kan nøjes med at montere altanen med et stykke fladjern langs formuren og boltet hertil. - ingen grund til at den skal løbe ind i konstruktionen - vil i øvrigt kunne give en kuldebro hvis du er uheldig. M30-bolte er måske også lige i overkanten!

Du siger at fladstålet skal holde den lodrette position men RHS'erne skal bære den lodrette last. MEner du at fladstålet/boltene skal fastholde altanen mod at falde ud mens RHS'erne skal bære alt lodret last? - boltene vil komme til at bære lodret last også.

Hvad er det for noget trafik/for en vej der er udenfor? Iht. DS410 kan man beregne søjlen for påkørsel. Alternativt skal altanen blot laves så den ikke kollapser ved bortfald/påkørsel af en søjle - er evt. 3 søjler en mulighed? I øvrigt skal din altan ikke beregnes for 2000kg men for helt specifikke laster iht. DS409+410.

Ja, du skal tage fat på en ingeniør der så beregner skidtet for dig. Evt. kan du kontakte mig på konstruktions_ingenioer@hotmail.com så kan vi snakke om det. Bemærk dog at jeg laver det på "fritidsbasis" og er dermed ikke dækket af nogen forsikring mod evt. rådgiverbehæftede fejl.
Ellers skal du tage fat på et af de rådgivende firmaer der ligger i dit nærområde, men tag et af de mindre!