/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Rense et printerhoved hvordan?
Fra : dayworker24
Vist : 14397 gange
100 point
Dato : 08-01-07 19:44

Jeg sidder med et printerhoved, som er stoppet, men er der nogen måde at rense det pÅ???

Kunne man sætte den i en form for væske, som kunne rense det???

eller er der et andet husråd???

Det er en brother printer
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B00008DHTG.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-01-07 19:46

Ja sæt det i håndvarm mild sæbevand

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-01-07 19:58

sæt det på en servide der er vædet med sprit, eller terpentin.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-01-07 19:59

og der skulle selvfølgelig stå

serviet

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 08-01-07 20:06

Ja man kan bruge mange midler, men det kommer lidt an på, på hvilken basic farven er opbygget. Der er rimlig forskel på de forskellige mærker af printerfarver. Jeg ved at Canon's ældre InkJet printere brugte en glyserin basseret farve.
Forstoppelsen skyldes sikkert at du ikke har brugt din printer i længere tid, så farven er tørret ud i de mikroskopiske dysser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-07 20:19

Ganske alm. håndvarm postevand i en underkop - lad det stå et par timer....

Ingen grund til kemikalier (sæbe o.lign.)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-01-07 21:08

Sprit er det værste du kan bruge.

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 08-01-07 22:34

Da min Lexmark farvetoner tørrede til, hældte jeg kogende vand i en skål og dyppede herefter tonehovedet forsigtigt ned i vandet, så vandet kun rørte området omkring dyserne, og jeg kunne se farven begynde at flyde ud i vandet. Jeg tørrede efter med en tør kleenex (altså typen uden creme) og til sidst gnubbede jeg farveresterne væk med en vatpind dyppet i kogende vand. Den ene farve ville ikke rigtigt flyde, så den gnubbede jeg bare lidt mere med vatpinden. Det virkede perfekt!

Faktisk læste jeg tricket på Lexmarks hjemmeside.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-01-07 02:12

Brug ikke kogende vand men gerne kogt vand der er køle ned til omkring 50 ° C.

I øvrigt er sprinklervæske et ret uskadeligt godt rensemiddel til mange ting. Også til opblødning af printerhovedets dyser.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-07 07:55

Den 19-10-03 skrev jeg dette indlæg:

Jeg har en Canon BJC-3000, hvor jeg selv fylder patronerne op. Men ak, for et halvt år siden, ville der ikke komme rød farve ud mere. Jeg har prøvet alt muligt, rensevæske, iblødsætning mm. men lige lidt hjalp det.
Da jeg ikke er reg. superbruger, må jeg ikke komme med gode råd, men her kommer et:
Min printer skriver igen med rød farve! Hvordan? Jo, jeg kogte en gryde vand, med lidt eddikesyre i. Efterfølgende kom jeg skrivehovedet i (skrivehovedet er selvstændigt på denne printer) og holdt det i vandet i ca. 2 min. Så når alt andet ikke virker, så prøv det - der kan jo ikke ske noget ved at prøve - når skrivehovedet ikke dur' alligevel. (Gryden var taget af, så vendet ikke kogte mere)

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 09-01-07 14:02

Hej

Jeg har selv brugt varmt distileret vand med lidt hvid eddike i, virkede fint.
Husk ikke kogende.

MVH. Karsten

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 09-01-07 23:03

Hej igen

Prøv nu bare med kogende vand, som jeg skrev. Det virker.
Og nej, selvfølgelig er det ikke længere kogende, når man hælder det ned i en skål eller på en vatpind. Jeg skulle have skrevet kogt vand i stedet - men altså stadig meget, meget varmt.

Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-07 06:13

Jeg bruger isopropylalkohol til sådanne opgaver(alle typer printer farve/blæk),kan købes hos Matas,har altid virket perfekt.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 10-01-07 21:26

Tak for svaret severino.

Jeg vidste ikke lige hvem jeg skulle tage, og jeg håber iikke at i andre føler nag.

Men tak for alle gode råd

Kommentar
Fra : Canonbruger

Dato : 28-10-11 13:14

ja som sagt er det glyserin der er løsningen

Kommentar
Fra : zisko

Dato : 24-06-14 13:39

Hej,
Jeg havde stor succes og redet min printer ved at bruge følgende løsning:
http://www.trykspar.dk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=108&products_id=772

Tjek også:
http://www.trykspar.dk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=65_66_71&products_id=305
http://www.trykspar.dk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=65_72_76&products_id=484

Det er faktisk ikke så god at bruge almindelig postevant eller nogle andre aggressive væsker til ar rense printerhovedet. Det kan ødelægge det!