/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattelem - hvor gammel?
Fra : loef
Vist : 2338 gange
50 point
Dato : 05-01-07 09:23

Snart flytter 2 små killinger ind i vores hjem....(glæder os ;.)
Vi har tænkt at sætte en kattelem i vores dør, så de kan kan komme udenfor, men jeg er i tvivl om hvornår de er store nok, til at finde ud af at bruge den.
Er der nogen herinde som kan give mig svar på det?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-01-07 10:17

Min kat var ca: 3 mnd da jeg lærte den at bruge en kattelem.
Men det krævede lidt øvelse - i form af leg, ellers kunne den ikke forstå, hvad det var
for en genstand.
Kan anbefale at du lærer kattene det indendørs først, ellers står de bare og mjaver
ude, og kan ikke komme ind.
Jeg har dog kattelem mellem alle døre i huset, hvilket sikkert har gjort det nemme
for min kat at finde ud af brugen.

Desuden skal du ikke lukke kattene ud, før de er vant til dit hus.
Men begyndte at som sagt ved 3 mnd´s alderen, men jeg havde altid et vindue åben
men en planke, den kunne komme ind af, hvilken den som regel altid brugte,
men kunne ikke have vinduet åben om vinteren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-07 10:49

Hvis det er meningen kattene skal kunne løbe frit gennem kattelemmen, og det ikke bare er adgang til en løbegård men helt frit, bør du ikke tænke på at lukke dem ud, før de er så gamle, at de er neutraliseret og øremærkede. (Afhænger lidt af hvor du bor...i byområde bør man slet ikke lade kattene løbe frit, både af hensyn til kattene selv, og så fordi det er ulovligt., men nu ved jeg selvfølgelig heller ikke om det er meningen de skal ha´ en løbegård)

Neutraliseret og mærket for at undgå uønskede killinger eller strejf og slåskamp, og så for at der er større chancer for at man kan finde frem til ejeren, såfremt kattene skulle blive væk hjemmefra.....og en kat der evt. bliver forskrækket og jaget væk, behøver ikke løbe særlig langt før den ikke kan finde hjem.

Under alle omstændigheder bør man ikke tænke på at lukke kattene ud (uanset alder) de første ca 14 dage...indtil de kender hjemmet så godt og har sat deres duftspor, så de nemmere kan finde tilbage.

Og når de skal begynde at lære kattelemmen at kende, er det vigtigste selvfølgeligt at lære dem at komme ind ad den...kan evt. gøres ved at kattene er gået ud, og man så leger og lokker med dem indefra for at få dem til at forstå hvordan lemmen virker.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 05-01-07 11:22

Ja vil nu også sige, at en god ide er at vente til de er neutraliserede. Men du kan øve brugen af kattelemmen med dem indendørs så de ved hvad det er når den bliver sat i døren. Min (dog voksne) kat var kun meget få øjeblikke om at finde ud af hvor smart det var at han selv kunne gå ind og ud.....

Held og lykke med de små missere

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 05-01-07 11:23

ud over det er en kat jo ca 3 mdr (12 uger) når man får den.....

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-07 11:36

Aller først bør du nok ikke lukke killingerne udenfor, hvis de kun er vant til at være indenfor, så længe det er vinterkoldt. Du risikerer de bliver forkølede.
En kattelem kan killinger vende sig til meget tidlig, nemlig så snart de er i stand til at skubbe lågen op (køb en kattelem med magnet lukning). Mine killinger sidste år, kunne benytte lemmen fra de var 7 uger gamle. Så killinger kan sagtens kan finde ud af det med kattelemmen!
Fordi det er killinger du får ind i huset, synes jeg du skal vente med at lade dem komme ud. Der vil altid være risiko fo trafik, andre dyr som agerer truende, infektioner osv. Killingerne bør vaccineres først, event. chip- eller øremærkes, samt lære deres nye hjem at kende. Nyd at have dem indefor i de første måneder, og tag dem udenfor når forårs solen begynder at varme os alle.
Tillykke med killingerne og held lykke med dem!
MVH Akle

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-01-07 13:51

det er for så vidt fint nok med en kattelem, men tænk lige på kattens natur. hvis ikke du har haft mus indendøre før, vil du snart få det. kattene elsker at slæbe mus og fugle med ind, og det kan blive til et rent mareridt. vi har selv prøvet det, og det endte med et rødt kort til katten og ud med kattelemmen. der gik ikke en dag uden at der lå en mus, eller resterne af en, inde i huset. og på de mest besynderlige steder. det er altså ikke rart at lukke køkkenskabet op, bare for at finde ud af, at katten har været der og efterladt en halv mus derinde.
så en kattelem er bestemt ikke en mirakelløsning.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-01-07 15:09

Man må tage det sure med det søde! - Alt for kattens natur - eller - alt for den menneskelige race med dens principper og fordomme!
MVH Akle

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-01-07 19:46

Citat
ud over det er en kat jo ca 3 mdr (12 uger) når man får den.....

Min ''LILLE musefanger'' skulle en tur i den LOKALE FLOD, i en pose,
derfor men den skal have det godt.
At den var så lille at den kunne ligge i min HÅND,
gør ikke katten mere ''dum'' bare - at den hader mennesker........???

Om du vil have MUS og andet godtfolk - indenfor
finder du hurtigt ud af.
Afhængig af hvor godt, dine MISSER har det.

Min kommer ALTID med levende fugle, hvilket jeg hader, ''har vænnet mig til det''
da alt porcelænet ryger en tur.
Og har du 2 katte,,,prøv at tænk på en fangeflugt. - eller en HAJ.
Kattene er der BARE, og kan du ikke tåle synet af en - levede mus
der bliver leget med - til døde, forkert husdyr du har fået.

Men prøv dig frem, hvad der virker på en kat,
vil en anden IKKE kendes VED.

Og husk lige på at lege med dem OGSÅ, på den måde lærer de DIG/
FAMILIE at kende, og du kan sætte et par grænser-----
SOM GARANTERET ikke bliver overholdt af dine ????

mvh

Angående at lade dem være inde til de er NEURTALISERET -
syntes jeg er helt -----et eller andet.
Da katten ikke kan mærke det selv, før efter CA: 6 mnd
og så går du en tur til Dyrlægen, og i -i fælleskab- finder ud af om dyrene
skal have piller eller andet, AUTCH

Bare min mening, men håber da, du har læst lidt- om emnet,
før du fik/får dem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-01-07 15:45

disken - stakkels din lille misser da.

Men ja kattene kan finde på at tage små dyr med ind, men min kat tager dem kun med ind på kontoret. Hyggeligt

Men er nu stadig meget glad for kattelemmen, for før den blev man vækket om natten når katten ville ind osv....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-01-07 20:39

Citat
bublebee______stakkels din lille misser da.

Ja ___ IKK.
Fuk menneskeheden, og mig.
Men en eller anden,,,skulle JO passe på MØGDYRET.
Og den har det bedre en MIG selv, belive IT or not.

Kommentar
Fra : katrin

Dato : 07-01-07 23:46

Det er stærkt anbefalelsesværdigt at i anskaffer 2 halsbånd med det samme og giver killingerne på, og skriver jeres tlf. nr og gerne adresse på. Killinger er nysgerrige og lige pludselig kan de være smuttet ud.
Her hvor jeg bor er der mange katte. Og desværre bliver nogle væk hjemmefra, og især killinger. Og ejerne har "glemt" at gi' dem halsbånd på. Så det kan faktisk betyde at de bliver herreløse da ejerne ikke kan findes og de kan rende rundt under kummerlige forhold i lang tid, før der er nogen der afleverer dem på et katte internat. Hvis de er heldige!

Desuden er det en rigtig god idé at i løbende tager nogle gode vellignende foto's af dem, i tilfælde af at de løber væk hjemmefra. Det er nemlig meget mere effektivt at efterlyse sin kat med et godt farvefoto på. Og skulle de blive væk, så hæng sedler op med det samme og massivt ! Det er alfa omega.

Jeg må absolut tilslutte mig at få dem neutraliseret inden de kommer ud. Mest for kattens egen skyld. Der er så ufatteligt mange overskudskatte, fordi uneutraliserede katte parrer sig. Det er dybt ansvarsløst af ejeren. Desuden er der som tidligere nævnt større risiko for slåskampe og strejfning, hvis dyret ikke er neutraliseret. Og dermed også risiko for evt smitte og bylder der kræver behandling.
Jeg vil personligt fraråde at gi´ p-piller, da der er meget høj risiko for udvikling af kræft. Jeg måtte desværre aflive min egen fordi hun som ung havde fået p-piller i et par år.

En god idé til når de skal tilvænnes at være ude, kan evt være at træne dem med en katte sele.

Pøj pøj med dem og rigtig god fornøjelse. Og forøvrigt rigtig godt at i vælger at få to.

Godkendelse af svar
Fra : loef

Dato : 08-01-07 14:48

Tak for svaret akle og til alle andre som har givet sig tid til at svare..
Jeg er dog ikke helt ny m.h.t. katte - har desværre lige aflivet min dejlige kat. Hun blev 15 år, så det er jo nogen tid siden jeg sidst havde killinger. Det er lidt ligesom at få små babyer igen....