/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Faktura dato og årsskifte!
Fra : llo
Vist : 3165 gange
200 point
Dato : 04-01-07 17:55

Jeg sidder nu og er ved at afslutte regnskabsåret 2006, til det er jeg i tvivl om 2 fakturaer, hvilket år de skal tilhøre!

1. faktura udstedt d. 18. dec. 2006, på virksomhedsforsikring for hele 2007, betalingsdato d. 9. jan. 07.

2. faktura udstedt d. 20. dec. 2006, på pension for januar md 2007, betalingsdato d. 5. jan. 07.

Hvilke år skal disse fakturaer tilhøre? jeg ved man siger, at man altid skal anvende fakturadatoen pga. momsen. Men lige præcis disse to fakturaer er ikke tillagt moms og vedr. KUN 2007.

Skal jeg så ikke bogføre dem i 2007??

Hjæææææææælp!!

Mvh
Lone

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-01-07 18:16

Begge fakturaer vedrører udgifter, der skal henføres til regnskabsåret 2007.
Du skal derfor først udgiftsføre dem i 2007.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 04-01-07 18:19

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 210 point
Dato : 04-01-07 18:32

Glemt alt om de 2 faktura i 2006.
De vedrører 2007 og skal først betales i 2007 og dermed først bogføres i 2007.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : llo

Dato : 04-01-07 18:40

Ja, det regnede jeg også godt med - tak for hjælpen til jer alle

Lone

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 04-01-07 18:41

Tak for svaret hawaii7.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 04-01-07 19:47

selv om det vedrører 2007, er begge dateret i 2006, og bør derfor føres på dette år, og med en ompostering for år 2007

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-07 20:14

Man kan i princippet bogføre på et hvilket som helst tispunkt, dog ikke så sent at regnskabsføringen ikke mere er aktuel.
den periode som udgifter og indtægter vedrører er principielt noget andet end bogføringstidspunktet.

Normalt inden for et år betyder bogføringstidspunktet ikke alverden.

Men lige omkring årsskiftet gør det posteringerne i årsregnskabet unødigt kompliceret.Hhvis man i et år har bogført udgifter-eller indtægter- vedrørende en periode i et andet regnskabsår, er man nød til i årsregnskabet at føre disse poster specielt.
Også skattefar kan være opmærksom på at det på denne måde kunne lade sig gøre at flytte indtægt til et andet år og derved minimere skatten.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-01-07 22:18

Det vi taler om er det man kalder 'periodisering' - at bogføre pr den dato udgiften vedrører.

Det er korrekt - moms 'vedrører' altid kun den dato der står på fakturaen. Men det påvirker ikke hvordan resten af beløbet skal bogføres. Så selv om dine fakturaer havde været momsede var problemet det samme og overvejelserne stadig gyldige for den del af regningen der ikke er moms.

Og regnskabsloven siger iøvrigt at dine fakturaer skal bogføres 'løbende', så overvejelserne går heller ikke på hvornår det skal bogføres, men med hvilken dato de skal bogføres. Så ockendon har altså fat i noget fornuftigt.
Iøvrigt er der i lovgivningen nogle steder krævet at der SKAL foretages en sådan periodisering. Finansielle virksomheder SKAL periodicere renteindtægter. Andre virksomheder behøver ikke, men kan bogføre på den dag de tilskrives.

Om jeg så har en konklusion vedr. 2006/2007? Næh, det har jeg egentlig ikke. Det vil altid være korrekt at bogføre dem i 2006 men henføre dem med hensætning til 2007. Men iøvrigt tror jeg det er temmelig ligegyldigt. Det er korrekt at du KAN flytte frem og tilbage med hvilket år du vil lægge skattepligten, men det er der også mange andre metoder til. Jeg ville gøre hvad jeg fandt lettest og så være ligeglad med hvad formalister (bl.a. mig) siger. Din virksomhed består ikke i at føre regnskab, så brug tiden på noget der giver penge i kassen.