/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dias/scanner
Fra : bisol
Vist : 277 gange
60 point
Dato : 03-01-07 07:42

Hej!
Er ved at scanne mine dias ind på min computer, men jeg har et problem, som jeg ikke kan løse, håber der er en som kan hjælpe. Når jeg scanner de dias ind der er taget med blitz, bliver de blåtonede og mørke, og i en dårligere kvalitet end dem der er taget uden blitz. Jeg bruger en HP scanner med Transparency Adapter og mit billedprogram er Photo Finish.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-07 16:29

I og for sig meget naturligt da blitzen er blålig.
Det må redigeres i Photo Finish.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-01-07 16:30

Man kan eksperimentere med modlys i en anden farve.
Eller filter som fjerner blålys.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-07 17:19

Den ene af de to scannere jeg har, som kan håndtere dias, skal jeg i menuen vælge hvilken filmtype det er som skal scannes. Så skulle der blive korrigeret for farvefejl.
Vi ved sikkert alle os der har fotograferet med nostalgisk filmstrimler, at KODAK er meget farvemættede, da de bruger en (så vidt jeg husker) 5 lags imulision. AGFA bruger kun 3 lags og er ret naturlig i farven. Fuji er meget lyse og blege i farverne.
Endnu værre er det, når vi taler om negativfilm, her er der endnu større forskel på farven i selve filmbasen.

Så prøv at se ind i scannerprogrammet, om du kan vælge filmtype. Måske kan det rette op på denne farvefejl. Men det vil altid være sådan, at hvis billedet er overbelyst med en blitz, så vil der opstå de såkaldte blåstik.

Kommentar
Fra : bisol

Dato : 03-01-07 20:04

Yes! men hvordan?????
At de bliver blåtonede må jeg jo nok acceptere, men at kvaliteten af billedet er så meget dårligere, forstår jeg ikke, det var det jeg håbede på, at der var en der vidste lidt/meget om.
Og jeg kan ikke vælge filmtype på min scanner.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-01-07 22:21

Du må nok se i øjnene, når du ikke har et lidt mere avanceret program til din scanner, så må du have fat i et program som kan efterbehandle billederne.
Her er der en del gratis programmer som gør sig udemærket, så som Irfanview og det som leveres gratis fra firmaet Extra-Film. Men der findes dog langt mere avancerede programmer, som dog i de fleste tilfælde koster lidt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-01-07 06:11

Et godt program til den slags er:
www.xat.com