/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Isolering i k;lder.
Fra : stejac
Vist : 476 gange
20 point
Dato : 31-12-06 11:32

Hej alle.

Vi har k'bt et hus fra 65 med fuld k;lder. k;lderen er 100% under t;rr;n. med lyskasser.

Der er opsat paneler af trae direkte paa de pudsede vaege. og pudsen er nu los efter nok mest pga. alder men nok ogsaa pga lidt fugt. vi har ikke raad til at isolere paa ydrevaegen. men vi har faaet at vide at man kan pudse vaegene op igen og sorge for at det bliver helt taet. men skal vaegen have noget vandafvisende derefter??

Jeg har planer om at der herefter skal opsaettes et skelet med isolering og derefter gipsplader. er det en god losning??

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-12-06 12:50

Jeg er ikke bygge sagkyndig, men jeg ved at hvis man døjer med fugt i kølderen, så skal der graves drænrør ned.

Hvis du isolerer, skal der en damp spærre (plastik fra gulv til loft) bag pladerne.

Og så skal du lige undersøge ved kommunen om din kælder må benyttes til beboelse.

Held og lykke med huset

- Anden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-12-06 13:47

fugten skal bekæmpes udefra. hvis du vil gøre det ordentlig, skal du fjerne jorden helt fra huset, helt ned under gulvhøjde i kælderen. så lægger du et lag fibertex og derefter fylder du helt op med sten, ca 25mm i diameter. når du har gjort det, folder du fibertexen ind mod huset så du får lukket af for jord og lign, så det ikke kan trænge ned mellem stenene.på den måde tvinger du vandet helt ned i bunden af den gravede rende, og murværket får derved en chance for at tørre ud. det er et stort arbejde, men jeg har selv prøvet det, og det er det eneste rigtige at gøre. et omfangsdræn tager kun en del af vandet, og jorden der ligger direkte kom soklen, er stadig fugtig og fugten herfra vil stadig trænge ind i murværket, så væk med jorden helt ind til soklen. jeg ved ikke hvor dybt du skal grave, men du skal nok regne med op mod en meter i bredden. og pas på det ikke skrider sammen om dig.så er der bare tilbage at ønske god arbejdslyst og et godt nytår

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-12-06 13:58

Det er også en løsning, en rigtig god en endda

Men du skal ikke grave det hele op på en gang, det kan få meget uheldige virkninger på huset..
Grav max 3 meter op af gangen.

- Anden

Kommentar
Fra : i56

Dato : 31-12-06 16:45

Som du beskriver problemet, lyder det som om det ikke er store mængder af fugt. Jeg har selv haft et lignende problem, som jeg løste ved at banke alt puds af væggene. Derefter behandle dem med Vandex (http://www.vandex.dk), der skal svummes på; d.v.s. at man laver en tynd blanding, som smøres på med en hvidtekost 2 gange. Det giver en membran, der ikke tillader vand, at trænge igennem. Endeligt skal du sørge for en rimelig ventilation og en form for opvarmning, der sørger for at temperaturen ikke falder til under 14 grader. Om sommeren, hvis luften er meget fugtig, kan det desuden være nødvendigt med en affugter. Det er en fordel at købe en model, der kan kobles til et afløb, evt. med en pumpe, så du ikke skal tømme beholderen hele tiden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-06 18:42

Ja og grav for gudskyl ikke ind under væggen, kun ved siden af. Ellers får man sætningsskader fordi det er umuligt at genetablere bæringen fra den uberørte jord.

Hvis du isolerer indvendig skal man overveje grundig om man vil bruge dampmembram. Hvis det er en god tæt betonvæg er fugttransporten fra den omgivende jord gennem væggen og ind på indersiden i kælderen ret langsom. kælderen kan holdes tør ved at vandet fordamper på indersiden og kælderen udluften i nogen grad.

Hvis man indvendig på betonen lægger endnu tættere dampmembran, puds eller maling, vil man få en ophopning af fugt, fordi det hindrer udtørringen.
fjern beklædning og puds, og hold en trækrude på klem i kælderrummene i nogle måneder. Derefter får u vægoverfladen målt for fugt.

Hvis den er tør kan du isolere uden dampmembran , og afslutte med eksempelvis en gipspladebeklædning. Pudsen er det vel ikke nødvendig at genetablere, når væggen bliver skjult.

Kommentar
Fra : stejac

Dato : 02-01-07 16:33

tak for alle svarerne....