/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Selvstændig ?
Fra : D.Roennov
Vist : 494 gange
60 point
Dato : 07-01-03 21:44

Hej alle sammen.
Jeg er helt ny indenfor denne gruppe af mennesker, med større eller mindre handicaps. Er en kvinde på 42, der har fået diagnosen fysisk/psykisk nedslidning, samt en sygdom i mine led de ikke ved hvad de skal kalde - brusken går simpelthen i små stykker. Min krop opfører sig som om jeg er 80 år gammel. Startede på arbejdsprøvning i Maj 2002 og er for tiden i flexjob på et kontor;så i den henseende gik sagen hurtigt nok. Har f.eks aldrig været ved andre læger end min private og ortopædkirugen på sygehuset. Men nu ser det ud til at dette job må opgives, da helbredet hurtigt forværres - hurtigere end nogen læge har turdet gætte på. Så til mit spørgsmål: kan man i min situation få nogen form for hjælp til at starte f. eks en butik i sit eget hjem, så man kan hvile sig ind imellem kunderne og med butikken stadig have en smule livskvalitet tilbage, og en fornemmelse af at der trods alt er brug for en eller er der kun en vej - pension ? Min sagsbehandler på kommunen ved det ikke og vil åbenbart heller ikke hjælpe mig med at finde ud af det og siger at jeg jo bare kan bruge tiden på mine tvillinger (4 år gamle ); men det får man jo ikke meget voksenkontakt af.
Jeg håber at der er en af jer der ved lidt mere om sagerne eller kan hjælpe mig med at finde ud af hvor jeg kan få disse oplysninger.
Med venlig hilsen
D. Rønnov

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 02:47

"D.Roennov" <D.Roennov.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:xZGS9.29519$Hl6.3171225@news010.worldonline.dk...
> Hej alle sammen.

Hej D., og velkommen!

> Jeg er helt ny indenfor denne gruppe af mennesker, med større eller
> mindre handicaps. ............... (snip)

...................Så til mit spørgsmål: kan man i min situation få nogen
> form for hjælp til at starte f. eks en butik i sit eget hjem, så man kan
> hvile sig ind imellem kunderne og med butikken stadig have en smule
> livskvalitet tilbage, og en fornemmelse af at der trods alt er brug for
> en eller er der kun en vej - pension ?

Jeg fandt følgende:

"Der kan oprettes fleksjob hos private og offentlige arbejdsgivere. Der kan også oprettes fleksjob i ægtefællens virksomhed, og der
kan der gives støtte til selvstændige erhvervsdrivende for at fastholde beskæftigelse i egen virksomhed. Man kan altså ikke oprette
ny egen virksomhed som fleksjob." http://www.fleksjob.dk/htmlinside.php?op=file&id=30

Men så er der denne her:

"Der kan ydes tilskud eller rentefrit lån til etablering af selvstændig virksomhed, såfremt De opfylder følgende betingelser:

a.. er revalideringsberettiget.
b.. har faglige og forretningsmæssige forudsætninger for at drive virksomhed.
c.. at denne revalideringsform bedre end anden revalidering kan gøre revalidenden i stand til at forsørge sig selv og sin familie.
Ordningen gælder også for førtidspensionister, der opfylder betingelserne."

Mere herom på: http://www.slagelsekommune.dk/socialfo/revalidering/selvstaendigvirksomhed.htm

(eller i lov om aktiv socialpolitik §65, får jeg lige at vide)

Også noget her: http://www.clh.dk/pjecer/socialret/doc6.html

"Etablering af selvstændig virksomhed

Hvis din revalidering gives som hjælp til at etablere din egen selvstændige virksomhed, kan du få tilskud til forsørgelse og tilskud
eller rentefrit lån til køb af materiel, der skal bruges i virksomheden. Der skal udarbejdes en forretningsmæssigt forsvarlig plan
for den selvstændige etablering."

>Min sagsbehandler på kommunen ved
> det ikke og vil åbenbart heller ikke hjælpe mig med at finde ud af det..

Huh! Det skulle du næsten bede om at få skriftligt!!

> og siger at jeg jo bare kan bruge tiden på mine tvillinger (4 år gamle
> ); men det får man jo ikke meget voksenkontakt af.

Hvad er det, der gør, at så mange sagsbehandlere tror,
det må være lykken at få penge for at gå derhjemme???

Desuden - når nogen begynder en sætning med: "Du
kan da bare........", så får jeg ikke fornemmelsen af, at
de vil lytte ordentligt til mine ønsker )-:

> Jeg håber at der er en af jer der ved lidt mere om sagerne eller kan
> hjælpe mig med at finde ud af hvor jeg kan få disse oplysninger.

Og jeg håber, nogen ved mere, end hvad jeg lige
kunne finde ved hjælp af en søgemaskine....

Held og lykke med det!

cybs

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 12:00

In an article of 8 Jan 2003 cybs wrote:

> Hvad er det, der gør, at så mange sagsbehandlere tror,
> det må være lykken at få penge for at gå derhjemme???

Måske fordi de har et lortejob, hvor de konstant bliver belejret af en flok
krævende og sure mennesker, samtidig med at de får en lortehyre og ikke har
tid til arbejdet. De ville nok ønske, at de bare kunne gå derhjemme og få
penge for det og slippe for problemerne på kontoret.

Bare et gæt.

--
Uffe Holst

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 60 point
Dato : 31-01-03 01:26

Hej
Hvis du ikke har fået løst problemet/fået svar på spørgsmålet ville det være fint hvis du kunne deltage i dit eget spørgsmål, og skrive det.
Har du fået løst dit problem, så tag lige og luk det ved at acceptere svaret, eller tryk på "accepter som svar" over den kommentar som løste dit problem, eller var bedst medvirkende til dette.

Der er personer der sidder og går gamle spørgsmål igennem, og når der ikke er accepteret et svar, så spilder disse personer sin tid hvis du ikke har et problem mere

Godkendelse af svar
Fra : D.Roennov

Dato : 31-01-03 14:10

Hej Uffe29.
Da du jo i hvert fald ikke har tænkt dig at hjælpe syntes jeg heller ikke du skal brokke dig. Jeg har ikke fået løst mit problem; men jeg klarer mig nok alligevel. Henvisninger til www-adresser der ikke kan åbnes eller til nogle lovtekster - der iflg. min sagsbehandler ikke længere er gældende - kan jeg ikke bruge til noget. Har nu kontaktet en advokat for at få svar.