/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmegenvinding - varmeflade
Fra : Ingeniøren
Vist : 1038 gange
150 point
Dato : 29-12-06 12:50

Hvordan ville i lave jeres næste anlæg med hensyn til eftervarmeflade. Med vand, El eller blot ved at nedsætte ventilationshastigheden når det bliver koldt. ?

Kan se at de ventiler jeg har får den kolde luft til at cirkulere et stykke tid oppe under loftet inden det jævnt falder ned fra det meste af loftfladen, hvorfor jeg måske ikke har behov for så høj indblæsningstemperatur som først har antaget, hvilket leder mig til næste spørgsmål om hvilken temperatur i blæser ind med ?

Til oplysning har jeg et Nilan Comfort300 under test og installations fase.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-12-06 15:00

Har ingen planer om et "næste" anlæg, da jeg er godt tilfreds med mit nuværende
Min eftervarmeflade er til vand og i øjeblikket blæser jeg ind med 27 gr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-06 15:12

Korrekt indblæsningstemperatur afhænger af hvor man blæser ind og hvilken temp man ønsker i lokalet.

hvis der bruges konvektorer( el- eller vandopvarmede) til rumopvarmning, kan man med fordel blæse ind i bunden af dem ,med lav hastighed så de eftervarmer indblæsningsluften.
konvektorerne kaldes i folkemunde ofte radiatorer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-01-07 17:55

Med modstrømsveksler, dobbelt kryds eller roterende genvinder kan man oftest opnå så høj genvinding at man ved lidt bedrag (skæv luftmængde) kan undgå eftervarme. Det afhænger dog noget af hvordan der i øvrigt opvarmes i boligen. Taler vi højisoleret med ren gulvvarme, ville jeg nok anbefale at indblæse tæt på isoterm i fyringssæsonen. Dvs eftervarmeflade. Om det skal være el, eller vand er et spørgsmål om afvejning af drift/anskaffelsesomkostning. Har du gasfyr med brugsvandsprioritering er vandbaseret ikke heldigt.
Nu afhænger nødvendig indblæsningstemperatur bravt af hvordan huset ser ud og ikke mindst hvilken type armaturer der anvendes. Eksempelvis er de meget billige finske KI ventiler aldeles uegnede til indblæsning med særlig meget undertemperatur. Hvor det straks går meget bedre med ULA ventiler og lignende tallerkenventiler. Allerbedst er Fläkt gode gamle CTVB (men de er grueligt grimme) og endnu bedre den for længst udgåede CTVA. Disse ventiler er specefikt udviklet til indblæsning af undertemperaturer på op til 12° og med en samtidig lille luftmængde. Har man radiatorer der kører bare lidt kan man ukritisk ved ensidig indblæsning og placering over radiatoren - blæsende ind i rummet sagtens undvære tilsatsvarme.

Men jeg vil vælge at varme op til ca 18 - 20°. At varme med ventilationsanlægget bør man ikke, med mindre man har en varmepumpe. Mit gamle Renovent anlæg kørte med indblæsningstemperaturer ned til omkring de 15°. Og luftmængen rykkede man ved hård frost, for bedring af temperaturvirkningsgrad og for at holde veksleren isfri. Men ved minus meget koldt kunne den sagtens fryse til alligevel.

Mit nye anlæg indbygger jeg antagelig varme i. Men ikke i første omgang. Nu skal det laves færdig først.