/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
WIN XP - MODEM
Fra : keniel
Vist : 672 gange
100 point
Dato : 28-12-06 13:48

Jeg har en god ven, der har en lidt ældre laptop med win XP og indbygget modem. Jeg har fået den til at fungere, men den er svær at få til at ringe op. Hvor finder jeg en komplet vejledning (på dansk) hvordan man får de rette indstillinger. Lyd fra modemet kommer der heller ikke.
På forhånd tak for hjælpen og godt Nytår til alle.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 14:11

for at der skal kunne ringes op skal der jo være tilknyttet en udbyder - hvilken bruger din ven ????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-12-06 14:46

Når den er sat op, vil den altid kunne forsøge at ringe op.
Men når så heller ikke længere, som Miritdk siger, hvis der ikke er en udbyder.
Men har der været udvendigt modem tilsluttet, så kan det være at indb. modem er slået fra i bios.

Kommentar
Fra : keniel

Dato : 28-12-06 15:41

Udbyder etc. findes. Den kommer godt nok på nettet efter mange forsøg.
Det er mange år siden jeg selv brugte modem, og derfor har glemt alt om opsætningen. Derfor er en vejledning jeg mangler, så jeg får alle indstilninger rigtig de rigtige steder.

P.S. Glem alt om danske udbydere - jeg bor i Finland, men opsætningen er jo den samme.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 15:43

opsætningen er da ikke altid den samme

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-12-06 21:13

hhmmm.... den beskrivelse som du nævner der minder mig om den tid hvor jeg benyttede et 56K modem. Når jeg skulle koble mig op til det der dengang hed PC Bank, så var det vigtigt at jeg satte en maksimum hastighed som modemet måtte forsøge at koble op med.

Det er lykkedes mig at finde mit eget notat fra dengang vedr. opsætning af det modem. Måske den tekst indeholder et eller andet som vil kunne hjælpe dig.

Kode
Forbindelse til PC Bank, indled med følgende AT linie:
AT &F0 B0 &C1 &D2 E0 L0 +MS=11,1,300,28800,0,0 S10=28 S6=10

Forklaring:
AT   Indleder modem command mode
&F0   Factory defined profile 0
B0   Select ITU V.22 connection at 1200 bps
&C1   DCD signal follows the state of the carrier
&D2   DTR drop causes the modem to hang up. Auto answer inhibit
E0   Commands are not echoed to screen
L0   Lowest speaker volume

+MS=11,1,300,28800,0,0   Begrænsning i hvad modem vil forsøge
11   V.34 (normal 33.6 og 28.8)
1   Autospeed negotiate ON: V.8/V8bis eller V.32 Annex A
300   min speed
28800   max speed
0,0

S10=28   Carrier loss to hang-up time in seconds (0-255)
S6=10   Dial tone wait time in secondes (0-255)
S95=0   Extended result codes (bit mapped register)

mvh. Per F.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-06 21:17

P.S. det er muligt at du skal forsøge at finde en manual til det modem som din ven benytter, da der kan være forskelle på visse af AT kommandoerne til de forskellige modem fabrikater.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-12-06 21:32

P.P.S. Jeg ser at jeg også har gjort mig et notat vedr. opkobling med et 28.8 modem som jeg har haft. Der er kommandoen:
Kode
AT &F B0 &C1 &D2 E0 L0 S10=28 S6=10 S95=0

"&F" kommandoen er lidt anderledes til det modem, men eller så er mit gæt at "B0" måske er den vigtige kommando til at få etableret en god forbindelse.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-12-06 21:51

Men iøvrigt så tror jeg at det problem som du oplever har noget med linie kvaliteten at gøre.

Det vil bl.a. sige afstanden fra dit stik og til din udbyders modem park, antallet af lodninger/samlinger på det fysiske kobber, alderen på kobberet (dvs. renheden i kobberet og dermed den elektriske støj om kan opstå pga. fremmed molekyler i kobberet), mv.

Den pragmatiske tilgang til disse ubekendte fysiske/tekniske elementer af kobberlinien som end ikke telefonselskabet kan give fyldestgørende svar på, det er at eksperimentere med de højeste hastigheder som kan give en stabil opkobling.

Jeg har fundet et par sider (på dansk) som fortæller lidt om modem opkobling:
http://hjem.get2net.dk/modemtips/tips.htm
http://www.hardwaretidende.dk/hard/page/Modem+Suite

Men eller så forsøg at google: "at modem kommandoer"

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 28-12-06 22:08

ja en ældre labtop
Så er den ikke født med Xp
altså hvor er de drivere der passer til modemet?
find noget dokumentation der passer til dette
og her efter må du videre og lave en ini string til dette
der er ikke nogen nem løsning da AT komandosettet ikke er ens hvergang
altså hver modem fabrikant tilføjer nogle selv.
held og lykke
steen

Godkendelse af svar
Fra : keniel

Dato : 28-12-06 22:19

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Dit svar gav mig den rette ide, hvor jeg skal finde fejlen.
Når det er mange år siden jeg har brugt modem, glemmer man nent de elementære ting.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 29-12-06 01:09

Glad for at kunne have givet dig en idé.
Takker for point.

mvh. Per F.