/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
S/H billede med Rødt æble
Fra : tullenulle
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 28-12-06 11:10

Hej.

Er ny i photoshop, og syntes jeg har ledt alle vegne men kan ikke finde noget om hvordan jeg laver et S/H billede med et knaldrødt æble på ( behøver ikke være et æble, bare noget om at have EN ting i farve og resten i S/H)
Håber nogen kan hjælpe lidt..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-12-06 11:21

En mulighed er måske, at lave det S/H billede og så lave æblet i et andet lag. (Layer)

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 28-12-06 11:22

laver 2 lag af samme billede, hvor det ene er s/h og andet i farver. så og hvis det der ligger øverest er det der er s/h så bruger du viskelædret til at viske æblet up på det s/h billede, og vupti du kan se et æble i farver neden under.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 28-12-06 11:24

der var vist lidt tastefejl, håber at du forstod det

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-12-06 11:30

Hvis du ikke kender photoshop er det svært at forklare.
Hvis du har det s/h billed med æblet, kan du markerer æblet og fylde rød farve i med malerspanden. det er svært at skrive hvordan man bruger denne funktion.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-12-06 11:31

Hvis du ikke kender photoshop er det svært at forklare.
Hvis du har det s/h billed med æblet, kan du markerer æblet og fylde rød farve i med malerspanden. det er svært at skrive hvordan man bruger denne funktion.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-12-06 11:48

måske kan du bruge denne tutorials http://www.swedesignz.com/photoshop/Image_Coloring ellers kan du måske finde en tutorial i nedenstående links.

http://good-tutorials.com/

http://www.swedesignz.com/photoshop.html?order=id&results=10&search=&catagory=&page=1

Når du er ny Photoshop så kan der være meget at lære i de links.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 28-12-06 11:51

Jeg gør sådan her:

Brug "lassotool" til at tegne omridset af æblet op med. (kræver en rolig hånd)

Klik på "select" oppe i øverste linie, så kommer en rude frem, i den klikkes på på "inverse"

Så klik på "enhance" oppe i øverste linie, i ruden der kommer frem klik på "adjust color"

i den lille rude der så kommer klik på "remove color" .....og når så billedet er blevet sorthvidt med et rødt æble, klikker du bare på selve billedet.

mvh dova

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 28-12-06 15:08

Tak dova, ville egentlig have givet dig point, men nu er jeg ikke helt så god til Engelsk, mon du kan hjælpe mig med at oversætte det til DK...
GRIN....
TAkker...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 15:33

hmm kan du ikke bare gøre billedet s/h i greyscale (gråskala) - gemme i for eks jpg - hente det ind igen og derpå farve netop som eksemplet æblet ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 15:36
Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-06 17:18

Citat
Tak dova, ville egentlig have givet dig point, men nu er jeg ikke helt så god til Engelsk, mon du kan hjælpe mig med at oversætte det til DK...

Nu er mit program altså på engelsk, og lige hvad der står i den danske udgave

Men oversat betyder det noget i retning af:
select = markering

inverse = "Vende" maskering eller markering (når du markerer/tegner æblet med lassoen, er det "markeret", og så skal du klikke på inverse, for at det er alt det udenom der markeres og dermed får fjernet farven, ellers bliver æblet sort/hvidt og resten af billedet beholder farverne)

enhance = den funktion hvor du justerer farver, lys, mørke og kontrast
adjust color = juster farver

remove color = fjern farver/(konverter til sort/hvid)

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 17:34

inverse = omvend/vend om / negative farver
select = vælg
enchange = forøge/forbedre/hæve

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 28-12-06 20:52

Brugte også "lassotool" indtil jeg viste bedre.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 29-12-06 17:12

Tak for svaret dova.