/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Læse mac-mail-tekst på en PC?
Fra : werter
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 27-12-06 21:38

Jeg har aldrig været ude for at jeg ikke har kunnet læse en mail fra en PC på min mac.
Derimod sker det fra tid til anden, at PC-folk ikke har kunnet tyde æ, ø og å skrevet på min mac (HTML).
Hvilke skrifter (fonte) lader sig med 100% sikkerhed læse på alle PCer, således at æ, ø og å-er ikke bliver oversat til mærkelig tegn, men fremtræder som æ, ø og å?

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 27-12-06 22:52

Hej Werter

Det er en Applefejl, der nok først bliver rettet med den næste version af styrestystemet. Indtil videre kan du indstille din mail til at sende i beskedformatet alm. tekst eller hvis du vil have formateret tekst, skal du manuelt hver gang du vil sende en mail, vælge i fanebladet: besked/kodet tekst/vesteuropæisk (Windows latin 1).

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-12-06 08:51

Der er ingen problemer med at læse mail fra MAC på en PC'er. Jeg sender dagligt mail fra MAC til folm med PCér. Har aldrig hørt om problemet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : werter

Dato : 28-12-06 10:54

Foreløbig tak til U_J - jeg vil prøve det, du foreslår.
Og til hawii7: Jeg ville være glad om du kunne fortælle mig, hvordan DU undgår problemerne, som jeg åbenbart har forårsaget for for mange, der har modtaget julemails fra mig. Når de så skriver tilbage og lader min tekst stå, bliver "de kryptiske tegn" ikke rettet tilbage til æ. ø og å, men bliver stående, så jeg selv kan se hvor ulæseligt det hele bliver. Jeg prøver at indkopiere en sådan "retur-tekst" her - uden at vide om den så bliver "rettet op igen" af Kandu:
...men ogs??er sig ved at iv?s?e en lille influenza: Feber, svimmelhed, utilpashed osv. s?in planl?ing slet ikke lod sig indfri. S?eg har indtil nu v?t delvis sengeliggende, Man bliver s?des i ?generelt spist...
(som det ses bliver ikke blot æ ø å men også det efterfølgende bogstav gjort uigenkendeligt)
Hvilken font bruger du -og hedder dit mailprogram bare "mail"?
Venlige hilsener til jer begge fra Werter

Kommentar
Fra : werter

Dato : 28-12-06 10:58

PS: Nu ser jeg at Kandu har rettet op på de forskellige mystiske kinesisklignende tegn og erstattet dem alle med ?
Sætningen "Så jeg har indtil nu været delvis sengeliggende" er f.eks. blevet til "S?eg har indtil nu v?t delvis sengeliggende"
vl h Werter

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-12-06 11:25

Hej werter
har du en e-mail adressen jeg kan sende noget tekst til?

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 28-12-06 11:45

Hej hawaii7

Hvis indstillingen af din kodning står til alm. tekst har du formentlig ikke oplevet problemet.

U_J

Kommentar
Fra : werter

Dato : 28-12-06 12:49

Hej Hawaii!...det ser jeg frem til!
120010345721@post8.tele.dk
vl h Werter