/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
overvejer at købe macbook pro
Fra : andersburn
Vist : 2600 gange
300 point
Dato : 27-12-06 15:34

jeg overvejer at købe en macbook pro, men jeg ved ikke om jeg går glip at noget? jeg ved at det med at en mac ikke går så meget ned som en Windows men hvad med spil? når jeg køber er core 2 duo med x1600 vil jeg ikke kun kunne spille de spil de sælger i "apple store". er der flere? der er vel programmer til at gøre mac'en windows-spil-bar eller? ellers skulle jeg bare få vista på den?

hvad med den indbyggede mus? den har kun en knap? så er den anden knap i tastaturet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-06 15:40

Mig bekendt er Mac ikke "nået" til højreklik - endnu.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 27-12-06 21:29

Lad mig diskret minde Bille om, at det var mac, der opfandt musen - til stor moro for pc-folket, der først længe efter begyndte at gøre brug af den.
Min mus har i hvertfald de sidste 5 år haft både en venstreknap og en (programmerbar) højreknap (+ adskillige andre).
Windows blev lanceret som en nyskabelse for PC for en halv snes år siden. På det tidspunkt havde mac kørt med windows i mindst 10 år.
Jeg tror ikke man skal kalkulere med at mac er "bagefter".
Men man kan godt kalkulere med at en mac så at sige aldrig "går ned"
vl h
Werter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-06 21:56

Hej Werter,

Du har fuldstændig ret, men hvad var det bedste video båndsformat - Betamax - men VHS "vandt".

MS Windows er "tyv-stjålet" fra Mac, men det ændrer vel ikke på, at MS-Windows er langt mere udbredt end Mac, og der er flere, der udvikler programmer til MS-Windows.

Apple store fejl - efter min mening - var, at de i starten ikke ville frigive deres source, da de mente, de var de bedste til at udvikle SW.

Havde de blot frigivet den, og ladet andre udvikle andre programmer, havde verden måske set andeledes ud i dag - på PC/Mac området.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 27-12-06 22:52

i mac er alle detaljer gennemtænk, fx den nye "Trackpad" hvor man kan "Scrolle" med 2 fingre, eller det der magnetisk strømstik eller fjernbetjeningen man faktisk kan bruge når man er langt nok væk, til ikke at kunne nå computeren. dette er kun de nye ting der er kommet...

Men jeg vil have det hele! jeg vil have apple's hardware og operativsystem og Microsoft software? kan det lade sig gøre? der findes flere programmer til linux men hvad med apple?

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 150 point
Dato : 28-12-06 02:35

Du kan godt installere Microsoft Windows på en MacBook Pro.
Du kan oven i købet kører Windows samtidigt med Mac OS X.
I øvrigt er det idag muligt at få de fleste "seriøse" programmer i versioner der kan køre under Mac OS X, selv Microsofts egen Office pakke fås til Mac (nogen vil endda mene at Mac udgaven er bedre end den til Windows).
Men udvalget af spil er mere begrænset og typisk også dyrere i indkøb. Så en rigtig god spil-computer bliver MacBook Pro nok aldrig. Hvis du er hardcore Counter Strike spiller eller er vild med Battlefield 2 eller sådan noget, så er du nok bedst tjent med en "ægte" PC. Og selv da vil der være dem der mener, at det overhovedet ikke går an med en bærbar computer til den slags spil da grafikkortet i dem notorisk er noget skod!
Der hvor Apples maskiner især kan siges at have en fordel (udover den høje kvalitet i hardware) er hvis du vil arbejde kreativt med lyd, billeder og video. MacBook Pro (og andre modeller) leveres med software (iLife suiten) til den slags, som er klasser over hvad man almindeligvis finder bundlet med Windows maskiner. Også nogen af de bedste professionelle programmer til arbejde med musik- film- og video-produktion (Logic, Final Cut, DVD Studio, LiveType, Motion, SoundTrack og Aperture) fås kun til Mac. Så lige dér er det nok Windows brugerne der går glip at noget.

Godkendelse af svar
Fra : andersburn

Dato : 01-01-07 16:43

Tak for svaret UlrikB.