/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
internet & mail på Mandrake 9.0
Fra : zodiak
Vist : 439 gange
50 point
Dato : 07-01-03 01:40

Hej
Jeg har nu fået installeret Mandrake 9.0, med god hjælp fra jer, jeg har samtidig win98 på samme disk og det fungerer fint.
Med win98 kan jeg komme på nettet og maile som altid, ADSL, men hvad gør jeg for at få det til at virke
på Mandrake??
Step by step please.
På forhånd tak
Den Grønne

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 07-01-03 02:02

Hvilken hardware - USB "modem" eller "netkort"???

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : zodiak

Dato : 07-01-03 08:03

Det er adsl på netkort.
jørgen

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-01-03 15:40

den leder efter dit netkort under indstallation,spring du dette punkt over,det er det jeg syndes er den letteste måde at få det til at virke på.hvis dit netkort ikke helt understøtter driver basen,er det noget sværere at få det til at lykkes.
jeg ville gøre det at sætte manddrake 9.0 cd 1 i drev boot fra cdrom.vælg under installation - opdatering(graderin)installaer ikke nye programmer.Når den nå til pumktet(5-10 min) om hvilken internet kontakt vælges kamel og adsl(eller bare adsl)den søger så efter dit netkort.hvis den finde det er din forbindelse ok.der er nok en lettere måde at gøre dette på men jeg er ikke hel stærk i linus,og denne fremgangmåde er osse go hvis din linux gå ned hele tiden,altså >>repair<<

Kommentar
Fra : zodiak

Dato : 07-01-03 22:31

Den finder mit ethernetkort og spørger om hvordan adsl skal forbindes!?

pppoe
pptp
dhcp
alcatel speedtouch usb

Den oplyser, at hvis jeg ikke ved hvilken, og det gør jeg ikke, så skal jeg vælge pppoe.
Rent faktisk prøver jeg de tre første og den ender i alle tilfælde med at skrive:
Der er opstået en fejl kan ikke skrive /mnt/etc/resolv.conf: no such file or direktory.
Før jeg ender der har jeg også i alle tilfælde været igennem
nedenstående felter.

navn på udbyder teledanmark.dk
udbyder DNS 1 (valgfri)
udbyder DNS 2 (valgfri)
konto login (det skriver jeg her)
kodeord (det skriver jeg her)

desuden spørger den om IP-adresse, der vælger jeg automatisk.
Men som sagt ender jeg hver gang her:
Der er opstået en fejl kan ikke skrive /mnt/etc/resolv.conf: no such file or direktory.
Mangler jeg evt. nogle oplysninger fra teledanmark, eller gør jeg bare en dum fejl??

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 50 point
Dato : 08-01-03 12:05

ok det er sikkert dhcp,det var det med min router da har indbygget dhcp-server.(677 ciaco-stavefejl)du kan nok osse logge på som root ,find mandrakeconf(start-konguation eller sådan noget)under netbværk kan du nok finde denne guide til installation af netkort eller følg den anden vejledning jeg skriv i går.I manddrakeconf kan du oss ændre skærm opløsning mm brug dog ikke tilfør/fjern programmer det fik min start menu til at forsvide næsten helt,hvis du vil tilføje programmer fra cd`erne skal du gøre dette under andre programmer(ikke defineret som kontor programmer,spil oa i indstallation menu)men håber du næste gang skriver fra linux.

Godkendelse af svar
Fra : zodiak

Dato : 08-01-03 20:28

Tak til xou fordi du prøvede at hjælpe mig, jeg forsøgte at gøre som du skrev, det virkede ikke helt efter hensigten,
men jeg afinstallerede Mandrake Linux partionen på mit drev og geninstallerede den og nu virker det )
Jeg kører nu Galeon internet på Gnome, og nu vil jeg forsøge om jeg kan finde mailprogrammet.

Ang. sikkerhed på nettet hvad har man af muligheder her på Linux??

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-01-03 15:33

Her kan du slå op i et stikordregister og lære om linux;
http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/index.html
der er ialt 12 bøger om linux her på dansk,en af dem hedder:
Linux - Friheden til sikkerhed på internettet -er på 60 sider
Hvis du f.eks søger på mail finder på opsætning af kde kmail:
http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/kmail-config.html
prøv at konfidurare en email post addresse !
Bøgerne er online d.v.s at de opdateres hele tiden når rettelser og nyt
...kommer.

Kommentar
Fra : zodiak

Dato : 09-01-03 20:22

Takker mange gange

En meget glad Linux Newbee

Hilsen Jørgen