/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
anmeldelse af bolig i udlandet
Fra : svet
Vist : 1616 gange
50 point
Dato : 20-12-06 15:29

Hvis man køber bolig i udlandet, så skal den klart anmeldes her i Danmark til skattevæsenet. Men hvornår- på hilken etape- skal man gøre det?

1. etape: man får kontrakt og skal betale første indskud
2. boligen bygges i 6-12 mdr
3. man betaler 2. indskud, når boligen er næsten færdig
4. man betaler rest og får pantebrev

Jeg går ud fra, at det er ved 4. etape eller tager jeg fejl?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 15:32

Bliver boligen "belånt" i DK ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 15:34

Selve boligen er underordnet....

Det er "kun" den økonomiske side af sagen der er aktuel....

Kommentar
Fra : svet

Dato : 20-12-06 15:45

ja, boligen bliver belånt i DK, men først ved 4.etape, når restbeløbet skal udbetales.

Kommentar
Fra : svet

Dato : 20-12-06 15:46

jamen, man skal da også begynde at betale ejendomsskat til DK på et tidspunkt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 16:01

NEJ

Du skal ikke betale ejendomsskat eller andet af en bolig i udlandet.....

Det skal betes der hvor boligen er....

Når først du har papirer på de/det lånte beløb - kan renter osv trækkes fra som et dansk real/bolig-lån.

Alt efter HVOR du bygger skal aconto betalinger måske godkendes, men det ordner din bank....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 16:02

betes = betales

Kommentar
Fra : svet

Dato : 20-12-06 16:10

Det er i Bulgarien, og jeg har læst at man skal betale både Bulgarsk og Dansk ejendomsskat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 16:22

Hvor har du læst det ????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-06 16:48

Der er noget om det svet skriver

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/12/01/060524.htm

Jeg vil da mene at det er fra 4.etape, du skal anmelde købet og betale skat i Danmark.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-06 16:53

http://ejendomspanien.dk/blog/ejendomsskat-af-bolig-i-udlandet/

men tal med det danske skattevæsen, de kan sikkert "råde" dig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:16

Ja - VÆRDIEN AF BOLIGEN.....

Det er jo også det jeg siger - det er KUN den økonomiske side af sagen der er relevant....

Dit link med ejendomsskat virker ikke....

Kunne ellers være interessant da vi har 2 boliger i udlandet og ALDRIG betalt ejendomsskat i DK...

Og jo - de ved vi har dem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:17

Skal måske lige tilføje at vi taler HELÅRSBOLIG - ikke sommerhus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:19

Prøv at forestille dig at AP Møller skulle betale for alle de ejendomme de ejer rundt omkring i verden....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-06 18:15

Citat
Prøv at forestille dig at AP Møller skulle betale for alle de ejendomme de ejer rundt omkring i verden....

det kan jeg da godt forestille mig at han gør, ved du noget om at han ikke gør det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 18:26

Så var han ikke blevet rig

Men kan da ringe og spørge ham

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-06 18:44
Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-12-06 20:00

Ans har fat i det rigtig link. Der er dog lige en enkelt tilføjelse:
der skal aldrig betales ejendomsværdiskat af erhvervsmæssigt anvendte ejendomme. Så hvis der fx. er tale om en ejendom der udelukkende udlejes, skal der ikke betales ejendomsværdiskat.

Ejendomsværdiskatten skal betales fra det tidspunkt hvor ejendommen færdigmeldes/overtages, jf. EVL § 11.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 20:15

Ejendomsskatter

I lighed med danske ejendomsskatter kan udenlandske ejendomsskatter kun fradrages i det omfang, de kan henføres til en eventuel erhvervsmæssig anvendelse af ejendommen eller udlejning til beboelse, jf. Ligningsvejledning erhvervsdrivende afsnit E.K.2.2

Der er tale om man kan FRADRAGE - det var jo ikke det vi snakkede om....

I øvrigt gælder det kun huse der bliver lejet ud......

Det der er interessant for det danske skattevæsen er hvad ejendommen er værd og hvad der skyldes....

Der kommer formuen ind....

Bliver boligen belånt i DK kan renter og gæld selvfølgelig fratrækkes i DK..
Men ejendomsværdien er formue...

Og stadig - vi taler om boliger som "kun" benyttes af den herboende...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-06 20:51

Citat
Og stadig - vi taler om boliger som "kun" benyttes af den herboende...

det fremgår jo ikke af spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 20:55

Muligt - men det er det jeg hentyder til......

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-06 20:57

Jeg tror vi taler forbi hinanden.

Formuen er sådant set fløjtende ligegyldig, eftersom vi ikke har formueskat i Danmark.
Iflg. Ejendomsværdiskattelovens § 2, 2. pkt. gælder loven tillige for ejendomme beliggende i udlandet.
Udgangspunktet er derfor, at der også skal betales ejendomsværdiskat af disse ejendomme.

Der kan ske ske lempelse af skatten, med ejendomsskatter betalt i udlandet. Metoden til lempelse afhænger af den indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst med det land, hvori ejendomme ligger.

Fradrag for renteudgifter følger af Statsskattelovens § 4. Det er ligegyldigt, om renterne hidrører fra gæld i Danmark eller i udlandet. Renteindtægter er skattepligtige og renteudgifter er fradragsberettigede uanset hvor gælden er. Det danske indkomstskattesystem er et globalindkomstprincip, og for personer der er fuldt skattepligtige til Danmark, er det ligegyldigt hvor indkomsten stammer fra.

Min bemærkninger om udlejning af ejendomme skyldes, at der ikke skal betales ejendomsværdiskat af erhvervsmæssigt benyttede ejendomme.

Godkendelse af svar
Fra : svet

Dato : 19-03-07 14:23

Tak for svaret Paulus1.