/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Importere penge fra udlandet
Fra : convinius
Vist : 3365 gange
100 point
Dato : 19-12-06 23:28

Halløjsa.

Mig og en ven har snakket om en situation som kunne hænde for ham, og var lidt uenige i udfaldet. Måske kan i hjælpe os.

Kender i hvilke regler der findes når man har ejendomme i udlandet udenfor EU. Man sælger dem og bringer pengene til danmark.

Ejendommene er kommet til ved at investerer dem for mange mange år siden og siden har noget af det stiget i pris, mens man med andre har fået en byggefirma til at bygge det og derved har man også tjent lidt på det. Man har altså brugt "danske" penge til investering på grunde og bygninger.

Men de penge man har sendt, har man gjort over et livslangt liv, og slet ikke struktureret. Altså på et meget uproffesionelt niveau, så man har ikke rigtig gemt regninger hvis man overhovedet fik dem i det land der er halvt bagud med deres udvikling. Så regninger er ikke noget man kender til, og der var heller ej nogen grund til at gemme regningerne.

Nu efter 30 år i Danmark, har man besluttet at sælge alt man ejer i udlandet og købe fast ejendom i DK. Man kunne jo frygte at SKAT krævede at få dokumentation for hvor pengene kom fra.

Man kan altså dokumenterer hvor mange penge man med tiden har sendt. og umiddelbart skulle man tro man kunne trække det fra det beløb man har importeret fra udlandet. og restbeløbet er skattepligtigt i Danmark.

Spørgsmålet er så:
Har man egentlig skulle indberette de ejendomme, grunde og andre værdier i sin selvangivelse?
Hvis man også har fået nogen arv penge i udlandet, skulle de så også beskattes?
Hvis man nu har lånt penge fra udlandet, hvordan skal man kunne dokumenterer det?

Håber i kan hjælpe mig med svarene.

Fortsat god aften
Hilsen
/CON

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-12-06 23:49

Penge fra udlandet dokumenteres via bank bilag.

Og ja, arv fra udlandet skal også oplyses.

Den med ejendomme er der sikkert også noget om.

Har du søgt på f.eks. Google?

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : convinius

Dato : 20-12-06 00:12

Ja google er min ven, men hvad i alverden skal man søge efter ? - Jeg har søgt på nogen forskellige ting, men synes ikke rigtig jeg får noget frem.

Hvad så hvis de penge man har lånt er fået i hånden. Det er jo ikke i hele verden man bruger banken til at overfører penge. Mange har og bruger deres pengekasser hjemme i huset, det er normalt i mange dele af verden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 00:36

Jeg mener at du som bosiddende i danmark skal betale skal af din ejendom i udlandet ligesom af en i Danmark.
Kun hvis du har bealt skat i udlandet , og derer en dobbeltbeskatningsaftale med det land og danmark, kan du uden snyd slippe billigere.

Du må hellere skynde dig at få bragt tingene i orden med skattemyndigheden inden de selv opdager det. Det er billigst for dig på den måde.
Og så får du en god samvittighed overfor dit nye fædreland. Det skaber respekt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 09:42

Hvis ejendommene er "selvforsynende" - dvs. du IKKE betaler til disse ejendomme med penge du fratrækker i DK, lån mm. er i de respektive udenlandske banker, ejendomsforholdende er oplyst i de respektive lande - så har DK ikke noget med forholdet at gøre...

Hvis de derimod giver afkast eller er belånt og betales af en herboende SKAL de oplyses.....

Modtager du penge for afkast af ejendommende skal disse også oplyses uanset om de er beskattet i hjemlandet....

Så snakker vi større beløb ville jeg lade pengene blive i udlandet og bruge dem der....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-12-06 11:10

Som refi skriver, vil det nok være smart at beholde pengene i udlandet.

Du kan. f.eks. oprette en nummerkonto i Schweiz (eller andet sted) og få et kreditkort.
Problemet med disse kontoer er bare at man ikke får renter af pengene, og skulle man gå hen og dø, vil arvinge ikke kunne få pengene ud. (medmindre de har adgang til kreditkortet)

Så står pengene et sted, som ikke oplyser noget til de danske myndigheder, og du kan gå og "forsøde" livet ved at bruge et kreditkort som hører til kontoen i udlandet.

Du kunne få et problem hvis du trækker pengene hjem.

Hvis du ønsker at have ren samvittighed, kan du jo kontakte told/skat og fremlægge dem sagen. Men man kan forvente at skulle betale et kæmpe skattesmæk og sikkert også en stor bøde eller det der er værre fordi at man har "snydt" ved ikke at betale skat af ejendomme i udlandet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 15:46

Man plejer at kunne slippe for bøde, når man melder sig selv, og efterbetaling kan kun gå 5 år tilbage.
Der skal betales ejendoms skatter om huset ligger i Rørvig eller på månen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 16:07

transor

Det er da noget vrøvl....

Du skal IKKE betale ejendomsskat af en bolig der IKKE ligger i DK

Den betaler du der hvor boligen ligger....

Kommentar
Fra : convinius

Dato : 20-12-06 17:38

Spændende...

Det du siger her:
"Hvis ejendommene er "selvforsynende" - dvs. du IKKE betaler til disse ejendomme med penge du fratrækker i DK, lån mm. er i de respektive udenlandske banker, ejendomsforholdende er oplyst i de respektive lande - så har DK ikke noget med forholdet at gøre... "

Men hvis pengene er kommet fra arv f.eks. og er dermed blevet investeret i udlandet, og måske har man haft en forretning som også har fået et afkast i landet. Dvr. pengene der generelt ikke er tjent i DK. Og pludselig vil sælge alt og hente pengene til fx. DK. Så er det så ikke skattepligtige.

Det jeg ikke helt forstår er, at Danmark netop får en økonomisk genvinst til landet. Det er jo GODT for Danmark at der kommer udlandsk valuta ind. At de ligefrem skræmmer folk væk med den slags skattebetaling. Det er sådan lidt mærkeligt synes jeg.

Jeg tror at tanken ikke at lave det trick med swiss konto og den slags, men det må da kunne lade sig gøre at hente penge fra udlandet.

Skal man indberette at man har en bolig i udlandet udenfor EU? Man har ikke haft nogen former for afkast. Ikke før man har solgt det hele...afkastet er forfærdelig lille. Men man skal kunne dokumenterer at man har bygget et hus, det har man ikke rigtig regninger på. Regninger og den slags har man ikke i alle lande - Hvordan skal man kunne dokumenterer at man har brugt penge på at bygge en bygning. At have en grund, har man naturligvis papir på, og at man har solgt det, har man også papir på. Men at man har bygget huset, ja de papir findes ikke rigtig. Dvs. man har et kæmpe afkast. Ja det er jo lidt svært at købe en grund og trylle en bolig på den uden omkostninger, så er man da god. Men kan SKAT accepterer en skønsmæssig vurdering af omkostningerne?

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:43

Uanset hvad skal du OPGIVE at du har en bolig i udlandet......

Det er jo en "kapital" du ejer