/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
EXE.FILER
Fra : otto65
Vist : 902 gange
300 point
Dato : 19-12-06 14:39

Hjææælp

Er total grøn vedr linux, og kan ikke finde ud af hvordan jeg kører exe filer den bliver ved med at spørge om hvordan jeg vil åbne exe filer når jeg klikker på dem

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 160 point
Dato : 19-12-06 14:49

Citat
Installation af et nyt program
Igen har vi fat i noget, der grundlæggende er anderledes end Windows’ filbehandling. Der er ikke noget, der hedder en .exe-fil i Linux, og installation kaldes konsekvent for ”compiling”.
Det er lidt et problem, at der kan være flere måder at installere programmer på, men i næsten alle tilfælde står det hele beskrevet i en lille tekstfil, der følger med programmet, når man downloader det. Tekstfilen hedder som regel INSTALL. Installation af nye programmer plejer at være det, som Windows-brugere for alvor finder mystisk ved Linux, for det er ikke bare at klikke på en ”setup-fil”. Eksempelvis kan man komme ud for at skulle hente den seneste Shockwave-afspiller til sin Linux-browser. Det kan sagtens lade sig gøre; langt de fleste steder understøttes Linux af udbydere af multimedieindhold på nettet. –Men når filen er hentet, så er den ikke automatisk installeret. Man har nu to muligheder. Enten kan man vælge den hurtige genvej, der kræver, at man åbner et konsolvindue og lærer et par koder. Den anden mulighed er en softwareløsning, som de seneste udgaver af Linux er udstyret med. Dette program, RPM, holder simpelthen rede på alle programmer for dig og installerer dem efter behov.

klippet herfra http://www.ytr.dk/Artikler/Linux%20II.html

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-12-06 15:04

Hvis du er så grøn omkring Linux (velkommen til den voksne verden) Så vil jeg da nok råde dig til at finde ud af dit eget system først - altså selve linux.

Hvilken distro er det ?
Hvilken pakkemanager bruger du
HVilket Windows program er det du vil installere ???

Der findes et program til Linux som hjælper dig meget på vej --> Wine - som faktisk findes i pakkedatabasen til de fleste distroer. Dette program åbner din exe fil direkte men der kan være mange sjove underlige patche der skal laves undervejs til f.eks spil osv??
Derfor er det ikke bare lige til at gøre - på den måde som du stiller spørgsmålet!

MVH
P

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-12-06 15:23

Citat
Hvis du er så grøn omkring Linux (velkommen til den voksne verden) Så vil jeg da nok råde dig til at finde ud af dit eget system først - altså selve linux.

ingen grund til at være så nedladende peque

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-12-06 15:38

Det var absolut ikke ment som nedladende - overhovedet ikke!
Men ment som hvis man er totalt grøn og starter direkte med at ville køre exe filer på et windows system - ?? Der ville jeg nok mene at man skulle vide hvad det er man begiver sig ud i!

Men at alt efter hvilken distro det er - er der dælme mange forskellige måder,muligheder kernelpatche osv til at få løst det problem !

Men undskyld mange gange hvis det var sådanne det var opfattet. Jeg syntes det er fedt at andre vil prøve linux istedet for M$ ! Men derfra og til at starte med at afvikle windows programmer - ja der er sgu langt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 17:33

otto65 -
En .exe fil er en windows fil som er beregnet til at udføre noget ~ opstarte et program.
Men det gøres normalt i operationssystemet windows
I Linux kan man også køre windows baserede filer (.exe) men det kræver at Linux sættes til at kunne det, og programmet wine kan gøre det.
Det er ikke altid ligetil at gøre det, men det vil peque nok forklare dig.
Eyvind.

Linux er ikke nemt for alle....................................men det bliver det.

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 19-12-06 18:08

Jeg var selv grøn i Linux da jeg startede med at installere min fedora core server og havde lidt samme spørgsmål indtil at jeg forstået det grundlæggende Linux.
En af styrkerne i Linux er at et program ikke bare kan installere sig i systemet - dermed en sikkerheden lige et nummer stærkere end win , som så er mere brugervenligt.

Du kan ikke anvende dine windows programmer i Linux og installere med .exe filer - til gengæld er der et hav af rpm filer som du kan bruge f.x herfra

http://rpm.pbone.net/index.php3

Og fra kommando prompten installere din rpm med :

rpm -ihv file:///home/path...

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-12-06 18:23

Om hvilken distro man bruger er dette meget forskelligt, hvilke muligheder man har omkring dette problem.

F.eks ubuntu / debian familien bruger apt-get
ArchLinux har sin egen version - pacman
mandriva har en trejde osv

Hensigten var at undersøge hvilke muligheder i, hvordan det skal installeres, og hvad det er man vil have ind på maskinen.

Men generelt kræver det nu godt generelt kendskab til Linux, inden man begunder at patche sin kernel eller lign, derfor lidt det med at kende Linux.
Men generelt er det ikke noget man lærer at kende på en dag - Sådan er det nu bare. Men ideen omkring Linux udvikler sig kun ved nysgerrighed. Derfor er dette egentlig et godt spørgsmål - men det er nu bare lidt vovet som grøn nybegynder. Men derfra skal der også en masse extra info inden man kan komme videre...MEn vi er alle startet på den måde.

Hvilken Distro kører du
Hvilket program er det du vil installere
har du evt kigget i dit linuxbrugerforum omkring det spørgsmål- som næsten garanteret er stillet før .

mvh
P

Godkendelse af svar
Fra : otto65

Dato : 19-12-06 19:03

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 19:16

Hør lige her "Linux-drenge" - jeg er enig i at Linux er og bør være fremtiden.
Men til os(ja det er osse mig) windowshalvjerner kan det ikke nytte noget med stejl indlæringskurve.
Der er så mange begreber på een gang, så linux opgives af mange.
Der er intet i Linux (for en windowsbruger) som virker selvfølgeligt...................alt er nyt.
Tit og ofte er det simple ting som stopper en god Linuxvilje.
Eyvind.
Ps. Jeg prøver en gang i mellem at køre et af mine mange linuxOS, men stopper op ved simple ting.

Pss. Dog har jeg haft rigtig stor glæde af en SME server. (red hat Linux)

Kommentar
Fra : peque

Dato : 19-12-06 19:29

Tingene er generelt det samme i det store helhed.
Det kommer jo lidt an på hvad det er man vil .

Stammer alt sammen fra Unix - som så har delt sig i de 2 grene.
Command eller Konsol. Grundbegreberne er delvist det sammen.

Jeg siger ikke noget ondt om nogle - men generelt er har de fleste Distroer et forum+Wiki. Men det at skulle sætte sig ned og læse/google tingene mm - er tit og meget ofte det der stopper folk. Desværre - men mange af gangene kan man bruge disse forummer wiki til at finde guides mm til hjælp og derefter må man tage til takke med det - jeg har da personligt siddet fast flere gange gennem tiderne, men hvis du vil bruge Linux - jamen så er www.google.dk den bedste ven man kan have. eller man ??? f.eks wine som i det her tilfælde!

desværre er det i de fleste tilfælde skrevet i et højt teknologisk sprog

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 19-12-06 19:30

Jeg er enig med E.C og det giver mig inspiration til et tip som kunne hjælpe Linux nysgerrige

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-12-06 20:15

enig - jeg synes også den er væmmelig svær og har opgivet indtil videre

håber du får bare lidt udbytte af det hele her otto65

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 20-12-06 12:18

Er kommet lidt længere med min Linux Mandriva men ikke meget, og jeg er nok også en af dem der må give op, syntes det er meget svært, for jeg bruger konstant mine gamle Windows vaner, og dem har jeg fundet ud af at man ikke kan bruge her. Som mange af jer allerede har skrevet, syntes jeg det er svært at finde info/guider til Linux så jeg holder mig nok til Windows øv. Tak for alle de fine svar fra jer alle.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 12:22

kniber vist hovedsageligt med tålmodigheden for de fleste - incl mig

Kommentar
Fra : rtl817

Dato : 30-03-07 09:45

Som det allerede er nævt kan bruge Wine til at køer windows programmer, men der er en måde der kan gør Wine bedre, og det er ved at have en 2 GigaByte partion, som skal ligge først af partionerne, som er formateret med filsystemet FAT32, og på denne partion skal der så installeres endten Windows version 95, 98 eller 98se, efter dette skal Linux genintallleres, hvor de fleste Linux udgave spørger om der skal installers en bootloader (en bootloader er et mini os, hvor man kan vægle mellem de andre os'er på computeren), husk at tag backup af dinne data inden du gøre det. Når man så skal configurer Wine, kan man få Wine til at bruge system filerne i Windows, og det gøre det muligt at køre flere Windows programmer.

De tre nænvte Windows versioner er alle blevet freeware, så hvis man ikke har en udgave ligge kan man lånne og intsaller en uden at det er ulovlige.

NB. jeg har ikke fået programmer fra Microsoft (MS office 2000) til virker ikke i Wine, med undtagelse af DirectX.

mvh
René

Kommentar
Fra : loquel

Dato : 15-05-07 15:25

Jeg er på nippet til at skille mig af med XP og køre Ubuntu i stedet.
Jeg bruger flittigt MX Fireworks, Dreamveawer og Flash; vil de kunne installeres og køres i Ubuntu?