/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvorfor forsvinder drivere??
Fra : andrix195
Vist : 293 gange
40 point
Dato : 18-12-06 18:57

Hej,

Jeg har netop formateret en harddisk efter at maskinen havde virus og intet andet hjalp. Jeg har derfor anskaffet en ny licens XP home E. SP2. Installationen forløb problemfrit lige indtil at jeg skulle åben browseren EP vers 6, det gik ikke. Forbindelsen er via kabel. I min enhedshåndtering er der gult spg. tegn udfor Ethernet controller (derfor!!) mulitimedielydkort, samt SM-buscontroller. Ved godt at det har noget med drivere at gøre, men kan det være andet??? og hvorfor sker det?? Dårlig kvalitet? (Jvf. andre indlæg på sitet) NB. Maskinen er en HP Pavilion a320. Er der nogen der kan fortælle mig det??? Har ikke kunne finde den nødvendige info.

VH

Henrik

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 19:01

kunne tyde på du ikke har fået læst din nye xp helt ind - har du forsøgt at afinstallere og sætte din cd i og finde driverne ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-12-06 20:00

Det er ikke nok med XP - der skal også drivere ind til motherboard og de ligger på den CD som hører til din comp. Den kan hedde utility eller motrerboard.
Ellers skal det hentes på internettet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-12-06 20:02

Drivere ligger på harddisken og når du formaterer din harddisk så sletter du alle drivere.

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 18-12-06 20:04

Har du indlæst de driver der fulgte med til bundkortet ? For mangler de kan maskinen ikke finder netkort o.s.v. I øverigt er det den eneste måde at slippe af med det skab på, men det kræver at du ikke har købt en oem udgave af windows. Jeg gør det selv hvert anden mdr. Alle data på en selvstændig harddisk så køre det bare.
Halloodk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 20:05

er maskinen fuldt opdateret ????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-12-06 21:50

Det er normalt at windows ikke finder alle drivere og som andre tidligere er inde på så ligger de på den cd der fuldte med da du købte din pc. Hvis ikke du har den kan den findes på nettet hos HP

Kommentar
Fra : iah

Dato : 18-12-06 23:22

Du kan evt. prøve at downloade dette program: http://www.drivermagician.com/

Det er fænomenalt til at finde drivere og så kan det desuden tage backup af dem...

iah

Kommentar
Fra : andrix195

Dato : 19-12-06 15:49

Tak for indsparkene:

Til iah: Det vil jeg lige forsøge

Til fijala og e.c : Jeg har været inde på HP´s hjemmeside men kunne kun finde drivere til graphic og mus/keyboard. Hentede et hjælpeprogram ned (Navn: PC-Doc) som de anbefaler til HP maskiner, så det vil jeg lige forsøge. Ang. Recovery eller utillity cd´en så har dem jeg forsøger at hjælpe smidt dem væk ( indrømmet, det er tåbeligt af dem ) men sådan er det.

Tilhalloodk: Hvad betyder det om det er en OEM version, er det ikke fulde versioner??

Til miritdk: Mener du dermed at jeg efter at have formateret harddisken og installeret XP, igen skal af- og geninstallere? ( Hvad er i så fald grunden? kan ikke lige gennemskue argumentet)
Og nej, maskinen er ikke fuldt opdateret da det er driveren til bl. min ethernet controller, som jeg savner voldsomt. (jvf 1. indlæg)

Mange tak foreløbigt!!!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-12-06 18:03

Hvis du kan finde ud af hvad dit bundkort hedder kan vi måske finde det den vej

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 19:28

Med dette lille program kan du se hvad dit bundkort hedder.
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Det er driverne til bundkortet du mangler
Det er vel med indbygget netkort (ethernet)

En mulighed er jo at købe et billigt netkort og indstallere det. Så kan du da komme på nettet og opdatere, og evt finder windows det du skal bruge.

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 22-12-06 21:47

Original Equipment Manufacturer (OEM) er betegnelsen for den software, som allerede er installeret på pc’en, når den leveres fra forhandleren.
Du kan også købe en udgave som er til alm. indstallation (ca. dobb. pris)
som du må installere lige så mange gange du har lyst, men den må kun køre på en computer ad gangen, når du så installere den (efter de første par gange) kommer windows så frem og siger at koden har været brugt og du skal ringe til MS Danmark, det gør man så og de giver en ny kode. Jeg har så installeret windows på en selvstændig hardisk og alt andet ligger på nr. 2 harddisk blandet andet en mappe med alle driver. Det er min erfaring selvom man har anti dit og dat på, så bliver windows svimmel når den får indhaleret et par virus, der er altid et eller andet der slipper ind.
Hvis du ikke ved det så har MS også et gratis antispyware som heder defender som er ganske udmærket. Som du nu selv har erfaret så bliver man så nød til reformatere sin harddisk (det vil sige at alt bliver slettet ) og genindlæse alle driver ford ellers så ved den ny udgave af windows ikke hvad den har at arbejde med.
Kig her
http:/www.microsoft.com/danmark/licens/programmer/oem.mspx

God Jul
Halloodk

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 22-12-06 22:07

ps.
det du mangler er VIA driver, før du har installeret den kan windows ikke se dit netkort, hvis du ikke har den cd der fulgte med maskinen kan du muligvis finde en her
http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/singlefile.php?cid=185&lid=844
Ellers ring til hp danmark de har en super surport service og jeg vil blive meget forbavset, hvis de ikke kan sende dig en.
Good Luck

Kommentar
Fra : andrix195

Dato : 06-01-07 11:08

Hej friends,

Jeg vil bare lige informere at jeg har fået løst problemet. Det viste sig ang. driveren til bundkortet at Hp lige netop ikke havde den driver til det pågældende bundkort, men jeg fandt den heldigvis andetsted ude på nettet. Efter at jeg har fået installeret driveren går alle ting meget bedre. Jeg vil gerne takke jer mange gange for indsparkende, jeg har lært meget af dette.

Ha en go weekend.

Henrik

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-01-07 11:17

Fint at det kom til at virke. Det er ikke altid let med de drivere at få det hele til at virke, men uden en driver er da slet ingenting der virker

Husk at lukke spørgsmålet ved at acceptere at svar hvis du ellers synes du har fået et du kunne bruge. Ellers er det også ok.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-01-07 11:22

Når du nu har fundet ud af hvor du henter drivere til dit bundkort - så hent det hele, for det Windows leverer er ikke altid godt nok til optimal "kørsel".