/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Router eller switch setup?
Fra : troelsit
Vist : 898 gange
20 point
Dato : 17-12-06 11:55

Jeg har en kombineret router/switch i mit elskab af mærket Linksys. Den har 4 LAN-udgange, som hver har et kabel trukket i væggen til 4 forskellige rum. i huset.

I et af rummene har jeg behov for at have 2 computere tilsluttet - dvs. jeg egentlig skulle have brugt 2 kabler i dette rum.

Hvordan kan jeg få det uden at skulle trække endnu et kabel fra linksys'en i elskabet?

Kan man sætte en switch bagved linksys'en i det værelse?

Nogle gode forslag?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-12-06 12:22

Ja du kan godt sætte en switch på, men måske skulle du overveje at lave yderligere udvidelser ved hjælp af et wireless AccessPoint og tilsvarende netkort.

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 17-12-06 13:14

Du kan sagtens sætte en lille switch på i det rum hvor du har brug for 2 computere.
Hvis du endelig vil vælge en trådløs løsning, så synes jeg at du skal udskifte din nuværende linksys route,r til en trådløs router... I mange trådløse routere er der nemlig både mulighed for at bruge den trådløse del - samt at tilslutte normale kabler... Som nu alligevel er trukket rundt i dit hus.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-06 13:27

Yeps! En simpel og billig switch i rummet er en udemærket løsning. Hvis din router så køre DHCP på det lokale net, så kan den sagtens styre det. - Du skal blot sikre dig, at din routers DHCP er sat til at dele tilstrækkelige adresser ud. Det kan du selv bestemme i opsætningen.
Du kan reelt have en switch i hvert rum med internet forbindelse, så du har mulighed for at tilslutte flere netenheder i hvert rum.
Der er jo mange andre ting, som du kan tilslutte til dit netværk, som:
Netværksdrev, netværksprinter, netværks scanner, netværkscamera, netværksradio o.s.v.
Hvis du ikke har trådløst netværk, og ikke har tænkt at oprette et sådant, så er switchen en god måde at udvide på.
Du nævner ikke noget om trådløs løsning, så det de andre skriver om med AP, kan du så gå let hen over. - For selvfølgelig er det nemmere med et AP, og man får da heller ikke støvsugeren ind i en trådløs forbindelse, som man har tildens til i de mange ledninger der ligger langs panelerne.

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 17-12-06 14:55

Jeg har skam indbygget trådløst netværk i routeren, men signalet er for svagt til at kunne bruges i det omtalte rum.

Løsningen er derfor en swtich!

Godkendelse af svar
Fra : troelsit

Dato : 17-12-06 15:05

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-12-06 17:33

OK - Har du så checket om der er skruet tilstrækkeligt op for AP'ens senderstyrke?
Måske har du mulighed for at sætte en extern og bedre antenne på routeren???
En sådan antenne kan flyttes rundt for at opnå en bedre forbindelse end den du har derfra hvor din router står.
Til indendørs brug findes der flere typer antenner med en god egenforstærkning, både som rundstrålet og som bidirectional.
Omgivelserne omkring antenner har stor indflydelse på dens virkningsgrad, og kan i kritiske tilfælde næsten dræbe signalet, da der kun er små effekter til rådighed.

Kommentar
Fra : Torben_Jepsen

Dato : 29-08-07 16:57

Hej
Jeg har med fordel brugt nogle fordeler fra IC Network.
De splitter netkablet ud i 2 - hvis nettet er sat rigtigt op, er det måske en mulighed

VH Torben