/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Beskære billede i Fotoshop?
Fra : cristian2
Vist : 639 gange
20 point
Dato : 13-12-06 09:21

Jeg har en del digitale fotos som ligger i forholdet 3:4. Dem vil jeg gerne have fremkaldt, og jeg vil derfor sende dem til online fremkaldelse. Forinden vil jeg gerne beskære dem selv.

Ved nogen om der i Fotoshop (6.0) findes en let måde at gøre det på, så jeg ikke skal sidde og måle og beregne linealen på skærmen for at sikre mig at billedet efter min beskæring stadig overholder størrelsesforholdet?

Jeg kunne forestille mig, at når jeg beskar den ene kant på billedet, så kunne programmet af sig selv, evt. med stiplede linjer, vise, hvor kanten vinkelret på skulle beskæres.

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-12-06 09:45

Det er ikke nødvendigt, idet når du bruger BESKÆRINGS-værktøjet, så er det som standard sådan at det beholder dine proportioner...altså samme format når du beskærer

det kan du selvfølgelig ændre i dine indstillinger.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-12-06 09:47

Der findes et værktøj crop / beskæring hvor du kan indsætte længde og højde.
længde 3 og højde 2 ( 3x5 = 15 cm og 2x5 = 10 cm som de kan leveres i.
Træk en markering oppe fra venstre hjørne og så langt du kan.
Nu kan du flytte markeringen op og ned.
Tegne du et mindre område vil størrelsesforholdet stadig passe og fotofirmaet printer stadig 10X15
Når du så gemmer, skal det være i højeste opløsning.
Jeg laver det ganskevist i programmet Photoshop-element 2, men du har vist samme funktion i Photoshop.

Et lille fif - lav kopi af dine billeder inden du går i gang.

Accepteret svar
Fra : smik

Modtaget 20 point
Dato : 13-12-06 11:19

Her er lidt hjælp til Photoshop

http://www.prodic.dk/

Mvh.Smik

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-01-07 09:35

Tak for svaret smik.

Kommentar
Fra : smik

Dato : 12-01-07 12:04

Velbekomme og god weekend....