/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunden løber væk
Fra : creamcheese
Vist : 3447 gange
200 point
Dato : 12-12-06 18:14

Vores store hvalp på 1½ år, en blanding af labrador og hønsehund, elsker at løbe flere kilometre hjemmefra, og hun er dygtig til at tage vildt, altså en hare eller fasan, med hjem. Det er ikke populær med omkringboene herude på landet. Vi synes at det er syndt at holde sådan en hund i en lille lukket gård (og vores have og marker er ikke indhegnet godt nok til hende, for hun kan hoppe over alm. hegn). Vi går tur eller nusser rundt i haven med hende normalt en ½ -1 time hver dag og så kan vi godt lide at lukke hende ud - sammen med vores to ældre tæver - at tisse på andre tidspunkter. Jeg går med en 5 m. lang flex-line på hende. Har prøvet at træne hende til at komme med hjalp af godbider men det virker ikke når vi er ude hvor det er spændende. Hun blev steriliseret for nogle få uger siden. Er der en alternativ til at lænke hende når hun er ude? Vi ville have at hun skulle være tilfreds med at løbe rundt på vores egne marker, går tur med os mennesker i snore, tisse og snuse i haven, ligesom de andre hunde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-12-06 18:48

Hun er ikke nogen hvalp men en ung voksen hund.

Det vil kræve en indsats fra jer at få hende til at blive som I ønsker... Mon I er parate til det?
Det HAVDE været langt lettere at undervise hende dengang hun var lille hvalp.

½-1 time er nok for lidt for en stor ung hund. Min egen Silke var ude og gå ture 3-4 timer daglig i den alder. Og selv nu, hvor hun er 4½ kommer hun ud og gå MINDST 2 timer daglig...

Hvis I har tiden og energien, så er vejen frem lydighedstræning ½ time hver dag og på et hold en gang om ugen. Så får hun måske dækket sine behov for at arbejde. For det, der sker i øjeblikket er, at I ikke giver hende noget arbejde, -------så finder hun på noget selv..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-06 19:04

Det er en voksen hund nu, og glem ALT om at lære hende at blive hjemme nu.

Citat
Det er ikke populær med omkringboene herude på landet.

Det kan jeg sgu godt forstå, og yderligere er det en lovovertrædelse at lade vuffer rende løs på den måde. Og vildtet kan den ikke lade være, hvad med katte eller børn hvis den støder på sådan nogen når den er ude at dyrke jagtinstinktet.

Hvis du var min nabo, havde du for længst fået en advarsel om at dyret ville blive indfanget eller skudt næste gang den viste sig på min grund.

Alternativet til at binde hunden (som der i øvrigt er strenge regler om hvor længe og under hvilke forhold) , er at bygge en flugtsikker hundegård....og få en frustreret hund der pludselig ser sin frihed begrænset........eller få det ukontrollable dyr aflivet, og erkend at du har fejlet i opdragelsen af hunden, hvis altså du har haft den fra lille.

Citat
Vi ville have at hun skulle være tilfreds med at løbe rundt på vores egne marker, går tur med os mennesker i snore, tisse og snuse i haven, ligesom de andre hunde.

Hunde kan ikke læse skelpæler Og det er en jagthundeblanding hvor især hønsehunden har et meget stærkt jagtinstinkt, der kræver betydeligt mere end at "trisse rundt i haven eller gå tur i ½ time om dagen"....så glem det, med den alder hunden har....det skulle den have lært fra den var 2-4 måneder gammel.

mvh dova

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 12-12-06 19:58

1.En 1½ år gammel hund er ikke en hvalp.
2.At gå tur med hunden i en 5m lang snor er tåbeligt og det er også ulovligt.En hund skal holdes i tæt snor så den altid er ret ved siden af sin ejer.Det skulle du have lært den fra starten, nu er det for sent.
3.Når hunden flere gange har angrebet vildt(fasaner og ligene) har du pligt til at holde hunden forsvarligt indespærret.
4. Retten til at beskæftige sig personligt med hunde kan ved dom for et strafbart forhold frakendes for bestandig eller for et nærmere fastsat tidsrum, hvis den pågældende har undladt at holde sin hund tilbage, da vedkommende bemærkede, at hunden overfaldt mennesker eller dyr.
5.Og du skal være taknemelig for at den ikke er blevet skudt ned.Og man behøver ikke først at advare ejeren i avisen om at den bliver skudt næste gang den går ind på andens grund eller mark.Hvis hunden feks løber hen mod en selv eller jagter ens kat eller and eller fasan eller hvad man nu holder af dyr på sin grund/mark eller på anden måde virker truene,ja så må man skyde den ned uden varsel overhovedet!!
6. Og vær glad for at du ik er min nabo.for så havede jeg skudt den for længst.At lade en hund løbe frit rundt til stor fare for dyr og mennesker(børn) er fuldstændig uforsvarlig og under al kritik!!

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 12-12-06 20:02

1.En 1½ år gammel hund er ikke en hvalp.
2.At gå tur med hunden i en 5m lang snor er tåbeligt og det er også ulovligt.En hund skal holdes i tæt snor så den altid er ret ved siden af sin ejer.Det skulle du have lært den fra starten, nu er det for sent.
3.Når hunden flere gange har angrebet vildt(fasaner og ligene) har du pligt til at holde hunden forsvarligt indespærret.
4. Retten til at beskæftige sig personligt med hunde kan ved dom for et strafbart forhold frakendes for bestandig eller for et nærmere fastsat tidsrum, hvis den pågældende har undladt at holde sin hund tilbage, da vedkommende bemærkede, at hunden overfaldt mennesker eller dyr.
5.Og du skal være taknemelig for at den ikke er blevet skudt ned.Og man behøver ikke først at advare ejeren i avisen om at den bliver skudt næste gang den går ind på andens grund eller mark.Hvis hunden feks løber hen mod en selv eller jagter ens kat eller and eller fasan eller hvad man nu holder af dyr på sin grund/mark eller på anden måde virker truene,ja så må man skyde den ned uden varsel overhovedet!!
6. Og vær glad for at du ik er min nabo.for så havede jeg skudt den for længst.At lade en hund løbe frit rundt til stor fare for dyr og mennesker(børn) er fuldstændig uforsvarlig og under al kritik!!

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 12-12-06 20:19

Her er Hundeloven, så kan du jo selv studere nærmere hvilke paragraffer du indtil videre har overtrådt samt straffen derfor.

Bekendtgørelse af Lov om hunde.

Herved bekendgøres lov om hunde, jfr. lovbekendtgørelse nr. 232 af 23.juni 1962, med de ændringer, der følger af lov nr. 422 af 19. december 1966 og lov nr. 205 af 21.maj 1969.

§1. Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden , fra den er 4 måneder gammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om udformningen af det i stk. 1 nævnte skilt.

§ 2. Det er forbudt at holde hund på steder, hvor der ikke er beboelse, såsom i kolonihaver, medmindre politiet meddeler tilladelse dertil. Sådan tilladelse kan kun gives, når der skønnes at være sikkerhed for, at hunden vil blive passet forsvarligt, og tilladelsen kan til enhver tid tilbagetages.

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Bærer hunden ikke halsbåndforsynet med skilt, som nævnt i § 1, fremlyses den. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underrettning eller fremlysning har fundet sted, indløser ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

Stk.3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde,dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergerre, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.

Stk. 5. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse anvendes til bevogtning af pladser.

Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan politiet tillade, at bestemmelserne i stk. 1, 1.pkt., og stk. 3, samt de i medfør af stk. 2 udfærdigede politivedtægter fraviges for et begrænset tidsrum.

§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne.

Justitsministeren kan, for så vidt det drejer sig om hunde, der af erhversmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt hensyn til bebyggelsesforholdene.

§ 5. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.

Stk.2. Når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 m lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den forsvarligt læ mod regn, blæst og kulde. Består opholdsrummet i et hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå oprejst.

§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.

Stk. 2. Har hunden tidligere forårsaget skade, hvorfor dens daværende besidder er ifaldet bøde- eller erstatningsansvar i henhold til dom, vedtagelse eller forlig, skal politiet (i København politidirektøren og uden for København politimesteren) pålægge besidderen at lade hunden dræbe, når den ikke bestandig holdes indelukket eller forsynet med forsvarlig mundkurv. Tilsvarende pålæg kan meddeles besidderen af en hund, der viser sig bidsk eller glubsk eller har den vane at forulempe folk ved på gader, veje stier, eller pladser m.v., der er åbne for almindelige færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem, eller som forulemper husdyr i ejendom eller på marken. Overflyttes hunden til en anden politikreds, skal besidderen underrette politiet i denne om pålægget.

§ 7. Det er forbudt uden politiets tilladelse at drive erhvervsmæssig handel med eller erhvervsmæssig opdræt af hunde.

§ 8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder.Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.

Stk. 2. Det påhviler besidderen af en hund at holde den ansvarsforsikret. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten er hunde, der holdes af statsmyndigheder, statsinstitutioner eller kommuner.

Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med assurandørsocietetet nærmere regler til gennemførelse af bestemmelserne i stk.2.

§ 9. Anlægger skadelidte sag mod forsikringsselsskabet, skal selskabet tilsige besidderen af hunden til ethvert retsmøde med det varsel, som efter retsplejelovens § 175 gælder for vidner i borgerlige sager. Tilsigelsen skal indeholde oplysning om reglerne i stk. 2.

Stk.2. Den, der tilsiges efter stk. 1, kan ved fremsættelse af begæring herom til retsbogen indtræde som part i sagen. Indtræder han ikke, er afgørelsen af erstatningsspørgsmålet ved dom eller forlig bindende for ham.

§ 10. Hvis der rejses tiltale for nogen skadevoldende lovovertrædelse, der i henhold til § 8 kan medføre erstatningsansvar, skal der gives skadelidte lejlighed til at påstå erstatning. Hvis der ikke opnås forlig om erstatningen, skal erstatningspåstandene påkendes under sagen, selv om straf ikke pålægges tiltalte. Sådan påkendelse kan ske før eller efter afgørelsen af spørgsmålet om straf. Hvor erstatningskravet angår materiel skade og er af indviklet beskaffenhed, kan retten, efter at forlig forgæves er prøvet, nægte kravets forfølgning under straffesagen.

Stk. 2. Det forsikringsselskab, i hvilket der er tegnet ansvarsforsikring for den skadevoldende hund, anses for erstatningsspørgsmålets vedkommende som part i sagen og skal tilsiges til ethvert retsmøde med det varsel, som efter retsplajelovens § 175 gælder for vidner i straffesager.

Stk.3. Er tiltalen rejst mod andre end den skadevoldende hunds besidder, skal tillige besidderen tilsiges til ethvert retsmøde med det i stk. 2 nævnte varsel. Bestemmelserne i § 9, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 4. Når erstatningsspørgsmålet påkendes under sagen, kan retten i overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens kapitel 30 pålægge rettergangsbøder og sagsomkostninger, som om sagen havde været behandlet i den borgerlige retsplejes former. Sagsgenstandens værdi fastsættes i så fald ved dommen.

§ 11. Ankes en straffesag, under hvilken erstatningsspørgsmålet er blevet påkendt, anses enhver, der for erstatningsspørgsmålets vedkommende har været part i den indankede sag, tillige som part under anken, for så vidt erstatningsspørgsmålet tages under påkendelse.

Stk.2. Den i retsplejelovens § 996 omhandlede adgang til anke i den borgerlige retsplejes former står åben for enhver, der for så vidt angår erstatningsspørgsmålet, har været part i sagen. I henseende til anke er en i medfør af § 10, stk.1, sket særskilt påkendelse af straffe- eller erstatningspåstanden at betragte som en selvstændig dom. Retsplejelovens § 995, sidste stykke, finder ikke anvendelse i de her omhandlede sager.

§ 12 Med bøde straffes den, der overtræder § 1, stk. 1, § 2, § 3, stk. 1, 1.-3. pkt.,§ 3, stk. 3-5, § 5, § 6, stk. 1, § 7, § 8, stk. 2, eller et i medfør af § 4 eller § 6, stk. 2, givet pålæg.

Stk. 2. På samme måde straffes den, der hidser en hund på nogen eller undlader at holde sin hund tilbage, når han bemærker, at den overfalder nogen.

Stk.3. I forskrifter, der udstedes i henhold til § 1, stk. 2, kan fastsættes straf af bøde for overtrædelse af forskrifterne.

§ 13. Denne lov træder i kraft den 1. januar 1938. Samtidig ophæves lov nr. 127 af 18. april 1925 om hundeafgift samt om straf og erstatning for skade, forårsaget af hunde.

§ 14. Loven gælder ikke for Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft der med de lempelser, som følger af øernes særlige forhold.

§ 2 i lov nr. 205 af 21. maj 1969 om ændring af lov om hunde indeholder følgende bestemmelser:

,,§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 1970.

Stk. 2. For skader, der er forvoldt efter den 1. juli 1969, anvendes den regel, der er anført i § 1, nr. 6 (* 1), dog ved siden af de øvrige regler i § 15 i lov om hunde. For sådanne skader anvendes endvidere de regler, der ved § 1, nr. 7, indsættes som §§ 9-11, i stedet for reglerne i § 16, stk. 3-7, i lov om hunde.'

Justitsministeriet, den 26.juni 1969.

Knud Thestrup.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-12-06 21:48

I må erkende, at I har en hund som vil strejfe. Jeg tror ikke, at I vil kunne opdrage den til at være anderledes. Altså må I skabe en acceptabel dagligdag for hunden. Det kan I gøre ved at lave en forsvarlig og tilstrækkelig stor hundegård. Dvs nogle tusinde kvadratmeter, som er forsvarligt indhegnet. Ved forsvarlig indhegnet mener jeg, at hegnet er to meter højt, og der er støbt en sokkel som går mindst 60 cm ned i jorden. Alternativt kan I sætte fliser på højkant. Hvis det ikke er lavet sådan vil hunden kunne grave sig ud. Lav indhegningen interessent for hunden med varierende niveauer og div. hegn. Husk den også skal kunne komme i læ.
Hvis du har mulighed for det vil det være en god ide, at lære hunden at følge en cykel, således den kan motioneres tilstrækkeligt.
Til de korte lufteture må I kunne lave en lettere indhegning ved huset, så I ikke nødvendigvis skal ud med en hund i line midt om nattet. Er hunden tilstrækkelig stimuleret tror jeg ikke den vil forsøge at smutte fra en sådan indhegning.
At hunden jager selv er helt uacceptabelt og du risikerer, at en nabo skyder den, hvilket han desværre vil være i sin fulde ret til at gøre.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-12-06 22:39

hejsa
din hun er ikke en hvalp længere, men heller ikke voksen, jeg ville nu nok få hjælp af en god adfærdskonsulent til at få styr på hunden, men det kræver at i er villige til at betale det , det koster og at i går 100 % ind for det og gør som der bliver sagt for ellers forstår hunde det ikke,. det er ganske uansvarligt at lade hunde strejfe på den måde og så ovenikøbet at den selv tager vildt med hjem uha da det er ikke godt. jeg bruge selv en 5 meter line til min hund og så har hun en læder sele på for så går hun bedre hun trækker hvis hun har et alm . halsbånd på, og selen kan hun ikke komme ud af. hvis der kommer biler eller andre med hunde har hun selvfølgelig ikke 5 meter men går ved siden af mig. det er din opgave som hunde ejer at give din hund en god opdragelse og selv om de andre hunde ikke strejfer er der jo ikke 2 hunde der er ens. så jeg ville helt sikkert søge proffesionel hjælp så den ikke laver mere ballade

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-12-06 01:16

En hundekonsulent, hundetræning og en løbegård lyder fornuftigt. Efter min mening, behøver den ikke være så stor som før beskrevet. Den skal jo ikke leve hele sit liv i den. Men det er ikke nær nok arbejde, i giver hunden. Ikke alene skal den have en masse motion, men den skal også have en masse næse/hjernearbejde. Du kan få en masse gode forslag ved at gå ind på dyrenes beskyttelses hjemmeside: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundeskolen

I kan godt lave en løbegård, hunden ikke kan komme ud af, nemlig ved at hegne den ind på alle fire sider. Da hunden ikke skal være der mere end en time eller to, behøver det jo ikke være en hel herregård, den fylder. Men i er nødt til at forhindre den i at strejfe, især nær den fanger vildt. Hvis en skovfoged ser den med et dyr, skyder han den ved først givne lejlighed. OG i får sandsynligvis en eller flere bøder, hvis ikke hunden når at blive skudt først.

I kan lave lækre godbidder af fx. pølser skåret igennem på langs og så i skiver (de feder) eller koge noget svinelever i mikro-ovnen. Alt efter størrelsen på portionen af lever, skal du regne med et lille min. pr. 100 g. Hvis det ikke er nok, skærer du det halvrå af og giver det lidt mere. Til sidst skærer du det hele i skiver, som du skærer ud i strimler - som du skærer ud i kvadrater på en halv gange en halv cm. Du kan sagtens lægge 4-5 skiver oven på hinanden, når du skærer dem ud. Når de er kølet af, smider du dem i en passende frysepose, og så i fryseren. Når de er helt frosne, kan du slå dem løs af hinanden med en kødhammer eller en knytnæve og så over i en anden pose, hvis den første gik i stykker. Så kan du tage et passende antal godbidder og tø, hver gang du skal bruge dem. Du kan også bruge hjerter, kylling, kalkun o.s.v. Hunden må ikke få alt for meget lever og hjerter, da der bl.a. er for mange A-vitaminer i.

En hund skal aktiveres ca. tre timer om dagen som minimum, (har vi fået at vide til hundetræning) og det meste skal være næse/hjernearbejde. Men alligevel skal den have masser af motion, men motionen i sig selv er ikke nær nok. Hunden kan sagtens komme hjem fra en travetur og være stresset. Næse/hjernearbejdet får den til at blive naturligt træt.

Det lyder, som om i bor et sted, hvor man sagtens kan bruge flex-line. Det er hvis man går i byen eller andre trafikerede steder, de er uegnede, men når i går ved vejen, kan den jo sagtens låses i kort position.

Held og lykke med det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 13-12-06 10:13

1. pjat og citere hundeloven, Danske.no. Det har jo intet med spørgsmålet og gøre.

Din hund er en ung hund. En ung hund skal lære ellers søger den selv visdom. Du har valgt en hund af 2 meget aktive jagt hunde, så må du også være indstillet på konsekvenserne af den blanding. Den ene slags er støver og den anden slags Appoterendne, altså indeholder den 2 forskellige karekteretræk og det er dit ansvar, som ejer og motivere begge træk, hos din hund.

sådan en hund kræver langt mere end at tisse lidt hist og her, den skal bruge alle sine evner og det er det du må arbejde med hver dag. Den skal hvad langt mere motion end det du giver den nu, det skal være meget mentalt motion, så den får brugt sine sanser og bliver træt og tilfreds på den måde.

måske du skulle træne noget sporarbejde, du kan give den mad når i går tur. Prøv og tænkt kreativt med hensyn til dens sanser, der er så mange ting i naturen, du kan bruge.

Ser jeg et hult træ, smider jeg lidt tørfoder der ind og Sigurd elsker og søge det. Et hul i jorden kan bruges til det samme osv.

Citat
I må erkende, at I har en hund som vil strejfe. Jeg tror ikke, at I vil kunne opdrage den til at være anderledes.

Citat
Det er en voksen hund nu, og glem ALT om at lære hende at blive hjemme nu.

Din hund er så ung endnu, den kan sagtens lære og blive hjemme. Hvis du lærer hvordan du giver den en hverdag, der opfylder dens behov, har den ikke grund til og strejfe rundt for og få dem opfyldt. Så fat mod og søg hjælp de rigtige steder.

Husk bare på een ting.... Det er dig der har valgt hunden og ikke omvendt. Altså er det dit ansvar og give den et liv som den har tilfredsstillelse i.

Glædelig jul til jeg og held og lykke

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-12-06 09:24

Jeg sagde ikke, at hunden ikke kunne lære det ? høh

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-12-06 11:43

qfha
Citat
må erkende, at I har en hund som vil strejfe. Jeg tror ikke, at I vil kunne opdrage den til at være anderledes.

Nej det sagde du ikke, men det var næsten det du skrev.

Desuden er det nogle ret kraftige mål og sætte op til en hundegård.

Citat
Det kan I gøre ved at lave en forsvarlig og tilstrækkelig stor hundegård. Dvs nogle tusinde kvadratmeter

En hund der bliver motiveret og motioneret rigtigt behøver absolut ikke så stor en løbe gård. Da hunden er et socialt dyr, har den det også bedst med sine mennesker og vil sikkert ikke udnytte al den plads alligevel, slet ikke når der ikke kommer nye dufte til i løbegården.

At have en hund indhegnet, vil være det samme som og lade dig læse den samme avis hver dag.

Hunden skal ud og have nye impulser HVER dag. Selv om vi har have, er jeg ude og går med Sigurd 3 gange HVER dag. ca 2 timer i alt + de ting jeg beskæftiger ham med i hjemmet.

Citat
Hvis du har mulighed for det vil det være en god ide, at lære hunden at følge en cykel, således den kan motioneres tilstrækkeligt.

qfha du glemmer og give lidt oplysninger om den mentale motion. En hund med de jagtinstinkter som denne måske har pga dens ophav. er det ikke nok og jage, den skal også opsøge spor, som helst skal komme af komandoer fra ejeren. altså som ejeren har kontrol over.

undskyld creamcheese at jeg har brugt din side til dette indlæg, men måske kan det også hjælpe dig.

Forsat god jul

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 16-12-06 14:26

Tak for alle som har kommet med kommentarer og forslag. Borset fra dem som er bare kommet med en løftet pegefinger..... det har jeg ikke brug for. Jeg ved ikke hvem får mine point endnu....der har været nogle gode tips fra flere. Til mit eget forsvar, ville jeg gerne tilføje at jeg har ikke selv valgte den jagthund....det er min kærestes valg....pga at han har en ældre tæve af samme blanding som er idag en rolig & lydig hund. Hun strejfede da hun var ung men det var åbenbart ikke et problem der hvor hun boede dengang. Nu har jeg denne ung hund til daglig fordi han arbejder på fuldtid og jeg gør ikke. Jeg kunne bare lukke hende ind hos ham og gå min vej men det vil jeg ikke. På den anden side, gider jeg ikke blive skældt ud, for jeg gør jo en indsats, selvom det ikke er optimalt for hunden og det ved jeg godt, så ikke flere løftet pegefingre.
hilsen,
creamcheese

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 16-12-06 14:33

Godt med en opsang Creemchees.

Ja du gør i den grad en indsats. Dejligt, at du vil hundens bedste og det gør du ved og bede andre om den hjælp du ikke selv kan finde ud af lige nu.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 20-12-06 08:42

Måske du kunne indlede et samarbejde med en aktiv jæger, der ikke selv har mulighed for og have hund. på den måde, at han bruger og træner hende.