/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Alkohol misbrug
Fra : Crro
Vist : 2008 gange
100 point
Dato : 11-12-06 09:28

Jeres oplevelser med misbrug

Vi ved alle at vi drikker alt for meget hvorfor? Er det stress?? prøver vi i virkeligheden at flygte fra hver dag
Mig personligt elsker at få et godt glas vin når jeg kommer hjem fra en travl arbejdsdag, så falder jeg ned og får ro, så er det et glas til maden og 1 til aften hygge ved tv’et
Jeg kunne godt tænke mig en debat om dette, og hører om der er flere der genkender problemet og taler med jeres venner/ægtefolk om det ?
I vores venne kreds snakker vi meget om det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-12-06 10:04

Citat
Mig personligt elsker at få et godt glas vin når jeg kommer hjem fra en travl arbejdsdag, så falder jeg ned og får ro, så er det et glas til maden og 1 til aften hygge ved tv’et
Jeg kunne godt tænke mig en debat om dette, og hører om der er flere der genkender problemet ......

Jeg tror at vi allesammen kender nogen der har problemer med at de får for meget alkohol.

Og definitionen på en person med et decideret misbrug:

Uanset daglig mængde der indtages, så er det sådan, at hvis man regelmæssigt drikker en given mængde øl, vin og/eller spiritus dagligt..........og synes det mangler hvis man ikke får det, eller mener det har en positiv indvirkning på ens person at få det.......ja så har man et alkoholproblem

Og så bør man nok begynde at overveje, om det er det rette liv man lever, når det er nødvendigt at stramme sig op, stresse af o.s.v. ved at drikke, for på et tidspunkt slår den daglige mængde pludselig ikke til mere, og "mere vil ha' mere" og mange ender på den måde op som dybt alkoholiserede mennesker.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-06 10:23

Hvis dette forbrug ligger mellem jul og nytår, er det forsvarligt. Men er det perioden mellem nytår og jul der tales om, er det straks værre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-06 10:29

Citat
Vi ved alle at vi drikker alt for meget.....

Synes jeg genkender retorikken, som betænkeligt ligner en misbrugers måde at drage andre ind i problemet, for at gøre det pågældende forbrug mere "spiseligt"....... "Det er ikke så slemt, når bare andre gør det samme".

Kommentar
Fra : Crro

Dato : 11-12-06 10:33

Det er ikke så slemt, når bare andre gør det samme".

Jammen du har jo ret
Hvad drikker du selv i løbet af en uge ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-06 10:44

På det punkt er jeg måske atypisk, men det blev til 0 gst. i den forgangne uge. 2 øl i ugen før, og så kan jeg ikke lige huske mere. Men der er afgjort ikke tale om rituel alkoholindtagelse for mit vedkommende.

Nu skal mine bemærkninger om det forbrug du nævnte ikke opfattes som fordømmende på nogen måde. Jeg er afgjort ikke "hellig" og synes at sundhedsstyrelsens anbefaling om max. 14/21 gnst. om dagen for nogle kan være passende. Dit nævnte kvantum kan under normale omstændigheder ikke skade dig, men når der er tale om vanemæssig eller situationsstyret alkoholindtagelse, er der altid en alarmklokke der skal ringe.

Kommentar
Fra : Crro

Dato : 11-12-06 10:48

Det er jo osse det der gør mig bange,at der skal et glas til for man kan koble af fra arbejde

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-06 10:58

Crro.

I min verden er der ikke det mindste i vejen for at nappen en lille een til at falde ned på, men hvis dette er blevet til hver dag at dette behov skal indløses, er der grund til at kigge på, hvad der får een derop, hvorfra det er nødvendigt at falde ned.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-06 11:01

Når jeg skriver, at det skal få alarmklokken til at ringe, er det fordi det er så hulens svært at ændre på vaner...... specielt de dårlige Dette gælder osse tobaksmisbrug og mange andre sutteklude

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-12-06 11:07

Jeg tog selv et glas rødvin e.lign når jeg ikke kunne falde i søvn, dvs. dagligt, lige indtil jeg kunne mærke at jeg slet ikke kunne undværer det. Jeg har et skræmmebillede i familien, der har den holdning

hellere dø af druk end af tørst

Da jeg så opdagede at jeg var på vej til det samme, besluttede jeg mig for, at det var bedre at ligge søvnløs, om morgenen efter en søvnløs nat, er jeg godt nok træt, men noget så glad/stolt over at jeg ikke "faldt i"

Kommentar
Fra : Crro

Dato : 11-12-06 11:22

Det er osse det eg vil prøve fra i dag alså det der med at ligge søvnløs .
Jeg vil have det dejlig med et glas vin ! Jeg skal styre den og den skal overhovedet ikke styre mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-12-06 11:42

At ligge søvnløs kan være et problem og møgirriterende, men I kan være 100 % sikre på, at når I er trætte nok, så falder I i søvn. Problemet er selvfølgelig, hvis der ligger forpligtelser, arbejde og måske bilkørsel inden man dratter om. Men ingen har lovet at det skal være nemt.

Fint er det, at når I fornemmer at der måske er noget galt, tager aktion på problemet. Det er den første betingelse for at løse problemet.

Jeg kender en værtshusbeholder, som har et lille vandhul for tørstige sjæle. Han havde problemer med at lade øllerne stå, når han var på arbejde. Det var for nemt og kunderne hader jo at drikke alene, så der blev ofte budt på en lille en, som i løbet af en vagt blev til for mange. Han facede det, og gik til sin doktor, og sagde at han gerne ville ha hjælp til at dtyre dette.

Ikke at han ønskede at blive 100 % afholdende, men han ville styre det. Han fik noget de kaldte "Direktørpiller" eller Dipsan som de retteligt hed, og de havde en Antabuslignende virkning.

De virkede kun i 24 timer af gangen, og det passede ham fint, at kunne tage en tablet om morgenen inden han tog på job, og 24 timer senere kunne han indtage alkohol igen, hvis det passede ham. Men han slap for problemet mens han var på job.

Om dette præparat findes mere, tror jeg ikke, men så må der være kommet noget andet og lignende. Så spørg evt. lægen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-12-06 12:33

Hvis man anvender alkohol eller andre lettere bedøvende midler for at slappe af efter en travl arbejdsdag kunne det være at man skulle lade være, hvis man kan, og i stedet for se at finde ud af om man er godt i gang med at brænde ud.
Hvis du ikke bare kan lægge dig og slappe af efter arbejdet så kunne det være fordi dit stress (hvem har ikke stress ved travlhed) er ved at udvikle sig til noget du ikke selv kan håndtere og som er meget skadeligt for dit fysiske helbred.
Bare en tanke!

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-12-06 13:15

Hej Crro

Der findes mange gode råd om alkoholafvænning, ligesom der også findes mange gode råd
til ”alle” dem med over- og undervægtsproblemer, tobaksafhængige, psykisksyge, børneopdragelse, skilsmisse, fredsbevarende styrker (som f.eks. i Irak og mange andre steder i Verden) og dertil kommer næsten alle andre problemer i verden som du kan komme i tanke om.

Og hvad sker der? – De allerfleste gode råd har kun en korttidsvirkning, med hensyn til at være gode!

Hvorimod mange af dem har en langtidsvirkning ved at de lænser pengepungen og ødelægger helbredet, slå mennesker, dur og planter ihjel og mange andre ting, hvorimod de fleste af dem der kommer med de gode råd tjener masser af penge, opnår magt over deres ”ofre” og over mange andre.

Prøv at se dig om i samfundet og du vil se talrige eksempler!

Men er du så fortabt for evig på grund af dit snigende alkoholproblem?

Nej – der er håb for dig og alle andre, der er villige og modige nok til at ”tage tyren ved hornene”,
nemlig at gøre det eneste rigtige, at finde ud af hvad der er i vejen med dit ”fundament”
og så rette fejlene der.

Tror du på mig og mine gode hensigter?

Med venlig hilsen
DkwM327

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 100 point
Dato : 11-12-06 14:02

dkwM327

Nu skal du ikke se spøgelkser alle vegne, og jeg kan ikke se, at der er nogen i denne tråd som har forsøgt at spinde guld på Crro's lille problem. Du virker (som en anden bruger på Kandu ville elske at sige), som om du lider af konspirationsangst. Det er langtfra alle, der vil andre noget ondt eller lænse dem for penge, men blot efter bedste evne give et godt råd......gratis.

Du skriver
Citat
Tror du på mig og mine gode hensigter?

Hvad er din hensigt da??

Du har da endnu ikke afsløret noget, der viser om dine hensigter er reelle eller skumle, og så er det er jo lidt svært for Crro og andre at besvare (selv om det kun var Crro du spurgte).

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 11-12-06 17:03

hmmm...
Jeg har nu i lang tid haft ret store problemer i mit liv. Bl.a mine børns far, der er ved at dø af kræft, og de problemer der følger med der, med 3 børn hvoraf den ene er psykisk syg.
Mit arbejde er RET krævende og stressende.
Kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft en rigtig voksen aften.

Sove en hel nat???

Hvad er det?
En by i Rusland for mig lige nu.
Jeg kunne da godt tage en kold x-mas og falde i søvn på, men jeg ved min søster har været alkoholiker, min mor afhængig af diverse resceptpligte sove og nervepiller.
Der vil jeg ikke ende.

Jeg er sikker på, at på et eller andet tidspunkt skal jeg nok sove igen.

Se på din familie....
Som bektndt "smitter" alkoholisme ikke, men generne. De bestemmer en del. er der misbrugere af den ene eller anden art i familien, så er du mere udsat for at blive afhængig. I mine ører lyder du som om det er nu du skal snakke med din læge, og evt. en lokal misbrugskonsulent inden det tager overhånd.

En ting er sikkert
vi drikker ikke alle for meget
som du siger.
Om sommeren på camping kan jeg da godt tage en øl eller 2 eller til en julefroksot, men dagligt??

NEJ

Jeg får et kram af kæresten, giver ungerne et knus.
Sådan tanker jeg op.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-12-06 18:27

Jeg drikker ikke hvert år, men fik da et glas punch til min datters bryllup.....

Nå, men jeg har altså dårlige erfaringer både i familien og blandt venner og kolleger.
Og med alderen tåler man nok mindre og mindre.

Desuden kan jeg LIDE at drikke.........
Altså et glas rødvin, -en kold øl, --en snaps til silden, ---cognac til kaffen, -boblevin til grillen eller festlige lejligheder...
---------så jeg må hellere helt lade være.....

Godkendelse af svar
Fra : Crro

Dato : 12-12-06 11:11

Tak for svaret Klumme.
der var mange gode ting i dine indlæg Tusind tak