/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Ang. skat
Fra : ThomasEp
Vist : 1683 gange
100 point
Dato : 06-12-06 17:38

Hej.

Jeg har et lille problem. jeg står i denne situation at på min foskudsopgørelse 2006 stod der at jeg vil komme til at tjene 213000 i det her år, men nu har jeg altså tjent 317000 og jeg har en lønperiode mere, så det beløb bliver jo nok en anelse højere!
Jeg købte mig et hus i april, jeg har ikke fået sat mit fradrag op efter jeg købte huset og jeg satte min trækprocent op til 44 istedet for 41 procent.

Jeg har vandret frem og tilbage inde på skat.dk´s hjemmeside for at udregne om jeg kommer til at betale skat tilbage, men jeg kan ikke finde hoved eller hale på det system derinde!

Hvordan kan ellers finde ud af om jeg kommer til at betale penge tilbage i skat næste år??

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 06-12-06 18:20

Hmmm.....

Du skal igennem en stor beregning. Og den beregning kan du lave på tastselv.skat.dk. Det kræver dog at du har din tastselv-kode. Den står på din forskudsopgørelse, med mindre du har været logget ind på tastselv før, så har du nemlig lavet din egen kode. På tastselv.skat.dk skal du efter login vælge "Ændre forskudsopgørelse/skattekortet" under "Indberetning/beregning". Og her kan du så indberette løn og skat til dato, renteudgifter, ejendommen m.m. Husk at sætte skattekortet gyldigt fra 1. december 2006. Hvis så det månedlige fradrag ændrer sig nedaf (eller helt forsvinder) er det fordi du ikke har betalt nok skat til dato. Modsat, hvis det stiger har du betalt nok. Du behøver ikke at aflevere det nye skattekort til din arbejdsgiver, men kan afvente en evt. restskat til foråret.

Du kan også ringe til Skat for at få lavet en beregning. Og når du ringer skal du have den sidste lønseddel ved dig for hvert arbejde du har haft. Du kan ringe på 70 22 18 18. Vi har dog en del kø på telefonerne for tiden, desværre, så du må have tålmodighed. Jeg kan love dig, vi gør hvad vi kan.

Det er ikke for at gøre dig mere urolig, men da du ikke har ændret dit skattekort da du købte huset, har du sikkert heller ikke betalt ejendomsværdiskat indtil nu. Det vil sige, at det fradrag du "mangler" vedr. huset højst sandsynligt bliver "spist" af ejendomsværdiskatten.

Jeg håber at det var svar nok til dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-12-06 18:45

ellers bruger du lige www.tax dk.

Find dine tal for fagforening + lav et gæt på dine renteudgifter i forbindelse med huset. På seneste lønseddel kan du se hvor meget du har betalt i skat, a-indkomst mv. Så skulle resten være rimelig simpelt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-12-06 18:46
Kommentar
Fra : hvterp

Dato : 06-12-06 21:09

rolig nu, du har jo betalt skat af differencen mellem de 213000 op til de 317000 dem har du jo ikke fået skattefrit , dem du har tjent mere end 213000, så ved ikke hvor stort et beløb du har købt hus for hvor mange du har lånt, men hvis det feks er en lille million så står du til at skal have nogle tilbage i skat , ved lidt løs hovede regning, så ro på.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 07-12-06 15:58

Hej igen.

Jeg har prøvet mig lidt frem!

Jeg endte med at ringe til skat og hende damen sagde at jeg kunne få et frikort til resten af året på 19000! Jeg ved ikke om jeg skal lade være med at bruge det kort eller om jeg skal bruge det! Jeg har før hørt om at de laver fejl derinde..

Hva er det klogeste jeg kan gøre??

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 07-12-06 16:28

Det klogeste (forsigtigste) er: vent og tast din selvangivelse ind på nettet i februar(hold øje med hvornår der åbnes for indberetning - det er før du får den trykte selvangivelse), så får du pengene tilbage i april - hvis der er nogen. Men det tyder det jo på, hvis hun ikke har regnet helt forkert.

På den måde er du sikker på, at alle tallene kommer rigtigt med, både betalt skat, renter, løn, ejerboligskat, din evt. ægtefælles tal, befordringsfradrag osv, osv.

Husk desuden at ændre dit forskud for 2007 så hurtigt som muligt, hvis du ikke allerede har gjort det.

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 100 point
Dato : 07-12-06 18:48

Hmmm.... Du bestemmer helt selv hvad du vil gøre.

Nu ved jeg jo ikke hvordan dit skattekort for 2006 ser ud, men det bør være rigtigt. I hvert fald hvis oplysningerne, du gav i forbindelse med ændringen er rigtige. Jeg vil påstå at det er sjældent at vi laver fejl.... Er oplysningerne rigtige og du har et frikort nu, behøver du ikke at aflevere det. Gør du ikke det, vil du få skat tilbage, da du så har betalt rigeligt. Så det mest sikre er at lade være med at aflevere det.

Modsat er det jo rart at have lidt flere penge til nytår. Men er du ikke helt sikker på at frikortet (og dine egne oplysninger) er korrekte, så vil det jo gå galt.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 08-12-06 10:17

Ja, undskyld MissXX, jeg glemte helt, du er i Skat. Det har jeg også selv været engang.

Og du har fuldstændig ret, 99% af alle fejl i forskud skyldes naturligvis fejl i de oplysninger, som er tilgængelige.

For en lønmodtager burde det jo være muligt at forudsige de sidste tal, men det er et meget større arbejde end at vente til februar, hvor årsopgørelser fra banker, fagforening, arbejdsgiver osv foreligger i en eller anden form.

Men jeg fornemmer også at vi er enige i det, så undskyld antydningen af at skattevæsenet laver fejl, det var ikke det, jeg mente, men snarere at der kunne være fejl i indsamlingen af oplysninger.

Meget ofte går det galt, når man ændrer forskud sidst på året med hensyn til a-indkomst og a-skat betalt til dato.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 10-12-06 12:43

Tak for svaret MissXX.