/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
arbejde for kun én arbejdsgive
Fra : kanduvildu
Vist : 2562 gange
100 point
Dato : 01-12-06 14:44

Hvorfor er det lige at man som selvstændig skal ha indtægt fra mere end én arbejdsgiver?

Hvad er begrundelsen for det?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 14:59

Som selvstændig har du ingen arbejdsgiver, andet end dig selv.

Kommentar
Fra : kanduvildu

Dato : 01-12-06 15:05

Jeg mener når man arbejder for en anden selvstændig, så må man ikke kun arbejde for ham alene (fremmed arbejde)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-12-06 15:08

Hvorfra har du den oplysning, der er mange, der kun er f.eks. underleverandør for et bestemt firma, det er der ikke noget galt i.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 01-12-06 15:30

Problemet er, at når der er tale om et ansættelseslignende forhold så kan det være en løsning "man" har valgt for at undgå at betale forskellige ydelser fra arbejdsgiverens side, ligesom du som selvstændig er berettiget til fradrag som en lønmodtager ikke får.

Det er ikke noget problem at gøre det i en periode, men hvis du som selvstændig i f.eks 3 år kun fakturerer den samme kunde, så vil SKAT vurdere det som et anæsttelseslignende forhold og du kan risikere at få underkendt en masse af dine fradrag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-06 16:15

hvis du er selvstændig og arbejder for en anden kommer det under underentreprise - det er så det forhold du skal forholde dig til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-12-06 16:18

du kan imidlertid arbejde for lige så mange du ønsker i underentreprise

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-12-06 21:40

Det er har en forholdsvist stor indflydelse på den skattepligtige indkomst, om man er lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Selvstændige kan få en række fordele ved indkomstopgørelsen, som lønmodtagere ikke har. Omvendt er de selvstændige pålagt nogle administrative byrder.

For at opnå de skattemæssige fordele, som klassifikationen som selvstændig indebærer, kræver det at der er noget reelt bag det. Det er altså ikke nok, at man ønsker at være selvstændig erhvervsdrivende, man skal også reelt være det.

SKAT har udstedt et cirkulære, cirk. nr. 129 af 4. juli 1994, der indeholder en række forhold, der kan tale for eller imod selvstændig erhvervsvirksomhed. Et af disse forhold - og et der lægges meget vægt på - er forholdet om man har flere hvervgivere (arbejdsgivere). Det er altså ikke det forhold alene, der afgører om man er selvstændig, men det har en ganske stor vægt. Afgørelsen om selvstændig ctr. lønmodtager afhænger dog altid af en konkret vurdering af situationen.

Godkendelse af svar
Fra : kanduvildu

Dato : 02-12-06 14:12

Tak for svaret