/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fuge i bruse-kabine.
Fra : k_m_s
Vist : 1432 gange
200 point
Dato : 29-11-06 16:53

Hej.

Jeg har fræset fugen mellem væg og gulv i vores bruse-kabine ud, den var moden til udskiftning.
Jeg har så fået at vide at jeg skal bruge en sanitetssilicone til at fuge op med igen. Er det rigtig? Jeg ville tro at det skulle være en fast fuge som der sad der før og ikke en elastisk.

Hvad er bedst at bruge til at rense med før jeg ligger den nye fuge.

Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 210 point
Dato : 29-11-06 17:06

Det skal være en elastisk fuge og der findes fuger som passer i farven til den "faste" fuge.
Gulv og vær arbejder ikke i samme retning så derfor skal det kune give sig.
Selv har jeg altid brugt mærket LIP

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-11-06 17:07

Det er rigtigt at man bruger sanitetssilicone. du skal sikre dig at det er den rigtige slags med antimug o.s.v.
Grunden til at man bruger det er at hvis der er nogen bittesmå bevægelser imellem væg og gulv så holder silicone tæt. Skulle den blive misfarvet elle moden til udskiftning s er den også meget lettere at skifte.
Du kan få den i klar og farvet.
Inden du fuger skal du sørge for at fugen er ren og tør. Først ren støvsuger, dernæst kan du bruge f.eks. fortynder til at rense evt. fedtrester væk. Brug ikke sulfo eller lign. det efterlader en fedtet hinde.
Derefter sætter du maler tape på og fuger renden til. Du kan glitte efter med en finger eller lignende dyppet i sæbevand (her må du godt bruge lidt sulfo) og til sidst af med malertapen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-11-06 17:08

Mekanisk rensning og støvfrit.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-11-06 17:27

Da der har lagt en fast fuge før, og da der jo formodentlig længere nede stadig er fast forbindelse (Beton), så er der ikke nogen ide i at bruge sanitetssilicone.
Hvis der i forvejen var lagt silikone ud mod en tilstødende mur, og den var lagt ovenpå isolering, fordi man ville undgå spændinger mellem et "svømmende gulv" og murværket, så var det en helt anden historie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-11-06 17:34

Når bygningsdele ændrer retning skal der bruges elastisk fuge i et badeværelse.
Altså væg til væg til gulv til gulvmonteret toalet.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 29-11-06 18:27

Jeg kunne se på den gamle fuge at den havde sluppet ganske lidt nogle steder og slået nogle små revner, så det må vel være fordi at der i sin tid er lagt den forkerte fuge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-06 19:25

Det skal være en elastisk silikonefuge i hjørner hvor vægge mødes og hvor gulv/væg mødes.

Da mit hus blev bygget, blev der brugt fast fuge, men det kom byggefirmaet et stykke tid efter og tjekkede og lavede om, fordi de havde fundet ud af, at håndværkeren fejlagtigt havde undladt silikonefugen på de steder.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-11-06 00:20

Til rengøring er malerrens super godt, men jeg ville sikre mig at der ikke er kommet fugt ind bag ved...

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 01-12-06 00:07

Tak for svaret e.c. Den har fået siliconen.
Tak til alle.
Hilsen
Kim