/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
DZ2 sikringer.?
Fra : Claus999
Vist : 3912 gange
50 point
Dato : 21-11-06 18:09

Hej.

Findes der DZ2 - 13 ampere sikringer.?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-06 18:13

Nej det er ikke en standardværdi

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 60 point
Dato : 21-11-06 18:47

Hej Claus999
13A DZ sikringer er aldrig blevet fremstillet og solgt i Danmark, men du skal også være opmærksom på at 13A sikringer KUN måbruges hvis HELE installationen er udført med kabler af PVC eller lignende, d.v.s. 13A sikringer må ikke bruges hvis installationen eller dele af den består af de gamle stofledninger.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-11-06 19:03

De der 13 amp - heder de ikke neozet (den lille tynde slags til skuffer)

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 21-11-06 19:14

De små tynde sikringer hedder Neoz og de gamle lidt større hedder Diaz og begge typer var/er i en type I & II type I går op til og med 16A og fra 20A til 63A er det type II hvis man skal bruge en type I sikring i et type II hoved findes der et stykke bølget blik der kan bukkes sammen og lægges ind i sikringshovedet som støtte for den mindre sikring.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-06 20:50

Elektriske ledninger i husinstallationer er af kobber og aldrig af hverken pvc eller stof.

pvc er meget brugt både til isolering og til kappen.

Stof har aldrig været brugt til isolering , men visse stoflignende fibervævninger brugtes engang til omspinding som beskyttelse for isolering , som regel af gummi.

Godkendelse af svar
Fra : Claus999

Dato : 22-11-06 00:27

Tak for svaret bjarnebr og andre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-08-13 12:48

Det kan godt være 13A DZ-sikringer aldrig er blevet lavet i Dk, men de kan købes i Dk!

Heldigvis vidste jeg ikke at de ikke fandtes, googlede og fandt dem her, ovenikøbet billigt, bestilte i går, fik dem leveret (gratis) kl 12 i dag!

http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Sikringer-og-tilbehoer-229/DZ-sikringer-7098

Så nu ryger mine sikringer ikke hveranden gang jeg starter grenhakkeren