/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mønster på væg (mussel)
Fra : MaF1a
Vist : 12696 gange
113 point
Dato : 21-11-06 14:32

Hej, vidste ikke lige hvor jeg skulle smide denne post, så gjorde det bare her.

Det drejer sig om at jeg skal male et mønster i hvidt på en rød væg, jeg har været nede i min lokale farvehandel og kigge på en del skabeloner, men for det første er de alt for små, og for det andet har de ikke lige det mønster jeg skal bruge.
Så derfor er jeg gået i gang med at lave mine egne på min computer, det mønster jeg gerne ville male, er det nu meget populærer "Musselmalet" mønster, men synes ikke det er til at finde selve mønsteret noget sted på nette i en sådan stor størelse at det er til at arbejde med (alt er for småt)

Hvis i ligger inde med dette mønster eller har et meget tæt billede af mønsteret ville det være en stor hjælp.
Har i erfaringer med at lave skabeloner selv, eller i hvordan man laver det pænest vil jeg også gerne høre fra jer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 14:59

Der er en del billeder her, klik for at få større størrelse på billedet.

Jeg ville spørge i en hobbyforretning, vedr. materialet til at lave skabelonen af.

Rigtig god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 15:01
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 15:04
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 15:05
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-06 16:38

at det er småt, gør ingenting; du skal bare kende én, der har adgang til en kopimaskine, som kan forstørre!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-11-06 16:47

php_et, det skulle da ikke være nødvendigt, når man kan zoome ind hos bruun-rasmussen, man skal bare lade billdet stå lidt, så bliver det helt tydeligt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-06 13:55

Øj, MaF1a... --Jeg har faktisk siddet og malet musselmalet på den kongelige engang for manne, manne år siden...

Hvordan havde du tænkt dig...
Altså hvordan skal du bruge mønsteret? Er der tale om, at du vil lave et enkelt eksemplar af mønsteret i stor størrelse på din væg, eller skal det bruges til en bort? Eller skal væggen dækkes af gentagne remser af mønsteret? Eller hvad? --Hvor stor er væggen?

Og hvor god er du til at tegne og male? --Mønsteret er jo hovedsagelig en stregtegning malet i frihånd, så den mest korrekte efterligning får du nok ved at kopiere mønsteret med pensel efter først at have tegnet nogle hjælpelinier. --Jeg synes det må være svært at lave en skabelon hvis du dermed mener en plade med huller som du bare kan tvære maling hen over...

Til gengæld er det ikke SÅ svært at male motivet.

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 23-11-06 02:18

Hej Birgitta.
Væggen jeg skal male på er 2x2meter, med et vindue i midten, så det er ikke så meget.
Jeg skal male med hvidt på rød væg, og som du spørger så skal jeg lave et enkelt eksemplar(eller flere lidt tilfældige steder) af mønsteret i stor størrelse på væggen.
Jeg har en overhead så jeg på den måde kan "lyse" motivet op på væggen og male derefter, men det er bare det at få et tydeligt "STORT OG KLART" udklip af mønsteret, som så passer til a4.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-06 14:47

Hvad mener du med et enkelt eksemplar? Er det et rundt mønster, der består af fire næsten ens motiver, -svarende til en tallerken?
Eller er det et motiv, der minder lidt om en gris med en blomst i midten?

-----Jeg har kikket lidt på linket til bruun-rasmussen, som nok er det tydeligste billede.
Men det kan man ikke kopiere.....

Så nu har jeg taget et par billeder af skærmen...
Kikker lige på dem..

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 23-11-06 17:20

-> Birgitta.

Altså med enkelte eksemplar mener jeg små ud klip af mønsteret, ligesom "Royal Copenhagen" har lavet den nye serier af tallerkner de kalder for Megamussel(eller omvendt) http://sa06001091.eseller.dk/images/products/medium/68dfdcd2-2060-4495-9a08-90bfb7b85fb4.jpg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:31

MaF1a... Kan du ikke tegne af, fra siden fra bruun-rasmussen siden, der kan du se mønsteret til mindste detalje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-06 17:32

Okay.......
Så det, du har brug for er et tydeligt eksemplar af et kvart mønster...

Jeg tænker lige...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:35

Er det ikke bare et spørgsmål om at zoome ind på billederne fra bruun-rasmussen??

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 23-11-06 17:41

det er et spørgsmål om at få et (som birgitta siger) et kvart mønster helt klart ned på et a4

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 17:43

Du zoomer og printer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-06 18:24

Hm... Nu har jeg en tegning af mønsteret af en kvart tallerken... Det er en fil på 3Mb, så selv en lille bid vil kunne forstørres rimelig meget op.. 4000x6000p.

Jeg har simpelthen tegnet mønsteret af efter bruun-rasmussen, -og hukommelsen.. For problemet er jo, at mønsteret ikke står særlig klart på tallerknen efter brændingen fordi det er underglasurmaling og det er meningen, at den blå farve skal trække lidt ud i glasuren...

Du kan så gøre det, at du bruger min tegning til skabelon og samtidig har fotografier (evt. fra bruun-rasmussen) at støtte dig til når du maler.
Det lyder som et sjovt projekt.

Men hvor skal jeg gøre af tegningen? Har du en mail? --

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 18:33

Birgitta, det er da lige før vi to må komme til housewarming syntes du ik'?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-06 18:35

ØUV!!! Jeg HAR altså lige skrevet et indlæg...... det er VÆK!

Nå, en gang til: Jeg har tegnet mønsteret af fra bruun-rasmussen plus hukommelsen. Og skannet det ind i 4000x6000 pixel. Så selv en lille del kan forstørres meget op...

Måske kan du bruge det...
Hvor vil du have det hen? Filen fylder 3Mb, så den er rimeligt stor...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-06 18:37

NÅ!! så var indlægget der alligevel?????

Jeg kikkede ellers to gange, ---ingen indlæg...
Nå fornuftige ting kan ikke siges for tit...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-06 18:37

Birgitta, dit indlæg blev da ikke væk, det står lige ovenover mit

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 113 point
Dato : 23-11-06 18:40

Ja, jeg ved det... Men der sker noget underligt................
Når jeg bruger det "gamle" link fra kandu (fra kl 18.22) for at komme ind i tråden, så kommer jeg tilbage til den gamle version af tråden også... Sådan plejer det altså ikke at være.....

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 24-11-06 10:36

Hej det lyder super godt her er min mail. Joachim@lite.dk.
På forhånd tak

Godkendelse af svar
Fra : MaF1a

Dato : 24-11-06 13:16

Tusinde tak for alt.. helt perfekt. Skal nok lige sende et par billeder med det endeligt resultat.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-11-06 13:30

DET glæder jeg mig til at se..

Tak for accepten af mit svar..
Jeg synes, det er sjovt, at noget jeg lavede for over 40 år siden -i en kort periode- kan bruges til noget i dag.. Og at jeg stadig husker, hvordan man maler musselmalet.. --Jeg var kun ansat i 3 mdr..

Kommentar
Fra : mormordiana

Dato : 21-06-14 12:30

Hejsa jeg har for flere års siden, fået et mønster af mussemønster l. Det var i blad der hedder Alt om håndarbejde , det var et strygeark. Der var til en dug, men prøv at gå på biblioteket . HYG mormordiana