/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjemmenetværk driller...
Fra : naurhansen
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 18-11-06 16:45

Hej
Jeg har næsten installeret et trådløs netværk mellem en bærbar og en stationær pc. Der er tale om et trådløst netværk, som kører over et linksys access point. Begge har fået forbindelse til internettet. Jeg har derefter forsøgt at oprette et netværk gennem guiden i XP. Jeg kan under arbejdsgruppen får kontakt til den stationære, men ikke omvendt. På den stationære kan jeg se den bærbare, men når jeg klikker på den skriver den:
"navn" er ikke til tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af om du har adgangstilladelse. Netværksstien blev ikke fundet.
Har I nogle gode ideer til hvad jeg gør galt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 17:12

Kør guiden på den ene XP og lav en diskette (de forslår den selv til sidt) som du kører på den anden XP.
Begge skal give tilladelse til deling og så fremkommer der en mappe som begge kan bruge på hver comp.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-06 18:05

Ja den metode er god nok , hvis begge maskiner kører xp.

I øvrigt er det ikke smart at bruge tcp-ip protocol til internt netværk, med sharede drev , som også har internetforbindelse. Det er at gøre det for nemt for hackerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-06 19:26

Nej det er ikke godt at bruge tcp/ip protokol på det interne netværk, som transor påpeger.
Når du har opsat fildeling og har aktiveret den via netværksguiden skal du bare installere NWLink Netbios (ipx/spx) protokollen på begge maskiner.
Denne protokol indeholder en netbios der kun giver adgang til lokalnetværk og for at opnå fuld sikkerhed skal du i Avancerede indstillinger for TCP/IP protokollen kontrollere at netbios er deaktivere tover TCP/IP.
Du kan læse mere om det her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
og
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 18-11-06 19:56

er det ikke til kabelnetværk i snakker om?? Jeg har netop stillet et lignenede spgm.. og har prøvet windows trådløs guide og nåede dertil, men den forlangte usb-flashdrive som jeg ikke har endnu... og så kunne jeg ikke komme videre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-11-06 20:01

Det er lige meget om det er kabler eller trådløst.
Det er selvfølgelig væsentligt at den trådløse forbindelse er i orden, men det lyder det til med det du fortæller.
Protokollerne er det "sprog" der kommunikeres med i netværket og det er ligegyldigt hvordan du sender og modtager da datane bliver omsat i netkortet.

Jeg har både trådløse og kabelforbundne maskiner i mit netværk og det fungerer fint og jeg har bare oprettet nogle delte mapper så alt ikke står pivåbent.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 20:05

Med neværksguiden i XP laves der aut. en delemappe til formålet.
Det først når der gives ekstra tilladelse at der kommer en hånd under en mappe.

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 09-02-07 11:06

Hej NaurHansen,

Check om der er en firewall aktiveret på maskinerne (enten XP's egen eller en anden)
Check om maskinerne er i samme arbejdsgruppe
Check evt. om du kan pinge fra den ene maskine til den anden ...
(start -> kør -> cmd [enter] -> ipconfig) // dette giver ipadressen på maskinen

Prøv evt. at lave en nbtstat -a [ipadresse]

Håber det hjælper dig lidt på vej