/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
kan ikke se andre PC på netvær
Fra : clumsey
Vist : 911 gange
87 point
Dato : 16-11-06 00:00

Jeg har en stationer og bærbar computer. Jeg vil flytte nogle mapper og filer til min bærbar, så jeg kan lave backup og brænde det til en DVD skiver. ( har ikke brænder i stationer)

Har Win XP i begge maskine.
ISP -- stofanet. jeg kan kun logge på en maskine ikke på samme tid. (ved ikke om det er årsagen)
Jeg har ingen router men jeg har en switch og jeg får automatisk IP fra DHCP server i begge PC.
kan godt ping bærbaren fra stationer og omvendt.
jeg kan fjernstyre fra bærbar og omvendt.
logget på som admin i begge maskiner.

det kan godt være der er en her der vil hjælpe, vil jeg være meget taknemlig

MVH
clumsey

Kommentar
Fra : clumsey

Dato : 16-11-06 00:04

har lige glemt at skrive...

jeg kan ikke se andre computer selvom de begge to tilhører MSHOME gruppe.
kan heller ikke bruge \\pcnavn kommandoen. ( siger kan ikke finde stien)

MVH
Clumsey

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-11-06 00:29

Du skal være i et netværk for at kunne snakke sammen.
Ellers skal du bruge et datalink evt. www.thansen.dk
Eller forbinde comp med krydset netkabel.
Med et krydset netkabel kan du køre guiden deling i XP.

Kommentar
Fra : clumsey

Dato : 16-11-06 00:42

Jeg har en lille LAN herhjemme. Det fungere fint men jeg geninstallere Win XP på stationer og da jeg var færdig kunne jeg ikke se min bærbar længer på netværk.

Jeg har desværre ikke krydset kabel men jeg vil heller også bruge switch for at kunne kommuniker de to maskiner.

MVH
Clumsey

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-11-06 01:17

Ved kommunikation mellem to maskiner kan du have glæde af at installere NW Link Netbios protokollen på begge maskiner og så under avancerede indstillinger for TCP/IP skal du deaktivere netbios over tcp/ip
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : smik

Dato : 16-11-06 07:26

Hejsa..

Prøv om du kan bruge noget af det her ...

http://www.riversen.dk/?side=artikler.php&kategori=netværk&artikelid=3

Mvh smik

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-11-06 17:26

Hvis du kører Netværksguiden på begge pcer skal den da lave det lille nummer.

Kommentar
Fra : clumsey

Dato : 16-11-06 18:15

Jeg har fundet fejlen. NetBIOS via TCP/IP er slået fra(stationer PC). Det er derfor jeg ikke kan se andre computer fra netværk. Nu har jeg problem fordi jeg kan ikke slår NetBIOS til.

Har prøvet ved at gå ind i Egenskaber for TCP/IP >>avanceret >> WINS >> aktiver NetBIOS over TCP/IP men når jeg skriver ipconfig /all siger den stadig at NetBios via TCP/IP deaktiveret.

Er der nogen her der ved hvorfor??

mvh
Clumsey

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 87 point
Dato : 16-11-06 19:07

Se nu efter at få installeret NWLink Netbios ipx/spx protokollen på alle maskiner i netværket så virker det og du undgår at bruge netbios på den protokol der anvendes til internet (ekstra sikkerhed).

Kommentar
Fra : clumsey

Dato : 16-11-06 19:53

tak drenge har løst problemet

jeg har deaktiveret NetBIOS i mit bærbar og gjorde hvad BjarneD sagde.

Mvh
Clumsey

Godkendelse af svar
Fra : clumsey

Dato : 16-11-06 19:54

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-11-06 19:59

Tja, det er jo let når man ved det.

Det er ikke forkert, at man skulle kunne etablere lokalnetværk ved at køre den indbyggede netværksguide, men det sker desværre ofte, at det ikke virker og om det er opsætningsfejl eller en fejl når man vælger muligheder i guiden er svært at se for andre. Derfor er det en stor fordel, at installere denne ekstra protokol, som også virker på tværs af Windows versioner.
På Windows XP skal man bare huske at guiden skal køres for at aktivere fil og mappedeling.