/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valnødder
Fra : Bobcat01
Vist : 1240 gange
20 point
Dato : 13-11-06 00:40

Hej .
Er der nogen der ved hvordan man bedst behandler og opbevarer valnødder fra haven.? Da det er første gang vores træ giver mange frugter.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-11-06 02:02

du kan komme dem på snaps, hvor de giver en smuk farve, og en god smak. smages til med sukker som likør eller bitter.

samles og hænges op i en dame-nylonstrømpe; tørt og luftigt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-11-06 02:35

Som Rosmon skriver - saml dem i en strømpe og hæng dem op, jeg hængte dem ude på terrassen da vi havde valnødder. Hvis de hænger for fugtigt kan de mugne og det er synd.

Søg evt. efter en opskrift på valnøddesnaps, det lavede jeg meget af og det smager dejligt - osse selvom man, som jeg, ellers slet ikke drikker snaps Men ellers er egne 'hjemmegjorte' valnødder jo bare herlige, meget meget kraftigere i smagen end de købte

Bon appetit og venlig hilsen
Dorthe

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 13-11-06 03:44

personligt hører jeg til dem der syntes at valnødder skal spises friske, men hvis de skal gemmes er det rigtig, op og hænge i en strømpe, hvis man ikke vil spise tørre valnødder, som dem man køber til jul, kan man lige lægge dem i vand en dags tid før man sætter dem på bordet, så smager de som friske igen. vh lianes.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 13-11-06 07:14

du skal rengøre dem med atamon, det gør vi selv og de holder uden problemer
mvh nsl

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-06 08:42

til snaps skal de plukkes umodne i august, men ellers hæng dem i et net på et skygget sted

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-06 10:13

et lille pip herfra - vi havde valnødder en masse i sin tid og jeg kan da ikke huske mine forældre gjorde noget andet end at samle dem / plukke dem - og så hjem med den i baljer og kasser og op på loftet hvor de engang i mellem lige rystede kasserne og "luftede" valnødderne
mums friske valnødder er da noget man ikke kan holde sig fra

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 13-11-06 10:22

miritdk
mums uhm, gir dig fulstændig ret, mine valnødder nåede aldrig op og hænge, jeg ku spise en spandfuld på to dage.he he godt der er toilet indendørs.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-06 10:23

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-11-06 10:39

Nu er det ikke særligt moderne mere, men valnødder er fortræffelige til at lave plantefarvning med. Blade, skaller og bark. Med forskellige kemikalier kan man opnå en del forskellige nuancer gule og brune farver. Også klare farver.

De er også gode til at farve hænder med, så det kan være en fordel at bruge gummihansker.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-06 10:42

Citat
De er også gode til at farve hænder med, så det kan være en fordel at bruge gummihansker

det er sådan noget man opdager første gang og aldrig glemmer

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-11-06 11:02

...og nu hvor kreativiteten ingen grænser kender, så kan jeg da tilføje en anvendelsesmulighed som er meeeget aktuel

Når du knækker valnødderne, så prøv at gøre det 'pænt' - altså ikke splittet i atomer men derimod i to pæææne halvdele. Nu maler du (evt. sammen med en håndfuld juleglade unger ) - begge halvdele i guldbronce, du lader dem tørre og så laver du en løkke af en tråd eller et stk. rødt silkebånd, nu limer du de to halvdele sammen omkring tråden/båndet - og vupti så har du alle tiders hjemmegjorte julepynt til juletræet
Sådanne valnødder af 'guld' har vi mange af og ungerne som nu er blevet voksne, husker glade tilbage på de hyggelige stunder ved hobbybordet, hvor pebernødder og sterinlys var en fast ingrediens, når bordet ellers flød med gran, nødder og andet julegodt

*SUK*

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 13-11-06 13:36

Valnødder mugner hurtigt, hvis de ikke bliver tørret rigigt. Jeg har haft gode erfaringer med at knække dem og fryse kernerne. De kan så bruges i bagværk mm. Det er for ærgerligt at opdage at alle de gode nødder er mugnet... og det er ligefrem giftigt at spise mugne valnødder.
Selvfølgelig skal der spises så mange så muligt, mens de friske...

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 13-11-06 16:10

De skal vaskes udenpå skallen med atamon for at de ikke skal mugne og opbevares i skallen og som jeg skrev tidligere så holder de og de skal selvfølgelig holdes tørre
nsl

Kommentar
Fra : Bobcat01

Dato : 13-11-06 20:38

Hej til alle.
Tak for alle gode råd. Da der var flest, der kom dem i strømper og hængte dem udenfor, har vi valgt samme metode. Da vi havde spist os tykke bag ørene, var der stadigvæk over 300 endnu. Træet er kun 5 år gammelt, så det kom bag på os, men det må have været et godt valnøddevejr.