/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Funktionæransat - opsigelse
Fra : CLAN
Vist : 4243 gange
500 point
Dato : 10-11-06 20:02

Hejsa
Hvis der i en ansættelseskontrakt, under opsigelse, står følgende:
De første 3 måneder af ansættelsesforholdet er prøvetid, og i denne kan opsigelse finde sted med 14 dages varsel til en hvilken som helst dag.
Spørgsmålet er følgende:
Opfattes denne tekst (i funktionærloven) således, at den virker begge veje, eller kun for arbejdsgiver?

Spørgsmål II:
Hvis ansatte selv opsiger sin stilling, i prøvetiden, vil denne så få 3 ugers karantæne?

Hvis der samtidigt kan henvises til link(s), som omtaler jeres/dit svar, så modtages disse gerne

Fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-06 20:12

Opsigelse i prøvetid? (Funktionærloven § 2, stk. 5)
Er der aftalt prøvetid, så er opsigelsesvarslet indenfor de første 3 måneder 14 dage fra arbejdsgiverside og intet varsel fra din side. Dog ses ofte, at der er aftalt gensidigt 3 måneders opsigelsesvarsel. Bemærk, at varslet skal ligge senest 14 dage før prøvetidens udløb - i modsat fald gælder de almindelige regler.

http://www.tl.dk/sw911.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-06 20:14

Jeg er ret sikker på, at ved opsigelse selv i en prøveperiode, kommer vedkomne i karantæne??Men jeg er ikke 100% sikker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-06 20:15

Altså når den ansatte selv siger op

Kommentar
Fra : blank

Dato : 10-11-06 21:16

Nordsted1 har ret i begge spørgsmål

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 10-11-06 21:24

Du får i hvert fald 3 ugers karantæne i akassen når du selv siger op.

Den med opsigelsesvarslet, er også rigtigt.

http://www.krifa.dk/Din%20situation/Nyt%20job/Proevetid.aspx

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-11-06 09:03

Jep - der er karantæne i 3 uger når du selv siger op - dette skyldes at du selv bærer skylden for at stå uden arbejde.

Ampere

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 10:55

Takker for input... so far
Den med de 3 uger er jeg helt med på, og havde jeg også mere eller mindre læst mig frem til. Der hvor filmen knækker for mig er ordlyden i kontrakten (nævnt øverst). Jeg kan så'gutte gennemskue om jeg også har 14 dages opsigelse imod arbejdsgiver i "prøveperioden", jeg kan godt læse mig til, at det gælder for arbejdsgiver, men ikke gennemskue, om det også gælder for mig?
Er der nogen som kan tolke den tekst?
Det der er i "gære" er at jeg på mandag har en samtale, hvor jeg har nogle krav/ønsker. Hvis disse ikke kan opfyldes, har jeg tænkt mig at dreje om på hælen og sige "bye-bye tak for denne gang".
Min prøvetid udløber tirsdag. De 3 ugers karantæne bekymre mig ikke en meter, men bryder jeg noget kontraktmæssigt, hvis jeg drejer om på hælen og går min vej (mandag)?
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 11:04

NB: Kan ikke gennemskue om tekstn er "gensidig"... kan I? Hvordan opfatter I det?
De første 3 måneder af ansættelsesforholdet er prøvetid, og i denne kan opsigelse finde sted med 14 dages varsel til en hvilken som helst dag.
Det er det der står i min kontrakt.

Citat
Ref.
Det ses dog ofte anført i kontrakter om prøvetid, at der aftales "et gensidigt varsel på 14 dage", og så skal du selvfølgelig overholde det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-11-06 11:07
Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-11-06 11:08

http://ida.dk/Ansat/Ansaettelsesvilkaar/Opsigelse+fristilling+og+suspension/Egen+opsigelse.htm

Læs 2. afsnit
"Er du ansat med prøvetid og siger du op inden udløbet af prøvetiden på max. 3 måneder, kan du sige op med dags varsel. Der kan dog være aftalt længere varsel, typisk 14 dage fra din side."

Såfremt der ikke står andet i din kontrakt har du altså 1 dags opsigelsesvarsel.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 11:08

NNBB: Efter som der ikke er nævnt ordet "gensidig", så er den vel ikke gensidig
sikkert fordi jeg har stirret mig blind Hvordan læser i det?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 11-11-06 11:10

Når der står
Citat
De første 3 måneder af ansættelsesforholdet er prøvetid, og i denne kan opsigelse finde sted med 14 dages varsel til en hvilken som helst dag.

Jeg tolker det som, at det er arbejdsgiveren der har 14 dages opsigelsesvarsel, og at du bare kan gå, hvis tingene ikke flasker sig da der ikke som i dit citat, er nævnt noget om gensidig varsel

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 11:12

Bingo Nordsted1
Det er også sådan jeg læser det, men skulle lige bekræftiges

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-06 11:12

der var vi da enige, men det er godt nok også kryptisk skrevet

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-11-06 11:14

Må gå ud fra at der er fra arbejdsgivers side, da der ikke står at det er gensidigt for begge parter....

http://www.karryere.dk/361/

Ampere

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 11:21

Nå, så er jeg ikke HELT tosset, men 'gryden' var ved at koge lidt over pga. den tekst/ordlyd
Nu skal vi så til at 'dele' points ud, og jeg syntes I begge har fremført gode links, argumenter osv. (nu skal I jo ikke skamroses helt)
Nordsted får denne her... hæver lige til 500 om lidt & acceptere svar
ampere du holder lige gluggerne åbne, for der kommer 500 til dig også - hold øje
Kan I begge ha' en fortsat god weekend... og tak for jeres in-put
Søren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-06 11:22

Godmorgen igen Ampere, det var det samme link som miritdk

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 11:23

Tak for svaret Nordsted1
ampere... du holder bare øje med Seneste indlæg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-06 11:24

Nåå Clan er heller ikke helt vågen.. eller er du bare rundforvirret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-06 11:26

Selv tak, og pøj pøj med jobsamtalen, jeg håber dine jobønsker kan blive opfyldt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 11:28

Hovsa
Jeg skal jo ikke snyde:
miritdk, klojs og blank... der kommer også et lille tilskud til jer, selv om Nordsted1 og Ampere var mest aktive
I kigger også bare lige lidt... jeg er i 'gavehumør' i dag
eller har jeg bare for mange points
Hygge... jeg skal til at uddele
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-11-06 11:37

Så er gaveboden åben
Takker jer alle sammen for deltagelse... kan I ha' en fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-11-06 12:32

CLAN - det er alt for galt - behold dem til næste gang - skynd dig at annullerer spørgsmålet

Nordsted - Det gå vist rigtigt godt i dag - men mit første link var jeg dog alene om

Tror lige jeg trækker mig og får en kop kaffe

Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-06 12:40

Ve' du hva' Ampere, det er så kedeligt vejr, så jeg syntes du skulle snuppe en middagslur, måske jeg skulle gøre det samme eller måske jeg skulle gå i hi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-11-06 12:45

Clan kan da vist heller ikke få sine point tilbage ved at annullere, er det ikke kun sølle fem point man kan få retur???

Så snup du dem bare Ampere