/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Elements 2 omdøbe billeder
Fra : e.c
Vist : 712 gange
50 point
Dato : 09-11-06 12:51

Jeg har ganske vist XNview til at omdøbe billederne.
Men da jeg alligevel bruger Elements til at beskære før udprintning hos fotohandler,
kunne det være rart også lige at lave tekst/nummer om.
Eks.
IMG_oo31
IMG_0045
bliver til
Hollywood 145
Hollywood 146
osv.

Men har Elements denne funktion.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-06 13:22

i og for sig kan du bare hente foto/billede ind og vælge at gemme det igen med en anden tekst (gem som)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-11-06 13:45

det kan du da gøre i WindowsXP
se tip nr. 80 http://www.hcma.dk/tips71to80.htm#no80

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 60 point
Dato : 09-11-06 13:46

PS Elements har IKKE den funktion, så vidt jeg husker (sidder ikke med det nu)

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-11-06 13:47

Det bedste du sådan set bør gøre, er at navngive dine billeder INDEN du henter dem ind i dit billedebehandlingsprogram (i dette tilfælde PS Elements).
På den måde kan du bevare en "original" og gøre de ændringer du nu vil foretage dig på en kopi af dette. På den måde kan du altid vende tilbage til originalen, hvis "noget skulle gå galt"

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 09-11-06 13:59

Mener du at den aut. fortlbende dber om

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-06 14:07

Ja det kan du , jeg bruger selv elements2.

Når du gemmer billedet, skal du trykke på "Save as" så får du muligheden for at omdøbe filen, og ligeledes om billedet skal gemmes som jpg, bitmap el.anden filtype.

Og det er en god ide, for hvis ikke du gør sådan, sletter du originalfilen og har kun den ændrede udgave tilbage.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-06 14:09

Forrsten "save as" finder du jo ude i menuen længst til venstre i elements, den der hedder File

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 14:17

Tak for svaret hcma. Det var såmænd bare det jeg ville vide. XNview har en glimrende funktion til at omdøbe - og Elements2 er god til at beskære i faste forhold.
Så det fortsætter jeg med.

Ja - der laves altid kopi inden jeg går i gang med feriebillederne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-06 14:24

Sikke noget ævl, selvfølgelig har elements 2 den funktion, jeg har lavet ca 30000 billeder der er omdøbt på den måde i elements 2

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-11-06 14:34

dova >> mon ikke der spørges om en mulighed for at omdøbe et helt sæt i et hug

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 14:56

Når jeg fotograferer med mit canon, læsser jeg billederne ned på min bærbare hver dag.
Så der kommer nogle underlige tal og betejnelser.
Med Xnview kan jeg lave nummerering og endda automatisk lade den springe nummerrækkefølgen over med et antal så det er nemt at skyde billeder ind i rækkefølgen.
Og så lige over på Elements og rette forholdet fra 3:4 til 3:2 (som jeg husker det)
Nu kan de drønes ud og blive printet så det passer til mit flipalbum.